Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door psoer, december 05, 2006, 10:03:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

#30
Kruising tussen Geelpootmeeuw en Zilvermeeuw, zou dat ook nog kunnen?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Bram Rijksen

Als je nog één fotootje hebt waar de tekening van de handpennen volledig zichtbaar is, zijn we weer waarschijnlijk een stuk wijzer.
In ieder geval lijken de poten hier niet helemaal zonder een grijsgeel tintje..

psoer

Misschien dat deze foto meer duidelijkheid biedt?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

#33
Op deze foto lijken de poten geel.......
Ik heb de waarneming verandert in Geelpootmeeuw.
Bij meer zon lijken de poten een stuk geler.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

ruud_altenburg

#34
CiteerOp deze foto lijken de poten geel.......
Ik heb de waarneming verandert in Geelpootmeeuw.
Bij meer zon lijken de poten een stuk geler.

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Tsja, we zijn blijkbaar uitgepraat... Is P10 volgroeid? Lijkt erop van niet op de laatste foto. Lijkt me toch geen pre voor een Geelpootmeeuw. En die relatief donkere bovendelen toch ook niet... En de Kleine Mantel-achtige jizz...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

psoer

#35
Dus we zijn er nog niet uit. Ik heb nog enkele foto's van de vogel.
Wat wil je zien om de determinatie zeker te maken?
Misschien de kop?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

of de borstomvang?

maartenwielstra

#37
CiteerAls je nog één fotootje hebt waar de tekening van de handpennen volledig zichtbaar is, zijn we weer waarschijnlijk een stuk wijzer.
In ieder geval lijken de poten hier niet helemaal zonder een grijsgeel tintje..
Zo te zien is de meest binnenste handpen die zwart vertoont Primary5 (P5, 5e pen na de armpennen, P10 is de buitenste). Ik zie hier geen soldide zwarte band, maar een bijna onderbroken bandje. Als dit inderdaad P5 is valt Geelpootmeeuw toch wel buiten de boot? Gele poten zijn overigens geen bijdrage voor het uitsluiten van Kleine Mantelmeeuw.

psoer

#38
Kleine Mantelmeeuw
Zilvermeeuw
Geelpootmeeuw
Ondersoorten
Hybriden

...............en de foto's zijn toch duidelijk.
Blijkbaar heeft iedere lezer zo zijn eigen criteria om de vogel een naam te geven.
Sommigen switchen moeiteloos van mening.
Het is dat de vogel zelf niet kan praten anders had ik het hem gevraagd.
Wil de echte kenner opstaan!

Met vriendelijke groet, Peter Soer

JohanvantBosch

CiteerKleine Mantelmeeuw
Zilvermeeuw
Geelpootmeeuw
Ondersoorten
Hybriden

...............en de foto's zijn toch duidelijk.
Blijkbaar heeft iedere lezer zo zijn eigen criteria om de vogel een naam te geven.
Sommigen switchen moeiteloos van mening.
Het is dat de vogel zelf niet kan praten anders had ik het hem gevraagd.
Wil de echte kenner opstaan!

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Tja peter... dit is nu eenmaal erg moeilijke materie. Het is niet voor niks dat er een apart forumdeel voor is en dat veel mensen zich hier maar buiten houden.

Dat moeiteloos valt nogal tegen volgens mij. Volgens mij steken bovenstaande mensen er allemaal juist heel veel moeite in om jou te helpen bij de juiste soort uit te komen. Dat is bij sommige exemplaren gewoon niet eenduidig. Anders was je er zelf ook wel uitgekomen en had je het niet hier op het forum gepost.

En... als je met nieuwe informatie (foto's) komt, levert dat nieuwe inzichten, waardoor meningen kunnen veranderen.
Je bedoelt het vast als grap, maar ik vind het een beetje een rare reactie...

maartenwielstra

#40
CiteerKleine Mantelmeeuw
Zilvermeeuw
Geelpootmeeuw
Ondersoorten
Hybriden

...............en de foto's zijn toch duidelijk.
Blijkbaar heeft iedere lezer zo zijn eigen criteria om de vogel een naam te geven.
Sommigen switchen moeiteloos van mening.
Het is dat de vogel zelf niet kan praten anders had ik het hem gevraagd.
Wil de echte kenner opstaan!

