Hoofdmenu

ObsMapp 1.2.3

Gestart door Alex Kwak, november 27, 2011, 13:01:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Vol nieuwe energie door de gesprekken die ik had op de Landelijke Dag van het Sovon ga ik bezig met de volgende versie van ObsMapp.
Dit wordt een release met veel kleine aanpassingen/bug-fixes:

Reeds geïmplementeerd in 1.2.3:
:right: Waarschuwing voor zeldzame soorten uitschakelbaar
:right: Locatie-nauwkeurigheid van de waarneming meegeven bij een upload (als voorbereiding, wordt nog niet echt gebruikt)
:right: Fixed: GPS staat onnodig aan bij het wijzigen van een waarneming
:right: Fixed: start invoeren van een waarneming, kies de "roos" (locatie-icoontje), tik  de terug knop aan, en je krijgt de melding "Fout, OpenStreetMaps Niet gevonden".
:right: "Wat is nieuw"-scherm werd ook heel verwarrend getoond bij allereerste gebruik.
:right: Wijzigenscherm wederom verbeterd. Vanaf versie 1.2.3 kan je zelf een soortgroep kiezen bij het wijzigen van een waarneming
:right: Icoontje geeft feitelijke status van locatie-fix niet altijd goed weer
:right: Korte melding indien geen actieve gps gevonden
:right: De datum van 'embargo tot' staat nu automatisch op '4-13-2011'.

In een komende release:
Favorietenlijst
Wijzigen datum, tijd en positie van een waarneming
Back-toets bij soortgroep-selectie levert lege soortgroepenlijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

Komt er ook een optie, om de tijd blijvend uit te zetten?

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op december 03, 2011, 22:53:38 PM
Komt er ook een optie, om de tijd blijvend uit te zetten?

Waarom zou je dat willen  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

Als ik zo'n uurtje of zo in het veld rondgelopen heb, ga ik ff een plekje zoeken, om alles rustig in te voeren. Ik ga echt niet om de paar meter wat invoeren, ik wil ook wel genieten ;D
Ik dacht dit ook al bij WebObs gevraagd was.


Nietspitten

Citaat van: Anne Hueber op december 03, 2011, 23:59:49 PM
Als ik zo'n uurtje of zo in het veld rondgelopen heb, ga ik ff een plekje zoeken, om alles rustig in te voeren. Ik ga echt niet om de paar meter wat invoeren, ik wil ook wel genieten ;D
Ik dacht dit ook al bij WebObs gevraagd was.
Citaat van: Anne Hueber op december 04, 2011, 00:26:10 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170517.0

Genieten in het veld is natuurlijk altijd geweldig , daar doe je het voor.
Het noteren wat je ziet is een leuke bezigheid , kan men altijd nog nagaan waar wat voorkomt en is gezien.
Waarneming.nl is daar o.a. op ingesprongen om dat noteren makkelijker te maken.
Na gelang de techniek vorderde kwam de GPS en kon een waarneming op exacte positie worden genoteerd.
Ook het tijdstip van de dag kan weleens belangrijk zijn , vlinders en libellen bv. vliegen niet elk tijdstip van de dag en weersgesteldheid.
Mocht dat wel zo zijn staat het toch maar mooi met tijdtip van de dag automatisch vast gelegd. Kan interessant zijn .

Door later alle waarnemingen in te voeren zijn een aantal zaken "positie en tijdstip" niet meer exact en de waarneming later minder bruikbaar voor o.a. monitoring.   
groeten, Gerrit

Anne Hueber †

En Alex, had je onderstaande al gelezen?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170517.0

Als in WebObs die optie beschikbaar gemaakt is, dan moet dat in ObsMapp toch ook wel lukken.....

Nietspitten

Citaat van: Nietspitten op december 04, 2011, 10:52:23 AM
Citaat van: Anne Hueber op december 03, 2011, 23:59:49 PM
Als ik zo'n uurtje of zo in het veld rondgelopen heb, ga ik ff een plekje zoeken, om alles rustig in te voeren. Ik ga echt niet om de paar meter wat invoeren, ik wil ook wel genieten ;D
Ik dacht dit ook al bij WebObs gevraagd was.
Citaat van: Anne Hueber op december 04, 2011, 00:26:10 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170517.0

Genieten in het veld is natuurlijk altijd geweldig , daar doe je het voor.
Het noteren wat je ziet is een leuke bezigheid , kan men altijd nog nagaan waar wat voorkomt en is gezien.
Waarneming.nl is daar o.a. op ingesprongen om dat noteren makkelijker te maken.
Na gelang de techniek vorderde kwam de GPS en kon een waarneming op exacte positie worden genoteerd.
Ook het tijdstip van de dag kan weleens belangrijk zijn , vlinders en libellen bv. vliegen niet elk tijdstip van de dag en weersgesteldheid.
Mocht dat wel zo zijn staat het toch maar mooi met tijdtip van de dag automatisch vast gelegd. Kan interessant zijn .

