champignon zonder duidelijke ring

Gestart door rchmo, december 05, 2006, 08:44:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Bijgaande champignon gevonden, maar levert problemen op, omdat er geen duidelijke ring aanwezig is. Geen duidelijke geur. Stond aan rand van gemend bos.
Lijkt nog het meest op de schubbige boschampignon.
Niet gecontroleerd of er bij doorsnijden roodverkleuring optreedt.


Rob Oudejans












han.endt

#1
Het ziet er wel naar uit dat het die soort is. De ring is bij de Schubbige Boschampignon vergankelijk. Ook is er een knolvoet aanwezig. Jammer dat je geen doorsnee hebt gemaakt.

rchmo

Han,

Bedankt voor je reaktie. Soms weet je in het veld niet precies wat je moet doen. Niet alles snij ik aan, maar misschien moet je wel nog meer gegevens verzamelen. Weet jij, welke andere soort(en) zouden ook in aanmerking zouden komen? Invoeren kan nu alleen maar met onzeker denk ik.


Rob Oudejans


han.endt

Ik heb het idee dat deze wel op zeker kan, maar wacht ook even (eventuele) reacties van anderen af.

han.endt

In het begin zijn het er natuurlijk erg veel, maar van elke onbekende zwam kan je niet genoeg gegevens verzamelen. Fotografeer altijd de onder- en bovenkant en de steel. Maak een doorsnee en let op verkleuringen (die soms pas na een tijdje verschijnen). Let ook op geur en smaak. De standplaats met de begeleidende bomen.
Ik heb een notitieboekje bij me, een mesje en een witte zakdoek voor het melksap van melkzwammen. Die kan ook na een tijdje verkleuren.