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Volgens mij denk jij veel makkelijker over het determineren van moeilijke vogels dan de meesten Peter. Vindt je reactie ook niet echt motiverend om je verder proberen te helpen. Geef ons een foto van de volledige handvleugel in uitgestrekte vleugel en we weten al veel meer. Het gaat om details en een combinatie van indicaties. Criteria wil ik het niet noemen want er is veel variatie binnen dit soort vogelfamilies.

psoer

Natuurlijk ben ik blij dat mensen mij helpen maar als er iemand een bepaalde richting op gaat wordt dat door de volgende weer ontkracht.  :wacko:

Met vriendelijke groet, Peter Soer

JohanvantBosch

#42
CiteerNatuurlijk ben ik blij dat mensen mij helpen maar als er iemand een bepaalde richting op gaat wordt dat door de volgende weer ontkracht.  :wacko:

Met vriendelijke groet, Peter Soer
dat heet discussie  :P

Hoe onbevredigend ook: bij sommige waarnemingen kun je een vogel niet determineren (hoewel er potentieel een mogelijkheid is, maar je hebt niet voldoende details gezien) en soms zijn er zelfs vogels die niet (met zekerheid) te determineren zijn.

Ter illustratie: 15-20 jaar geleden (plusminus) kende nog niemand het fenomeen pontische meeuw. De eerste waaraan aandacht werd gegeven, vond iedereen een raar ding: men kwam er niet uit. De discussie ging waarschijnlijk net zo als bij deze vogel van jou. Pas jaren later bleek dat er pontische meeuwen bestonden en dat die vogel er een was geweest. Ook bleken er nog veel meer in Nederland te zitten. Daar hebben ze uiteindelijk dus nog een oplossing gevonden, maar in sommige gevallen lukt dat dus niet.

Maar volgens mij zijn de meningen al aardig in een richting hoor. Als ik het zo lees is de keuze nog uit een hybride zilver x kleine mantel of een geelpootmeeuw met rozige poten. Tot nu toe lijkt het het meest op het eerste.

psoer

Oké laten we het bij deze 2 houden. Ik heb begrepen dat een uitgestrekte vleugel zekerheid kan bieden. Ik ga morgen kijken of tie er nog zit, misschien dat hij voor me wil poseren. :(

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

#44
De handpennen hebben oplopend grotere witte stippen (zie foto). Dit pleit voor hybride.
De poten zijn geelachtig maar niet duidelijk geel terwijl hij/zij  wel een volwassen kleed heeft. Dit pleit ook voor een hybride.
De zwarte uiteinden van de vleugels hebben een gekarteld patroon (zie foto). Dit pleit ook voor een hybride.

Ik hou het er maar op, meeuwen is duidelijk niet mijn ding!

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

gekarteld patroon

maartenwielstra

Citeer-De handpennen hebben oplopend grotere witte stippen (zie foto). Dit pleit voor hybride.
-De zwarte uiteinden van de vleugels hebben een gekarteld patroon (zie foto). Dit pleit ook voor een hybride.

Deze dingen pleiten voor hybride? Hoe kom je er toch op?

De nieuw toegevoegde foto laat trouwens zien dat we inderdaad naar P5 kijken. Dit patroon op P5 past voor zover ik weet niet op Geelpootmeeuw. Daarmee maak ik er een vrij zekere hybride Kleine Mantelmeeuw X Zilvermeeuw van.