Door later alle waarnemingen in te voeren zijn een aantal zaken "positie en tijdstip" niet meer exact en de waarneming later minder bruikbaar voor o.a. monitoring.   

Citaat van: Anne Hueber op december 04, 2011, 23:55:45 PM
En Alex, had je onderstaande al gelezen?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170517.0

Als in WebObs die optie beschikbaar gemaakt is, dan moet dat in ObsMapp toch ook wel lukken.....

Natuurlijk heeft Alex het wel gelezen ,

Waarom wil je waarnemingen invoeren zonder "exacate positie en tijdstip" van waarneming.   
groeten, Gerrit

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op december 04, 2011, 23:55:45 PM
En Alex, had je onderstaande al gelezen?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170517.0
Als in WebObs die optie beschikbaar gemaakt is, dan moet dat in ObsMapp toch ook wel lukken.....

Je mag er altijd vanuit gaan dat ik alle posts in dit forum lees  ;)

Bovenstaande is technisch geen enkel probleem. De vraag is of het functioneel gewenst is. Persoonlijk denk ik van niet, maar ik hoor graag wat anderen hiervan vinden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ik gebruik het met regelmaat, maar daarvoor gebruik ik Webobs (Omdat het bij obsmapp niet kan).
Wanneer:
- Oh @#$ ik ben iets vergeten in te voeren
- Mmm, ik sta hier nu al een uur, en die bladkoning laat zich al minstens een half uur niet meer zien, maar ik moet em nog wel invoeren.
- Mmm, mijn batterij is bijna leeg, maar ik wil wel vandaag alles invoeren want anders komt het er niet meer van en weet ik de plekken niet meer. En ik ben pas volgende week weer thuis. (bijvoorbeeld als je een week op vakantie bent zonder internet in een plek die je niet kent en waarvan het moeilijk is om locaties te onthouden (denk aan uitgestrekte bosgebieden of vlaktes)
- In bovenstaande gevallen maak ik vaak 'referentie-waarnemingen' in webobs en kopieer die locatie voor alle andere waarnemingen die ik daar heb gedaan (met kleine aanpassingen).
Thijs Fijen

hiskodevries

Citaat van: Thijs Fijen op december 05, 2011, 09:25:25 AM
Ik gebruik het met regelmaat, maar daarvoor gebruik ik Webobs (Omdat het bij obsmapp niet kan).
Wanneer:
- Oh @#$ ik ben iets vergeten in te voeren
- Mmm, ik sta hier nu al een uur, en die bladkoning laat zich al minstens een half uur niet meer zien, maar ik moet em nog wel invoeren.
- Mmm, mijn batterij is bijna leeg, maar ik wil wel vandaag alles invoeren want anders komt het er niet meer van en weet ik de plekken niet meer. En ik ben pas volgende week weer thuis. (bijvoorbeeld als je een week op vakantie bent zonder internet in een plek die je niet kent en waarvan het moeilijk is om locaties te onthouden (denk aan uitgestrekte bosgebieden of vlaktes)
- In bovenstaande gevallen maak ik vaak 'referentie-waarnemingen' in webobs en kopieer die locatie voor alle andere waarnemingen die ik daar heb gedaan (met kleine aanpassingen).
al dit soort wensen leid tot http://waarneming.nl/obs/create wat niet de bedoeling is, neem dan een tablet pc mee
obsmapp is om in het veld zo nauwkeurig in te voeren, die suggesties hierboven leiden tot waarnemingen waarvan tijd en lokatie niet meer kloppen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Anne Hueber †

