Pootafdruk en keuteltjes van een marterachtige?

Gestart door Jannes Aalders, januari 01, 2012, 17:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62366060
onzeker Marterachtige spec. - Mustelidae spec. gezien op 2012-01-01 Polder Matsloot - Roderwolde
Foto's:


bij voorbaat dank Jannes Aalders

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jannes Aalders

Hoi Evert,

Een knaagdier denk je? De keuteltjes doen me inderdaad wel denken aan iets kleinere langerekte Konijnekeutels. iets van een Muskusrat dan wellicht? Denk je dat de pootafdruk bij de keuteltjes hoort?

M.v.g. Jannes.

evertdirks

#3
Zou een muskus rat kunnen zijn.
De sporen zijn te onduidelijk om daar wat over te zeggen.
Gezien de omgeving is een muskusrat een goede gok.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rob Koelman

Een muskusrat is een fors beest en dientengevolge de prenten en keutels ook. De keutels en de prent op de foto zijn niet overdreven groot en lijken mij eerder afkomstig van bruine rat. De prent is echter dusdanig vaag dat ik hier niets over durf te zeggen. Je kunt nog de keutels opmeten (aan de hand van de 5 eurocent munt = 21,25 mm doorsnede) en de maten checken met die van woelrat, bruine rat en muskusrat.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jannes Aalders

Ik heb even zitten rekenen. De keuteltjes zijn gemiddeld 16 mm lang en 6,9 mm dik. Dit komt overeen met die van de Bruine Rat. Die van de Woelrat zijn kleiner, die van de Muskusrat groter. De pootafdruk is inderdaad wat vaag. Wat ik er van zie doet me niet aan een rat denken. Ik zal de waarneming op een onzekere Bruine Rat zetten.