Bram Rijksen

CiteerZo te zien is de meest binnenste handpen die zwart vertoont Primary5 (P5, 5e pen na de armpennen, P10 is de buitenste). Ik zie hier geen soldide zwarte band, maar een bijna onderbroken bandje. Als dit inderdaad P5 is valt Geelpootmeeuw toch wel buiten de boot? Gele poten zijn overigens geen bijdrage voor het uitsluiten van Kleine Mantelmeeuw.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377

Hoi Maarten,

ook de breedte en vorm van de band over p5 is kenmerk waarover je kan disussieren. Op de foto van Theo is die band ook niet zo heel erg solide; als deze vleugel onder dezelfde hoek gefotografeerd zou worden als bij Peters vogel, vermoed ik dat ook dan het bandje bijna onderbroken kan lijken.
Hoe volgroeid P10 is lijkt me lastig te beoordelen, omdat deze op alle foto's achter P9 schuil gaat.
Totnogtoe zijn het vooral de subjectieve kenmerken die niet helemaal lekker lijken voor Geelpoot (jizz, kleur bovendelen etc.), maar vleugeltekening en pootkleur lijken voor beide opties (GPM of hybride) weinig doorslaggevend te zijn.
Ik zou echt nog graag een 'opengevouwen' handvleugel willen zien, waar P5 overduidelijk de beslissing kan geven...

maartenwielstra

Citeer
CiteerZo te zien is de meest binnenste handpen die zwart vertoont Primary5 (P5, 5e pen na de armpennen, P10 is de buitenste). Ik zie hier geen soldide zwarte band, maar een bijna onderbroken bandje. Als dit inderdaad P5 is valt Geelpootmeeuw toch wel buiten de boot? Gele poten zijn overigens geen bijdrage voor het uitsluiten van Kleine Mantelmeeuw.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377

Hoi Maarten,

ook de breedte en vorm van de band over p5 is kenmerk waarover je kan disussieren. Op de foto van Theo is die band ook niet zo heel erg solide; als deze vleugel onder dezelfde hoek gefotografeerd zou worden als bij Peters vogel, vermoed ik dat ook dan het bandje bijna onderbroken kan lijken.
Hoe volgroeid P10 is lijkt me lastig te beoordelen, omdat deze op alle foto's achter P9 schuil gaat.
Totnogtoe zijn het vooral de subjectieve kenmerken die niet helemaal lekker lijken voor Geelpoot (jizz, kleur bovendelen etc.), maar vleugeltekening en pootkleur lijken voor beide opties (GPM of hybride) weinig doorslaggevend te zijn.
Ik zou echt nog graag een 'opengevouwen' handvleugel willen zien, waar P5 overduidelijk de beslissing kan geven...
Scherp opgemerkt. Ik ga met je mee! Hopelijk maakt Peters nog wat opnamen. goed trouwens, peter, dat je alle kenmerken op de foto probeert te zetten. Helaas is het een moeilijke vogel en staat het 'handvleugelkenmerk' er net niet goed genoeg op.  

ruud_altenburg

CiteerHet is dat de vogel zelf niet kan praten anders had ik het hem gevraagd.
Wil de echte kenner opstaan!
Heel opbouwend allemaal. Deze vogel heeft geen donkere tekening op de handdekveren dus het is een adult. Ik ben benieuwd naar foto's van een zuivere Geelpootmeeuw met roze-gele poten!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

Citeer
CiteerHet is dat de vogel zelf niet kan praten anders had ik het hem gevraagd.
Wil de echte kenner opstaan!
Heel opbouwend allemaal. Deze vogel heeft geen donkere tekening op de handdekveren dus het is een adult. Ik ben benieuwd naar foto's van een zuivere Geelpootmeeuw met roze-gele poten!
Dag Ruud,

Zie 'Gulls of Europe, Asia and North America' van K.M. Olsen, blz 294, foto 390.
Hierop is een ad wkl-vogel te zien, waar nog minder geel in de poten te bekennen is dan bij de vogel in kwestie. De foto is gemaakt in Portugal in oktober.
Vraag is dan weer of dát dan wel een zuivere Geelpootmeeuw is..

theomuusse

Is de algemeenste soort, zilvermeeuw, al uitgesloten?
Die zie ik altijd in Rotterdam.
Een noordelijke zilvermeeuw kan makkelijk zo donker zijn.
De groeiende p10 lijkt me ook sterk pro zilvermeeuw.
Wat pleit er eigenlijk tegen argentatus argentatus?

