botten onbekende zoogdier

Gestart door Maarte5n, januari 09, 2012, 16:29:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

19 september 2009 vond ik deze botten in een bult zand voor een dassenburcht heb hele bult uitgegraven om de botten er uit te halen
maar van welk dier zijn ze ............ heb ze als das ingevoerd maar is het ook zo? hij staat als niet beoordeeld ingedeeld.


http://waarneming.nl/waarneming/view/44703344
Maarten vd Berg

Rob Koelman

Er zitten in ieder geval ook vogelbotjes tussen. Dit zijn prooiresten, wat suggereert dat het om een hol van een vos gaat en niet om een dassenburcht (bij vossenburchten liggen meestal prooiresten, bij dassenburchten niet). Eventueel kan een vos wel een oude dassenburcht in gebruik hebben genomen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Maarte5n

#2
Citaat van: Rob Koelman op januari 09, 2012, 17:32:10 PM
Er zitten in ieder geval ook vogelbotjes tussen. Dit zijn prooiresten, wat suggereert dat het om een hol van een vos gaat en niet om een dassenburcht (bij vossenburchten liggen meestal prooiresten, bij dassenburchten niet). Eventueel kan een vos wel een oude dassenburcht in gebruik hebben genomen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Hoi Rob uit deze burcht heb ik in mei 2009 5 dassen geobserveerd, de burcht word vanaf 2004 al gebrukt door deze dassen. wat het daarvoor was weet ik niet.wel is de burcht al oud en mischien is er vroeger eens een vossen familie ingeweest. ook is de burcht erg groot ,wat kan duiden op gemeenschappelijke bewoning watook voorkomt bij dassen en vossen.

Wat ik zelf dacht dat de grote botten van een das afkomstig is die ondergronds overleden is ?

Groet m
Maarten vd Berg

Norman

Waar de botten van zijn weet ik niet. Maar in een Dassenburcht kunnen naast de Dassenclan ook Vossen inwonen (of Konijnen, of Bunzing, etc.) Dassen hebben doorgaans weinig bezwaar tegen logees. Overigens wil je ten zeerste afraden om de storthoop af te graven, hoe graag je de botten ook wilt hebben. Je bent hiermee in overtreding van de f&f wet en niet zonder reden, de hoeveelheid geursporen die je hierdoor achterlaat kunnen erg verstorend werken voor de Dassen (of de Vossen of de Konijnen of de Bunzing, etc.). Dat het prooiresten van een Das zijn is niet zeer waarschijnlijk, aangezien Dassen voor >85% regenwormen eten, aangevuld met Maïs, bramen, etc. Maar een verzwakte (niet meer in staat om te vluchten) of overleden vogel of klein zoogdier zou door een Das kunnen zijn gepakt, maar meenemen naar de burcht is niet gewoon.

Geef je deze waarnemingen ook door aan de Zoogdiervereniging, de locale Dassenwerkgroep of Das & Boom?

Maarte5n

#4
Citaat van: Norman op januari 09, 2012, 22:05:54 PM
Waar de botten van zijn weet ik niet. Maar in een Dassenburcht kunnen naast de Dassenclan ook Vossen inwonen (of Konijnen, of Bunzing, etc.) Dassen hebben doorgaans weinig bezwaar tegen logees. Overigens wil je ten zeerste afraden om de storthoop af te graven, hoe graag je de botten ook wilt hebben. Je bent hiermee in overtreding van de f&f wet en niet zonder reden, de hoeveelheid geursporen die je hierdoor achterlaat kunnen erg verstorend werken voor de Dassen (of de Vossen of de Konijnen of de Bunzing, etc.). Dat het prooiresten van een Das zijn is niet zeer waarschijnlijk, aangezien Dassen voor >85% regenwormen eten, aangevuld met Maïs, bramen, etc. Maar een verzwakte (niet meer in staat om te vluchten) of overleden vogel of klein zoogdier zou door een Das kunnen zijn gepakt, maar meenemen naar de burcht is niet gewoon.

Geef je deze waarnemingen ook door aan de Zoogdiervereniging, de locale Dassenwerkgroep of Das & Boom?

Deze burcht is zeker weten bekend ook gemeld aan chris achterberg via mail de foto,s doorgestoord met de locatie.
en die verstoring zal niet meer gebeuren heb hem op embargo gezet.en ik kom daar gewoon weg niet meer.


Groet M
Maarten vd Berg

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~