Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door psoer, december 05, 2006, 10:03:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Beste mensen,

Ik heb de poten niet gezien.
Ik vraag me af of dit een een Geelpootmeeuw is.
Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

JohanvantBosch

Ik heb hem even naar de meeuwen verplaatst, Johan

psoer

Bedankt, inderdaad ik had niet in de gaten dat daar een aparte rubriek voor was.
Heb je een idee?

JohanvantBosch

wat het een beetje lastig maakt is dat het een erg donkere foto is, daardoor lijkt de mantel per definitie donker en is dat kenmerk niet echt handig te gebruiken.

Het is denk ik handig als je datum en plek vermeldt, kun je die nog toevoegen?

Op het eerste gezicht neig ik naar zilvermeeuw op basis van kop en snavel vorm en kleur.
Maar omdat de mantelkleur wat lastig is in te schatten , durf ik zelfs kleine mantel eigenlijk nog niet helemaal uit te sluiten

psoer

De foto is 5 December genomen om half tien te Rotterdam.
Ik stuur nog 2 foto's op misschien dat dat meer duidelijkheid geeft.

psoer

en deze

psoer

Ik dacht niet aan een Kleine Mantelmeeuw vanwege de witte stippen op de staart en ik dacht niet aan een Zilvermeeuw omdat hij een stuk donkerder is en grote pupillen heeft.
Maar ik kan er ook helemaal naast zitten want veel kennis van meeuwen heb ik nog niet.

JohanvantBosch

CiteerIk dacht niet aan een Kleine Mantelmeeuw vanwege de witte stippen op de staart en ik dacht niet aan een Zilvermeeuw omdat hij een stuk donkerder is en grote pupillen heeft.
Maar ik kan er ook helemaal naast zitten want veel kennis van meeuwen heb ik nog niet.

Ik laat de echte experts wel oordelen...

nog even een paar puntjes:
- die witte stippen op de staart - dat zijn witte toppen op de handpennen van de vleugel. De staart is wit en zie je onder de vleugelpunten.
- in vers kleed hebben ook kleine mantelmeeuwen die
- grote pupillen? Dat zie ik niet en het is ook geen kenmerk. (misschien was ie aan de drugs  :P )
- mantel lijkt inderdaad donker, maar het is handig wanneer je met andere meeuwen kunt vergelijken.

psoer

Oké bedankt, blijft over Zilvermeeuw of Geelpootmeeuw.
Lijkt me niet makkelijk.

Thijs Fijen

CiteerOké bedankt, blijft over Zilvermeeuw of Geelpootmeeuw.
Lijkt me niet makkelijk.

Ho, kleine mantelmeeuw is nog niet uitgesloten door iemand.

Thijs
Thijs Fijen

psoer

Zoals je wilt of Kleine Mantelmeeuw.

Guus Peterse

Eerlijk gezegd lijkt me kleine mantel, zeker gezien de twee toegevoegde foto's, uiterst onwaarschijnlijk. Daar vind ik 'm echt te licht voor.
Verder is het aan de meeuwologen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Klopt, dat is wel weer waar.

Thijs
Thijs Fijen

psoer

Hier in combinatie met andere meeuwen.
Zilvermeeuw,....,kokmeeuw.

psoer

En nu een foto, pas gemaakt, met poten, wie 't weet mag 't zeggen!!

Thijs Fijen

Omdat hij wat donkerder is dan de andere zilvermeeuw, en rozeachtige poten heeft neig ik naar Zilvermeeuw ondersoort Argentatus

Thijs
Thijs Fijen

maartenwielstra

Eigenlijk moet ik lekker naar de Katwijkse Meeuwtjes blijven kijken, toch Peter? Maar ik doe graag een gooi naar deze Rotterdammer! Zonder flauw te reageren op pupillen en staartvlekken.

Niet goed voor Geelpoot lijkt mij; te donker lijkende mantel, te uitgebreide kopstreping (of kan dit nog wel?), mogelijk te ronde kop en rechte snavel (zou nog op vrouwtje Geelpoot kunnen passen). Past dan eerder op een wat lichtere Kleine Mantelmeeuw (zo kom je zo verassend vaak tegen, vast ook wel eens wijzend op hybride, de ogenschijnlijk nauwelijks geelachtige poten bij deze verder adult lijkende vogel zouden ook met hybride te maken kunnen hebben).