Theo

ruud_altenburg

#52
CiteerDag Ruud,

Zie 'Gulls of Europe, Asia and North America' van K.M. Olsen, blz 294, foto 390.
Hierop is een ad wkl-vogel te zien, waar nog minder geel in de poten te bekennen is dan bij de vogel in kwestie. De foto is gemaakt in Portugal in oktober.
Vraag is dan weer of dát dan wel een zuivere Geelpootmeeuw is..
Hallo Bram,

dat is de vorm/ondersoort lucitanicus van de Atlantische kust van het Iberisch Schiereiland, die komt hier niet voor. Tenminste, ik weet van geen Portugese ringen die in Nederland waargenomen zijn, hoewel er in die contreien behoorlijk geringd wordt. Mantelkleur van deze vogels is min of meer gelijk aan die van michahellis. Zie: Pons et al., 2004. Geographical variation in the yellow-legged gull: introgression or convergence from the herring gull? J. Zool. Syst. Evol. Research 42: 245–256.

Deze vogel lijkt me nogal donker. De foto's zijn echter nogal mager, ik kan niet eens de kleur van de oogring bepalen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de pootkleur...

CiteerIs de algemeenste soort, zilvermeeuw, al uitgesloten?
Die zie ik altijd in Rotterdam.
Een noordelijke zilvermeeuw kan makkelijk zo donker zijn.
De groeiende p10 lijkt me ook sterk pro zilvermeeuw.
Wat pleit er eigenlijk tegen argentatus argentatus?

Theo

Theo, het postuur doet me niet direct denken aan die Rus uit Oostende?! Bovendien erg veel zwart op de snavel voor een adulte Zilver en die noorderlingen hebben toch ook niet zo heel vaak gelige poten?

Groeten,

Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

psoer

#53
Misschien dat deze foto meer zekerheid biedt?
Pleit deze afbeelding niet voor Geelpootmeeuw?
ter vergelijking zie:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377


Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

#54
En deze zat bij hetzelfde plasje.


Met vriendelijke groet, Peter Soer

maartenwielstra

#55
CiteerBovendien erg veel zwart op de snavel voor een adulte Zilver en die noorderlingen hebben toch ook niet zo heel vaak gelige poten?

Heeft Kleine Mantelmeeuw adult meer zwart op de snavel? En waar wil je met die tweede zin eigenlijk naar toe?

De laatste foto van Peter laat volgens mij een (semi)onderbroken band op P5 zien, als is de foto wat klein om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

De 2e vogel is een 2KJ Kleine Mantel

psoer

CiteerDe laatste foto van Peter laat volgens mij een (semi)onderbroken band op P5 zien

Kan je aan een leek ook uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

JohanvantBosch

Citeer
CiteerBovendien erg veel zwart op de snavel voor een adulte Zilver en die noorderlingen hebben toch ook niet zo heel vaak gelige poten?

Heeft Kleine Mantelmeeuw adult meer zwart op de snavel? En waar wil je met die tweede zin eigenlijk naar toe?

De laatste foto van Peter laat volgens mij een (semi)onderbroken band op P5 zien, als is de foto wat klein om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

De 2e vogel is een 2KJ Kleine Mantel
ruud probeerde de suggestie van theo te ontkrachten dat het om een noordelijke zilvermeeuw kon gaan...

psoer

Nog maar één van het oog.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

maartenwielstra

#59
@Johan; Ja maar deze vogel heeft toch ook geen Geel? Of wat ik het niet goed

@Peter; even terugbladeren in de discussie voor P5 kenmerk

edit: P5 is 5e handpen van binnenaf (P10 is buitenste). Geelpoot heeft hier een stevige, niet onderbroken zwarte subterminale band. Zilvermeeuw heeft (meestal) onderbroken of nauwelijks tekening.