Ik zal met een voorbeeld proberen duidelijk te maken, wat ik precies bedoel.
Ik ben vaak te vinden in een waterwingebied in Wassenaar, daar zijn 11 plasjes, waarvan ik er per keer ongeveer 4 doe. Plasje 1: ik zie 10 Lantaarntjes, 2 meter verder 20 Heidelibellen, weer 1 meter verder 15 pantserjufferes en ga zo maar door en dan ben ik alleen maar bezig met invoeren-->ik wil ook wel gedrag observeren en genieten. Als ik het plasje gedaan heb, ben ik 1 uur verder, ga op een putdeksel zitten en voer alle waarnemingen in-->dan klopt de lokatie exact (alles rond dat plasje), alleen klopt de tijd dan niet, want in de pakweg 3 minuten, dat ik de waarnemingen invoer heb ik dus misschien 15 soorten gezien en behoorlijke aantallen (knap, diegene, die dat voor elkaar krijgt ;D 8) ). Als de optie er is, om de tijd blijvend uit te zetten,  dan klopt alles. En bij het volgende plasje doe ik hetzelfde.
Vandaar mijn wens, om deze optie mogelijk te maken.

hiskodevries

Citaat van: Anne Hueber op december 05, 2011, 11:53:44 AM
Ik zal met een voorbeeld proberen duidelijk te maken, wat ik precies bedoel.
Ik ben vaak te vinden in een waterwingebied in Wassenaar, daar zijn 11 plasjes, waarvan ik er per keer ongeveer 4 doe. Plasje 1: ik zie 10 Lantaarntjes, 2 meter verder 20 Heidelibellen, weer 1 meter verder 15 pantserjufferes en ga zo maar door en dan ben ik alleen maar bezig met invoeren-->ik wil ook wel gedrag observeren en genieten. Als ik het plasje gedaan heb, ben ik 1 uur verder, ga op een putdeksel zitten en voer alle waarnemingen in-->dan klopt de lokatie exact (alles rond dat plasje), alleen klopt de tijd dan niet, want in de pakweg 3 minuten, dat ik de waarnemingen invoer heb ik dus misschien 15 soorten gezien en behoorlijke aantallen (knap, diegene, die dat voor elkaar krijgt ;D 8) ). Als de optie er is, om de tijd blijvend uit te zetten,  dan klopt alles. En bij het volgende plasje doe ik hetzelfde.
Vandaar mijn wens, om deze optie mogelijk te maken.
helemaal goed zo Anne, een afwijking van 1 uur is een stuk minder beroerd dan GEEN tijd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Anne Hueber †

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2011, 12:40:08 PM
Citaat van: Anne Hueber op december 05, 2011, 11:53:44 AM
Ik zal met een voorbeeld proberen duidelijk te maken, wat ik precies bedoel.
Ik ben vaak te vinden in een waterwingebied in Wassenaar, daar zijn 11 plasjes, waarvan ik er per keer ongeveer 4 doe. Plasje 1: ik zie 10 Lantaarntjes, 2 meter verder 20 Heidelibellen, weer 1 meter verder 15 pantserjufferes en ga zo maar door en dan ben ik alleen maar bezig met invoeren-->ik wil ook wel gedrag observeren en genieten. Als ik het plasje gedaan heb, ben ik 1 uur verder, ga op een putdeksel zitten en voer alle waarnemingen in-->dan klopt de lokatie exact (alles rond dat plasje), alleen klopt de tijd dan niet, want in de pakweg 3 minuten, dat ik de waarnemingen invoer heb ik dus misschien 15 soorten gezien en behoorlijke aantallen (knap, diegene, die dat voor elkaar krijgt ;D 8) ). Als de optie er is, om de tijd blijvend uit te zetten,  dan klopt alles. En bij het volgende plasje doe ik hetzelfde.
Vandaar mijn wens, om deze optie mogelijk te maken.
helemaal goed zo Anne, een afwijking van 1 uur is een stuk minder beroerd dan GEEN tijd.

Tsja, op deze manier kan ik ook alles wel rechtbreien..... ;D

j.simons

Mijn wens zou zijn om een lokatie en mogelijk ook tijd te kunnen vast houden.
als je op het moment dat je iets waarneemt in ieder geval 1 waarneming met de juiste tijd en coordinaten vastlegd en later (als er iets minder te genieten valt of als je een putdeksel gevonden hebt om te gaan zitten, de overige waarnemingen met de orignele data kunt invoeren. Hierdoor wordt wel de juiste plaats en tijd opgeslagen en kun je verder gaan zonder eerst alles in te moeten voeren.

Een mogelijkheid om de lokatie in de 'vaste lokatie' op te slaan zijn zou een eerste stap zijn, maar dan klopt de tijd niet helemaal.
maar ik denk dat de behoefte voor de juiste plaats groter is dan de juiste tijd (binnen een bepaalde marge natuurlijk)
Verder zou een 'hergebruik laatste tijd en lokatie' bij de instellingen en een vraag bij het invoeren 'wil je vorige plaats en tijd gebruiken?' een oplossing zijn om laatste data te hergebruiken zijn.