Niet goed voor argentatus Zilvermeeuw; slanke, kleine vogel, kopstreping niet echt zwaar, erg kleine witte handpentoppen.

Ik denk dat het een een subadulte Kleine Mantelmeeuw of eventueel een hybride Kleine MantelxZilver is. Geelpootmeeuw durf ik ook niet helemaal uit te sluiten. Lijkt me geen Zilvermeeuw.

Lastige vogels van dit slag dus! Hopelijk kan Ruud of Theo ons meer vertellen!

maartenwielstra

Vooral de onderste foto doet qua kop en snavelvorm bij nader inzien toch sterk aan Geelpootmeeuw denken.

Thijs Fijen

Oke, geen argentatus. Puntje voor jou.

Thijs
Thijs Fijen

psoer

Ik ben blij met de commentaren. Om misschien toch zekerheid te krijgen, nog maar een foto waar goed het verschil in kop- en snavelvorm te zien is.

JohanvantBosch

Lijken me toch behoorlijk roze poten... ik kan me voorstellen dat je bij de rest van de vogel aan geelpoot denkt, maar met deze pootkleur kan ik dat er echt niet van maken. Ik ga voor zilvermeeuw. Op deze foto valt ook het verschil in mantelkleur nogal mee.

Wat ik me afvraag is: waarom niet direct deze laatste foto plaatsen? Je hebt eerst de minste foto geplaatst en vervolgens blijkt dat je veel betere foto's hebt, waarop zelfs de pootkleur te zien is.

psoer

Ik ben een tweede keer naar de plek gegaan in de hoop dat hij zijn poten liet zien.
Dat het kleurverschil tussen de vogels op de laatste foto minder is, komt door de licht inval. Er is wel degelijk een verschil.

ruud_altenburg

Het blijft lastig om de kleur grijs te bepalen, zelfs van een serie foto's waarop ook Zilvers staan. Ik denk dat Maarten het bij het rechte eind heeft, dit zou goed een hybride Zilver x Kleine Mantel kunnen zijn. Schijnen in bepaalde delen van G Britannië niet ongewoon te zijn (dit is van horen zeggen).

Vergelijk met deze hybride. Ik kreeg uit Frankrijk van Philippe Dubois eenzelfde type vogel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Nog een foto van dezelfde vogel uit Calais.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

psoer

Beste Ruud,

De vogels op de plaatjes hebben ook een zwarte vlek (naast de rode) op de snavel.
Of komt dit vaker voor, ook bij andere meeuwsoorten?

maartenwielstra

Poten lijken niet eens een geelachtige tint te vertonen. Dit zou Geelpootmeeuw in zo'n volwassen stadium toch minstens moeten tonen. Het nare met dit soort vogels is dat de mantelkleur erg kan veranderen naarmate de lichtomstandigheden dat doen. Ik durf de kopvorm niet mee te beoordelen in de combinatie van kenmerken, deze is te 'vrouwelijk'. Ik denk vanwege pootkleur en mantekleur aan hybride Kleine Mantel X Zilvermeeuw of een vogel binnen de uitgebreide variatie van zilvermeeuw.

edit: o ik zie nu pas dat er een pagina 2 in de discussie is. Ik ga mijn mond houden en naar de kenners luisteren  :wub:  

maartenwielstra

Guck mal naar deze. Zat vorig jaar in Katwijk. De Mantelkleur varieerde enorm afhankelijk van het licht. Laatst had ik meerdere van deze vogels. Eén van de vogels had behoorlijk lange poten, opwaartse houding en lange snavel. Helaas geen goede foto's kunnen maken. Je gaat al vlug aan vreemde soorten denken zoals Heuglins Meeuw.

Ik kan me herinneren dat er een waarneming met foto's van 2 volwassen Heuglins in Duitsland was. Weet iemand een link? Is deze waarneming bevestigd?

Bram Rijksen

Het enige wat tegen Geelpoot pleit zou naar mijn idee het ontbreken van gele poten zijn; voor het overige zie ik alleen maar kenmerken die perfect op een (vrijwel) adult winterkleed Geelpootmeeuw passen. Als je daarbij bedenkt dat een klein deel van de GPM-en ook vleeskleurige poten kunnen hebben, en dat de precieze kleur knap lastig te beoordelen is ahv deze foto's..
Zie bijvoorbeeld foto 390 op blz 294 in de Gulls van Klaus MO

psoer

Nog meer foto's nav de twijfel over de kleur poten.

psoer

en deze