Wie wil helpen deze soort op naam te helpen?

Gestart door libel10, december 25, 2011, 10:52:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62244736
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2011-12-18 Savelsbos - Riesenberg/ Trichterberg
Foto's:






bij voorbaat dank JLJ Wolfs


Hallo Grieta jij vroeg hoe de steel er verder uitzag. De laatste 2 foto's zijn van 2e Kerstdag, die geven weer hoe de steel eruit zag. Was wel inmiddels dunner door ouderdom. Tevens heb ik de steel in de lengte doorgesneden en de kern was geel/wit van kleur. Het sporee lukte niet goed, ook hier denk ik de ouderdom. Meen wel bruine sporen te zien, maar zover niet echt overtuigend, kon ook de lamelsnede afdruk zijn. Misschien heb je hier nog wat aan.

Alvast bedank voor het nakijken en vriendelijk gegroet Finy

grietaf

#1
Hoe ziet de rest van de steel er uit?
Grieta.

lucknijnsberg


grietaf

Lijkt mij ook, en wel de Prachtvlamhoed.
Grieta.

JW_2all

#4
Prachtvlamhoed heeft vaak een ring en anders toch een duidelijke ringzone. Die is niet te zien.
Kan het niet gewoon een andere vlamhoed zijn? Hoe groot is dit vruchtlichaam?
Groet,
Jan

grietaf

Citaat van: JW_2all op december 25, 2011, 15:58:33 PM
Prachtvlamhoed heeft vaak een ring en anders toch een duidelijke ringzone. Die is niet te zien.
Daarom vroeg ik ook hoe de rest van de steel er uit ziet. Overigens zou ik niet weten welke andere het dan zou moeten zijn.
Grieta.

xenion

Dan gooi ik nog even een andere naam in de groep: Schubbige bundelzwam (wel erg geel). De beschutte delen van de hoed vind ik namelijk te geschubd voor Prachtvlamhoed.
Groeten,
Martin

grietaf

Met andere woorden, zonder duidelijke foto van de steel komen we hier niet uit.
(Ik vind namelijk de lamellen weer niet passen bij de Schubbige bundelzwam)
Grieta.

JW_2all

Ik ben geobsedeerd door die bruine vlek midvoor (foto2) op de lamellen.
Kun je vlamhoed lamellen ook tot appelmoes drukken ?
Toch eens proberen ...
Groet,
Jan

libel10

Hallo Mensen Allemaal,
ben vandaag een exemplaar gaan halen om een sporee te maken. Weet echter niet of dit na een week nog goed lukt. Het exemplaar kon ik wel nog goed vastpakken en was nog redelijk stevig. Heb dat exemplaar opnieuw gefotografeerd. Kom hier later op terug en hoop ik de aanvullende info te geven.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Hartelijk gegroet Finy

Melchior van Tweel

Citaat van: JW_2all op december 26, 2011, 12:02:21 PM
Kun je vlamhoed lamellen ook tot appelmoes drukken ?
Hmm Appelmoes uit een paddenstoel. Is dat net zoiets als goud uit lood?  :)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

libel10

Hallo Allemaal, heb vandaag wat info toegevoegd aan deze waarneming. Misschien is hieruit nog wat af te leiden.

Van harte gegroet Finy

Melchior van Tweel

Hallo Finy,
Ik vind de steel, in tegenstelling tot de beschrijving helemaal niet glad, maar juistt geschubd. En dan kom je in ieder geval bij de Bundelzwammen uit. Welke soort het is, durf ik zo niet te zeggen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

loest

Finy,

Heb je ook naar de kleur van het vlees gekeken?
Voor de schubbige bundelzwam moet dat lichtgeel zijn en in de steelbasis bruin.
De steel zelf lijkt me voor deze soort wel te kloppen: Onder de ring geschubd.


Groet, Loes

libel10

Dat ik de steel omschreef als glad is te wijten aan het feit dat ik hem ongeplukt niet verder kon beschrijven en alleen de bovenkant van de steel kon zien. Nu dus een ander beeld. Verder een dwarsdoorsnede van het exemplaar. Mogelijk leidt dat tot een bevestiging van een van de opties.

Allemaal hartelijk dank voor alle hulp afgelopen jaar en wens jullie allen een Zalig en Gelukkig Nieuwjaar Finy