Ik besef dat aan alle oplossingen ook nadelen zitten maar alles kunnen wijzigen en coorigeren heeft als nadeel dat er een nauwkeurigheid van data wordt gesuggeerd die binnen de toepassing al te niet wordt gedaan.
We moeten hierbij volgens mij er niet naar streven om alle mogelijkheden om te wijzigen en corrigeren die op waarneming.nl aanwezig zijn ook in deze app op te nemen. ObsMapp is (in mijn beleving) er in eerste instantie voor om waarnemingen nauwkeurig op te slaan, door gebruik te maken van de huidige plaats en tijd is dit mooi geregeld.

Ik zou er in dit kader zelf voor willen pleiten om een obsmapps waarneming die via waarnemin.nl aangepast wordt te behandelen als een gewone ingevoerde waarneming, zonder Obsmapp aaduiding en met een gelijke nauwkeurigheid.


Groeten Joost

Nietspitten

Citaat van: j.simons op december 05, 2011, 14:18:19 PM
Mijn wens zou zijn om een lokatie en mogelijk ook tijd te kunnen vast houden.
als je op het moment dat je iets waarneemt in ieder geval 1 waarneming met de juiste tijd en coordinaten vastlegd en later (als er iets minder te genieten valt of als je een putdeksel gevonden hebt om te gaan zitten, de overige waarnemingen met de orignele data kunt invoeren. Hierdoor wordt wel de juiste plaats en tijd opgeslagen en kun je verder gaan zonder eerst alles in te moeten voeren.

Groeten Joost

Om later geen waarnemingen vergeten te zijn , schrijf je ze dan in een boekje als geheugen.??
groeten, Gerrit

hiskodevries

Citaat van: j.simons op december 05, 2011, 14:18:19 PM
Mijn wens zou zijn om een lokatie en mogelijk ook tijd te kunnen vast houden.
als je op het moment dat je iets waarneemt in ieder geval 1 waarneming met de juiste tijd en coordinaten vastlegd en later (als er iets minder te genieten valt of als je een putdeksel gevonden hebt om te gaan zitten, de overige waarnemingen met de orignele data kunt invoeren. Hierdoor wordt wel de juiste plaats en tijd opgeslagen en kun je verder gaan zonder eerst alles in te moeten voeren.

Een mogelijkheid om de lokatie in de 'vaste lokatie' op te slaan zijn zou een eerste stap zijn, maar dan klopt de tijd niet helemaal.
maar ik denk dat de behoefte voor de juiste plaats groter is dan de juiste tijd (binnen een bepaalde marge natuurlijk)
Verder zou een 'hergebruik laatste tijd en lokatie' bij de instellingen en een vraag bij het invoeren 'wil je vorige plaats en tijd gebruiken?' een oplossing zijn om laatste data te hergebruiken zijn.

Ik besef dat aan alle oplossingen ook nadelen zitten maar alles kunnen wijzigen en coorigeren heeft als nadeel dat er een nauwkeurigheid van data wordt gesuggeerd die binnen de toepassing al te niet wordt gedaan.
We moeten hierbij volgens mij er niet naar streven om alle mogelijkheden om te wijzigen en corrigeren die op waarneming.nl aanwezig zijn ook in deze app op te nemen. ObsMapp is (in mijn beleving) er in eerste instantie voor om waarnemingen nauwkeurig op te slaan, door gebruik te maken van de huidige plaats en tijd is dit mooi geregeld.

Ik zou er in dit kader zelf voor willen pleiten om een obsmapps waarneming die via waarnemin.nl aangepast wordt te behandelen als een gewone ingevoerde waarneming, zonder Obsmapp aaduiding en met een gelijke nauwkeurigheid.


Groeten Joost
Joost, ik blijf dit onzinnige wensen vinden voor een mobiel programma.
wat straks volstrekt uit de klauwen loopt qua parameters
ik wil mijn positie vasthouden [J/N]
tot een maximum van 100-1000-5000m van de oorspronkelijke plek behalve als ik sneller dan 50,70, 100 km/u rijd
ow shit al mijn waarnemingen zijn vastgelegd op de eerste positie, beheerder kunt u dit herstellen met een parameter die mij elke keer herinnert als ik 'vaste positie heb aanstaan ?'
in Waarneming.nl kun je bij je persoonlijke gegevens aangeven dat je je eigen waarnemingen kunt copieren, dit is speciaal bedoeld voor dit soort gevallen
1 waarneming mobiel invoeren voor de lokatie, de rest via een copieer aktie toevoegen.



