Hoofdmenu

Grote meeuw

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, december 25, 2011, 21:29:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Deze meeuw heb ik vanmiddag gefotografeerd in Utrecht. Ik heb er een tijd naar zitten kijken en twijfel steeds meer. Hij lijkt donkerder en iets zwaarder dan de zilvermeeuw er schuin achter (middelste foto). Geelpootmeeuw?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Mars Muusse

Eigenlijk zijn de belangrijke kenmerken net niet te zien, maar er valt weinig in te brengen tegen geelpootmeeuw. Het zou een 4cy vogel kunnen zijn, met redelijk wat zwart op de snavel. P10 lijkt een complete band te hebben op de top, en hij heeft een wat hoekige kop.

adriaens

Ik denk eigenlijk eerder aan Pontische Meeuw bij deze foto's.
De snavel is duidelijk groenig, iris is donker en je kunt net een stukje van een bleke tong zien op de onderzijde van de buitenste handpen - vrij onmogelijk voor een subadulte Geelpootmeeuw.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerEigenlijk zijn de belangrijke kenmerken net niet te zien,

Daar was ik al bang voor, maar hij wou niet dichterbij komen.

CiteerIk denk eigenlijk eerder aan Pontische Meeuw bij deze foto's.

Ik heb ook aan een Pontische meeuw gedacht, maar het idee weer verworpen, omdat ik een aantal kenmerken die bv op wrn.nl opgesomd worden niet zag:

"een relatief kleine kop met een lang, schuin voorhoofd": voor mijn gevoel heeft het beest op de foto eerder een hoekige kop;
"de snavel is vaak vrij lang en slank": de snavel van dit beest lijkt/leek me tamelijk stevig, niet langer of slanker dan die van de ook aanwezige zilvermeeuwen.

De groenige snavel zie ik wel weer, maar ik blijf het lastig vinden.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Mars Muusse

Menko,
Ik zou zeggen: houd ons niet langer in spanning, laat de foto met de onderzijde van P10 maar zien! (en dan stevenen we natuurlijk weer af op een baltische zilvermeeuw) ;-)

Menko Vlaardingerbroek

Ik ben bang dat ik eerst een betere camera moet kopen, of nog even studeren en teruggaan en nog eens goed kijken. Iedereen dank voor het meekijken en -denken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Menko Vlaardingerbroek

Op deze foto zijn de handpennen misschien iets beter te zien (ik zie veel wit op de voorlaatste handpen):

Ik heb de waarneming (voorlopig?) maar op 'meeuw onzeker' gezet.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

ruud_altenburg

Soms is het beter geen naam te proberen te plakken op een individu en ik denk dat dit een goed voorbeeld is...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Menko Vlaardingerbroek

OK. Ik geef het op. Op zoek naar meeuwen die wel te determineren zijn. Iedereen dank voor de hulp.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek