Twee keer bekermos

Gestart door Michiel en Milka, december 29, 2011, 11:42:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Nr. 34 zou volgens mij Bruin bekermos kunnen zijn en nr 53 Rood bekermos. Bij de laatste ga ik nog wel eens de mist in met de Rode heidelucifer, dus toch maar even navragen. :)
Groet, Michiel

alegro

Rood bekermos klopt omdat de podetiën bekertjes zijn en geen staafjes.
Over de eerste durf ik niets te zeggen zonder nadere informatie over het substraat
waar het ding op groeide.
Grüezi mitenand,
Arjan

Michiel en Milka

Meestal voer ik eerst de waarneming in en daarna een eventuele vraag. Dan is de locatie meteen duidelijk. Hier dus vergeten. Locatie is Wekeromse Zand. Zandverstuiving, maar voor een groot deel begroeid. Op dezelfde locatie Ruig haarmos en Open rendiermos. Dat is niet zozeer een antwoord op je vraag om een substraat, maar geeft misschien wel een richting voor je antwoord.
Groet, Michiel

alegro

Citaat van: Michiel en Milka op december 29, 2011, 23:33:57 PM
Locatie is Wekeromse Zand.

Een leuke plek voor niet alledaagse soorten! Ik heb daar soorten als Baeomyces rufus, Cladonia borealis & monomorpha en
Stereocaulon condensatum gevonden.

CiteerDat is niet zozeer een antwoord op je vraag om een substraat, maar geeft misschien wel een richting voor je antwoord.

Ik vroeg naar het substraat omdat ik denk dat de soort Cladonia chlorophaea is. Die komt vrijwel alleen op bomen en dood hout voor.
Grüezi mitenand,
Arjan

Michiel en Milka

Citaat van: adg op december 30, 2011, 02:25:29 AM

Ik vroeg naar het substraat omdat ik denk dat de soort Cladonia chlorophaea is. Die komt vrijwel alleen op bomen en dood hout voor.

En daar moet ik het antwoord op schuldig blijven. Mossen zijn nieuw voor mij, en dan moet je ook weer wennen aan allerlei voorwaarden die voor determinatie van belang kunnen zijn. Ik houd het dan maar op Fijn bekermos met ?.  Dank voor je hulp.

Groet, Michiel