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

ObsMapp 1.2.3 staat nu in de market
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

@ hisko
de wens is zeer zinnig maar jij vind de oplossing die ik aandraag niet goed omdat daar bezwaren aan kleven.
met die bezwaren ben ik het ook wel mee eens.
maar kijk eerst eens naar de wens ipv direct afwijzend te reageren op basis van een gesuggereerde oplossing.

voor iedereen:
het zou mij heel veel helpen om nauwkeurige waarnemingen op te slaan als ik een lokatie tijdelijk vast kan houden.
stel je voor je staat in het veld en ziet 20 verschillende soorten. invoeren gebeurt vaak pas aan het eind van een inventarisatie op een plaats. Dan moet ik nu eerst de 20 soorten invoeren en daarna pas verder gaan naar een volgende plek.
een op slaan en de rest thuis invoeren dmv kopieren is hier geen optie. (ObsApp en notitieboek nodig)

groeten Joost

in de app zit al de mogelijkheid om een 'vaste lokatie' gebruiken, maar die moet je steeds met de hand ingeven.
stel dat je daar direct een huidige lokatie kunt opslaan, dan heb ik de plaats nauwkeurig en maak ik op de normale manier gebruik van de huidige functionaliteit.
het kleine tijdverschil neem ik voor lief

jvogels

#19
Citaat van: Anne Hueber op december 05, 2011, 11:53:44 AM
Ik zal met een voorbeeld proberen duidelijk te maken, wat ik precies bedoel.
Ik ben vaak te vinden in een waterwingebied in Wassenaar, daar zijn 11 plasjes, waarvan ik er per keer ongeveer 4 doe. Plasje 1: ik zie 10 Lantaarntjes, 2 meter verder 20 Heidelibellen, weer 1 meter verder 15 pantserjufferes en ga zo maar door en dan ben ik alleen maar bezig met invoeren-->ik wil ook wel gedrag observeren en genieten. Als ik het plasje gedaan heb, ben ik 1 uur verder, ga op een putdeksel zitten en voer alle waarnemingen in-->dan klopt de lokatie exact (alles rond dat plasje), alleen klopt de tijd dan niet, want in de pakweg 3 minuten, dat ik de waarnemingen invoer heb ik dus misschien 15 soorten gezien en behoorlijke aantallen (knap, diegene, die dat voor elkaar krijgt ;D 8) ). Als de optie er is, om de tijd blijvend uit te zetten,  dan klopt alles. En bij het volgende plasje doe ik hetzelfde.
Vandaar mijn wens, om deze optie mogelijk te maken.

Ik heb al eerder eens in de ideenbus een vraag geplaatst of het niet handig is om een aparte "inventarisatiemodus" te ontwikkelen.

het idee:

- de gebruiker kan soorten die hij gaat inventariseren zelf vantevoren definieren bijvoorbeeld: die en die libellen soorten.
- deze soorten komen dan in een lijstje te staan, met daarnaast een knop: markeer een waarneming, met een invoerveld voor aantal.
- onderaan nog 1 invoeroptie: onvoorziene soort (met een drop down voor een niet gedefinieerde soort).

optionele mogelijkheden (gebruikers gedefinieerd): man vrouw, afwijkend, etc. Het liefst zo min mogelijk, want het idee is dat het invoerscherm zo min mogelijk toeters en bellen heeft.

Dit alles versnelt het invoeren aanzienlijk, kwestie van rondlopen, tellen van 15 lantaarntjes, druk lang voor 10, 5* kort voor 5 ex op de plus knop, check opslaan en verder. Rest van de tijd kun je nuttig gebruiken (lees: genieten).

werkt waarschijnlijk prima op een mobiel, met meer toeters en bellen is een tablet het handigst denk ik.

Edit: en dan noemen we het "inventobsmapp"  ::)

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

Het staat hier als reactie op de post van Anne,

het idee is al eens in de wensen voor wrn gepost...

maar ik zal het ook even plaatsen de andere topic.

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op december 09, 2011, 11:24:39 AM
Het staat hier als reactie op de post van Anne,

Ja, die post hoorde hier eigenlijk ook al niet...  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

misschien slimmer om de versie info/topics op slot te zetten.

dan hou je de mogelijkheid om bugs en wensen te posten beperkt tot de daarvoor bestemde topics.