Rhynchaenus signifer ?

Gestart door Remco (en Violet), december 31, 2011, 17:12:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, denk zelf aan een Rhynchaenus signifer ? Maar is dit zo of zijn er nog wat gelijkende soorten ?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55885954
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2011-07-27 Soest - Wieksloterweg
Foto's:


bij voorbaat dank Violet & Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Th.Heijerman

Klopt. Zo heet hij hier (nog) maar formeel is het nu Orchestes hortorum ...

Theodoor

Remco (en Violet)

Theodoor, dankjewel voor de bevestiging.

Wat we ons wel afvragen is de eigenlijke verspreiding van dit kevertje.
In waarneming.nl zijn 'slechts' 5 waarnemingen ingevoerd, dit is inclusief onze waarneming
4x betreft dit een waarneming in Noord-Limburg en 1x onze waarneming in Soest (Utrecht).
Waarschijnlijk zal hij op meer plaatsen voorkomen, maar wij kunnen er niets over vinden.
Wellicht weet jij, of iemand anders iets meer over de verspreiding van dit kevertje.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

blaauw7

#3
Bekend uit Drenthe, Groningen, Noord Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht, de laatste van voor 1966
in: Heijerman, Th. 2010. in: Vorst (ed.) Catalogus van de Nederlands kevers.
Deze catalogus is te koop bij de NEV.
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Citaat van: Th.Heijerman op december 31, 2011, 17:36:32 PM
formeel is het nu Orchestes hortorum ...
Toe maar ... fijn dat wetenschappelijke namen veel eenduidiger zijn dan Nederlandse  ;D

Op FE zie ik nog maar één Rhynchaenus staan (xylostei), wel veel Orchestes, maar géén hortorum. Sterker nog, géén enkele soort met hortoru(m/s) als naam, ook niet in andere geslachten. Nlsrt heeft deze (en veel andere) kennelijk nog als Rhynchaenus (signifer).

Kennelijk is Rhynchaenus dus opgesplitst. Op Wikipedia hebben ze het over Rhynchaeninae, maar FE heeft ze onder de Curculioninae, nlsrt helaas geen onderfamilies etc.

Trek ik de juiste conclussie als ik veronderstel dat er in NL geen enkele Rhynchaenus is overgebleven? Allemaal naar Orchestes. of ook naar andere geslachten overgebracht? En waar komt die naam hortorum opeens vandaan?

Qua verspreidingsgegevens: Ik heb een beetje het vermoeden dat de wereld het (tot voor kort?) van een handjevol (snuit)keverfanaten moe(s)t hebben voor deze. Zelf zie ik zulke ukken regelmatig, maar kiekjes schieten in het veld is bij 2-3mm voor mij zo goed als zinloos, Dus dan moet ik ze meenemen en met veel gedoe onder de binoc hopen dat ze even stil blijven zitten voor een kiekje. Dat gebeurt eigenlijk alleen als ik ze toevallig tegenkom tussen andere beesten die ik net onder de binoc doortrek. Voor de rest laat ik het lopen. Als ik ze überhaupt al zie, want m'n ogen zijn - zeker in het veld - bepaald ook niet meer wat ik graag zou willen  :-X

Kortom: Zal veel van de bekende verspreiding (zeker op wrn) niet meer samenhangen met "over het hoofd zien" dan met daadwerkelijke aan/afwezigheid?

Anders gezegd: Is het zinvol "Rhynchaeninae"(?) en andere miniminisnuiters te verzamelen om een bijdrage te leveren aan distributiegegevens, of zie ik het te somber en zijn ze eigenlijk wel goed in kaart gebracht?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Voor  O. hortorum, zie: Wanat & Mokrycki 2005. A new checklist of the weevils of Poland (Coleoptera: Curculionoidea) - Genus 16: 69-117. Note 148.

En het is natuurlijk uiterst zinvol om alle mini- en maxisnuiters te verzamelen!

Arp

Citaat van: Th.Heijerman op januari 01, 2012, 17:05:49 PM
Voor  O. hortorum, zie: Wanat & Mokrycki 2005. A new checklist of the weevils of Poland (Coleoptera: Curculionoidea) - Genus 16: 69-117. Note 148.
Kijk aan, daar is zowaar een PDF van :)

Vreemd. Met dat citaat erbij, en dus de naam "Curculio" avellanae vind je dan op FE ook Orchestes avellanae (kennelijk vindt de zoekfunctie geen synoniemen, want hortorum staat er weldegelijk bij), die daar te boek staat als valid, maar met de opmerking "This name has precedence" achter hortorum Fabricius 1792.

FE weet dus kennelijk dat het (theoretisch?) hortorum zou moeten zijn, maar voert desondanks avellanae als geldige naam - wazzup?  :huh:

CiteerEn het is natuurlijk uiterst zinvol om alle mini- en maxisnuiters te verzamelen!
Okay, als ik ze weer zie dit jaar zal ik ze bij gelegenheid meenemen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Remco (en Violet)

Pfff, interessant hoe het zit met zijn naampje

Maar even terugkomend op de opmerking van Dick.
Citaat van: blaauw7 op januari 01, 2012, 10:38:43 AM
Bekend uit Drenthe, Groningen, Noord Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht, de laatste van voor 1966
in: Heijerman, Th. 2010. in: Vorst (ed.) Catalogus van de Nederlands kevers.
Deze catalogus is te koop bij de NEV.

Dit is dus een hele leuke soort voor de Prov. Utrecht. Wij zijn wel blij om deze soort na zeker 45 jaar weer eens in deze provincie tegen te komen.

Hij/zij zal er ongetwijfeld al langer zitten en op meer plaatsen voorkomen, maar ja het zijn ook wel kleine beestjes en tel daar dan nog eens het aantal mensen wat erop let bij op.
Dan kan het dus zo'n 45 jaar duren eer een soort weer wordt aangetroffen.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

develhorst

Tenzij iemand er regelmatig kevers gaat vangen, dan zittie er elk jaar.....
Hartelijke groet,
Jan Burgers