Hoofdmenu

adulte geelpootmeeuw?

Gestart door dirk21, december 29, 2011, 19:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirk21

hallo beste mensen.
effe voor de zekerheid. dit is toch een adult geelpootmeeuw?
vandaag gemaakt.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


dirk21

CiteerCitaat van: Henri van Dodeweerd op Vandaag om 20:20:56 <blockquote>:duim:
</blockquote>   
Owhja, leg eens uit waarom dan?

Gr, Ies

denk jij van niet dan?
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Ies Meulmeester op december 29, 2011, 20:26:32 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 29, 2011, 20:20:56 PM
:duim:

Owhja, leg eens uit waarom dan?

Gr, Ies

Ik zag de gele poten van de vogel en dat de vogel aardig zwarte vleugelpunten had. Vandaar dat ik aan de geelpoot dacht.
Na jouw reactie ben ik nog wat beter gaan kijken. Nu twijfel ik nog met de pontische meeuw. Dit omdat er toch een witte vlek op de punten zit.
Maar waar dacht jij dan aan? En waarom?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Hart

Het lijkt me voor de vragensteller duidelijker als bevestigende (of ontkennende) antwoorden alleen gegeven worden door mensen die zelf zeker zijn van de determinatie  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dirk21

maar die witte vlek op de vleugelpunt dat klopt toch ook met een geelpootmeeuw? en die grotere zwarte vlek toch ook en zeker omdat er dat grijs niet doorheen door loopt?
en zijn snavel en poten zijn echt geel dat pleit toch ook meer voor geelpoot?
en zijn rug is niet donker? dus geen kleine mantelmeeuw.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Albert de Jong

Ik ben het eens met Vincent, maar dan wel als degene die antwoordt de juiste kenmerken bij zijn of haar argumentatie gebruikt. Wat mij soms een beetje stoort, is het gemak waarmee men een paar plaatjes op het forum zet en verwacht een hapklaar antwoord te krijgen. Zonder erbij te zetten waaróm men ergens aan denkt. Ik denk dat Ies daarom ook de waaromvraag stelde.

De combinatie van gele poten en het bandje in p5 wijzen naar Geelpoot/Pontische. De hoeveelheid zwart in de handpennen past beter op Geelpoot, omdat Pontische duidelijke tongen heeft. Dat betekent dat het grijs vanuit de binnenkant van de hanpennen best ver doorloopt in het zwarte deel van de handpennen. Ik denk dat je gelijk hebt, Dirk.

Edit: En inmiddels zie ik al wat argumenten verschijnen.  :)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

dirk21

hallo albert,
ja van die tongen dat begreep ik al, ik heb hem ook gemeld als geelpoot met dezelfde foto's erbij
hij is ook goedgekeurd trouwens?!

groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Ies Meulmeester

#9
Nee, het is een adulte Pontische Meeuw. Met zo'n gesloten brede band op p5 (en licht grijze mantelkleur) is de keuze makkelijk, Geelpootmeeuw of Pontische Meeuw. De combinatie van p10 (witte handpen-top en spiegel zijn samengevloeid en vormen een geheel witte top), de grote mirror op p9, het patroon/verdeling van grijs/zwart op handpennen in onder/bovenvleugel en de tongen op p6-p8 zijn goede kenmerken op deze foto's voor de determinatie als Pontische Meeuw. Feit blijft wel dat deze vogel vrij gele poten heeft, vandaar waarschijnlijk ook de verwarring. Dit is iets wat we nogal regelmatig tegen komen bij adulte Pontische Meeuwen die uit Poolse kolonies komen / geboren zijn.

Edit: misschien inderdaad toch wel te veel zwart op buitenste handpennen en te onduidelijke tongen. Dirk doe eens een paar cropjes als je wil?

Gr, Ies

Albert de Jong

#10
Ik ben nog niet om hoor, Ies. Ik zie de tongen in p7-8 niet en vind de vogel bulcky en kortsnavelig. P10 mag toch ook nog wel voor Geelpoot? Hoewel p9 inderdaad iets sterker is voor Pontische. Mmmm.

Edit: na het zien van de crop blijf ik bij Geelpootmeeuw.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

dirk21

hier nog een extra crop
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dirk21

groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Ies Meulmeester

#13
Citaat van: Albert de Jong op december 29, 2011, 21:45:03 PM
Ik ben nog niet om hoor Ies. Ik zie de tongen in p7-8 niet en vind de vogel bulcky en kortsnavelig. P10 mag toch ook nog wel voor Geelpoot? Hoewel p9 inderdaad iets sterker is voor Pontische. Mmmm.

Edit: na het zien van de crop blijf ik bij Geelpootmeeuw.

Ik ga je denk gelijk geven Albert! Hoewel de bouw/bulky erg verschilt per foto, moet je eens naar eerste plaatje kijken. Die spiegel op p9 is op de crop eigenlijk ook helemaal niet zo groot. En zo'n top op p10 mag inderdaad ook voor Geelpootmeeuw, daar hebben we genoeg voorbeelden van. Ik blijf hem alleen wel opmerkelijk groot/lang vinden die top.

Gr, Ies

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

dirk21

hee mannen, we zijn er uit.
bedankt voor jullie reactie's
het is nog niet zo makkelijk zullen we maar zeggen....... ;)
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl