Hoofdmenu

das aan de kust?

Gestart door wijnands, december 31, 2011, 18:04:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Ik was zeer recentelijk wat aan het strompelen door het duingebied op de grens Noord/ Zuid-holland. Mijn oog viel op een paar grotere gangen en wat afdrukken die me toch heel erg aan das deden denken. Echter.. op de kaart op de site komt er in geen 50km een melding voor.

Tips voor veel voorkomende blunders met dassen?
Groeten,
Jeroen Wijnands

Norman

#1
Vrijwel uitgesloten, maar uiteraard ben ik altijd geïnteresseerd in foto's.

Een pijp van een Das is doorgaans breder dan hoog en een Vos doorgaans hoger dan breed.
Ook zou je prenten bij de entree moeten zien.

Daarnaast is kun je vaak zien bij een Dassenburcht dat de Das vrij snel links en/of rechts gaat in de pijp, terwijl de Vos vaak de diepte in gaat.

Daarnaast gooit de Das de hoop grond recht voor het gat, omdat deze de grond met zijn voorpoten de pijp uit schuift. De vos trapt het mijn poten uit de pijp. Hierdoor is de bult grond voor het gat vaak groter bij een Das en zie je vaak dat er een paadje links of rechtsaf gaat op de bult zand.

Hier een foto van een zekere Dassenpijp uit het Brabantse land.


Rob Koelman

Bij twijfel over een dassenburcht in ieder geval het hol goed documenteren m.b.v. foto's en deze doorsturen naar een 'kenner' (of dit forum natuurlijk). Ook de ligging van hte hol goed vastleggen (GPS!). Als de foto's daar aanleiding toe geven, wat met name het geval is als er een mogelijke das ver buiten het reguliere/bekende verspreidingsgebied wordt aangetroffen, kan er door een deskundige naderhand een veldbezoek worden afgelegd om de waarneming te controleren.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

wijnands

Hm.. hier kan ik wat mee. Ik ga 'm zeker nog niet loggen maar eerst 's terug met de camera en kijken of ik ook wat verse sporen op de foto kan krijgen. Heeft het zin om een lineaaltje mee te fotograferen?

Op basis wat ik hier lees sluit ik das zeker nog niet uit maar ik ga ook nog niet juichen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Norman

Een lineaalt mee fotograferen is altijd makkelijk voor referentie.

wijnands

Inmiddels heb ik  via prive bericht de locatie gedeeld met Norman. Herinnerde me trouwens dat ik een aantal jaren terug (voordat ik waarneming kende) 's een dode das aan de kant van de A4 bij Roelofarendsveen heb gezien.
Groeten,
Jeroen Wijnands

BartNoort

Beste Wijnands,
Die das langs de A4 zou een mooie en heel bijzondere waarneming zijn, kan je daar meer over vertellen?


Bart
Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

wijnands

Ehh.. ik heb al zitten graven in mijn mail archieven. Had destijds Das en Boom gemaild maar nooit ook maar enige reactie ontvangen. Ik denk dat het in 2005 was.

Dier lag dood aan de vluchtstrook aan de A4 richting den Haag ten hoogte van Roelofarendsveen. Kon duidelijk de gestreepte kop zien.
Groeten,
Jeroen Wijnands