Hoofdmenu

Winterraadsel

Gestart door Gulistan, januari 01, 2012, 17:30:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Met welke paddenstoelen hebben wij het hier te maken? Ze groeien in een kweekdoosje op mest van Hooglanders. De hoedjes zijn heel fijn behaart.
Groeten van Christiane

Dieter

Coprinus sect. setulosi. Nog even wachten tot ze rijp zijn. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Misschien is fijn behaart niet de goede beschrijving. Misschien moet het fijn viltig zijn. C. setulosi is niet goed.
Groeten van Christiane

grietaf

Als het niet zo'n afwijkend substraat was zou ik zeggen een Donsvoetje.
Grieta.

Gulistan

Nee, het is ook geen Donsvoetje. Maar wel een goede gok. De zwam heeft een dun, breekbaar steeltje.
Groeten van Christiane

grietaf

Mestbreeksteeltje dan?
Grieta.

Gulistan

#6
De grote sporen (gemiddeld 15,5x 8 um gemeten) wijzen in die richting, maar de sporen zijn net iets groter bij deze soort. Je zit in de goede sectie: Pilosallae. Wie doet nog een gok?
Groeten van Christiane

Gulistan

Misschien is het toch nog te moeilijk zo. Het is in elk geval een viersporer.
Groeten van Christiane

Gulistan

Ik ben uitgekomen bij Conocybe magnispora. Omdat het een zeer zeldzame soort is en tot nu toe in Nederland niet gemeld is, zou ik het leuk vinden als iemand controleerd of ik in de sleutel van de Funga Nordica helemaal goed ga.
Omdat ik geen pseudoparafysen zie, en de caulo´s niet lecythiform zijn (zie foto onder) en de steel ook niet onder een duidelijke bobbel heeft ga ik na Sleutel B: Pilosellae. Pagina 634
1. Basidia meestal 4-sporig
9. Steel niet wortelend
13. Sporen niet hoekig ...
15. Sporen > 8,5um ...
17. Hoed en steel oker, gelig bruin ...
18. Geen meelgeur of smaak, geen lecyforme caulocystiden
19. Steel zonder basale verdikking, hoed 5-12 mm, ...steel 18-30mm, kiemporus ca 2mm. Op koe en paard uitwerpselen.

Conocybe magnispora



Groeten van Christiane

xenion

Hoe zien de cheilocystiden er uit? (het liefst een foto)
Groeten,
Martin

Gulistan

Die was ik vergeten erbij te doen
Groeten van Christiane

xenion

Dus lecythiform, dan valt mijn optie af...
De sectie klopt wat mij betreft in ieder geval, de soort zit in ieder geval in de buurt.
Maar in een kweekbakje willen nog wel eens afwijkingen optreden. Aangezien het verschil met C. singeriana blijkbaar vooral (alleen?) de grootte van het vrl. en de verdikte voet zijn vind ik het lastig om die soort uit te sluiten.
Misschien kan dit artikel nog wat verduidelijken als je die ergens kan vinden:
'Arnolds, E. & Hausknecht, A. 2003. Notulae ad Floram Agaricinam Neerlandicam – XLI. Conocybe and Pholiotina. Persoonia 18: 239–252.'
http://www.nationaalherbarium.nl/pubs/persooniaweb/pers18_2.htm#XLI (dus blijkbaar al wel uit NL bekend)
Groeten,
Martin

Gulistan

De breedte van de kiemporus verschilt ook
Groeten van Christiane

xenion

Uit mijn hoofd was het 2 µm tegen 2-3 µm toch? Vind ik niet echt verschillend.
Groeten,
Martin

Gulistan

Klopt, 2 tegen 2-3. Maar bij elkaar zijn het dus wel drie kenmerken, in die de 2 soorten met elkaar verschillen. En bij de soort die ik gekweekt hebt komen deze 3 kenmerken wel overeen met C. magnispora. Bedankt voor de link, maar op internet kan ik de Flora Agaricina Vol. 6 niet bekijken. Misschien heeft Eef Arnolds zin om zich erover te buigen, met een beetje geluk komt er nog wat op. Ik zie kleine geelbruine kopjes.
Groeten van Christiane

xenion

Zou mooi zijn als er nog wat extra exemplaren op zouden komen en iemand anders er naar zou willen kijken ja. Het heeft tot nu toe inderdaad wel het meest weg van C. magnispora.
Groeten,
Martin