Dure sprinkhanen op kerstmenu

Gestart door John Bouwmans, december 25, 2011, 10:12:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

zo 25 dec 2011, 07:14

Artikel in de telegraaf: Citaat tekst hieronder.

Prijs sprinkhanen springt omhoog     

KAMPALA - De Oegandese economie kampt met een bizar tekort aan sprinkhanen. De gevleugelde insecten zijn, gefrituurd met uien, een delicatesse in het land. Maar aanhoudende stroomstoringen bemoeilijken het werk van de sprinkhanenjagers, die felle lichten nodig hebben om de insecten in de val te lokken.
De prijs van de gevleugde insecten is door de stroomstoringen de hoogte ingegaan. Tot wanhoop van de liefhebbers van de lokale delicatesse, moeten ze tegenwoordig omgerekend 34 eurocent neertellen voor een klein zakje sprinkhanen: een verdubbeling van het normale tarief.
De Oegandese regering erkent dat het jarenlang te weinig heeft geïnvesteerd in de stroomvoorziening. Oeganda hoopt volgend jaar een nieuwe waterkrachtcentrale te openen. De insectenvangers hopen dat hun duistere tijden dan voorbij zijn. 

EDIT 29/12/11. Bij het artikel in de Telegraaf was een foto geplaatst van Grote Groene Sabelsprinkhaan. Vanwege onduidelijkheid over auteursrecht voeg ik even een eigen foto toe van de Grote Groene Sabelsprinkhaan.(Een die 'n wants van Arp op eet  ;) ;D , van deze waarneming met voor de liefhebbers nog meer foto's van di-eet-actie)


Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

grunsven

Dit gaat over Groot spitkopje (Ruspola nitidula) dezelfde soort als in Zuid Europa zit (en de laatste jaren in Belgie).
De vangst van die dingen voor consumptie is een vrij grote industrie en een goede bron van eiwitten. Wat wel jammer is, is dat de waterkrachtcentrale de bronnen van de Nijl onder water zet en een gebeid met stroomversnellingen en meanders verloren zal gaan.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

p.s. de foto bij de eerste mail is een andere soort en dus niet van toepassing (grote groene sabelsprinkhaan).

Ruspolia is uitstekend met de hand te vangen door rustig door hoog gras te lopen en ze een voor een op te pakken. Zo heel snel zijn ze niet. Zal vast meer tijd kosten als vangen met licht ... Hoeveel Ruspolia-habitat gaat verloren door een nieuwe waterkrachtcentrale?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

John Bouwmans

#3
Dat was een foto uit de bron. Die had ook al herkend als grote groene sabelsprinkhaan, en dacht al dat het om een andere soort zou gaan. Hier een plaatje van Groot spitkopje (Ruspola nitidula). Weet niet of dat inderdaad de bedoelde soort is, maar toch..

EDIT 29/12/11: Foto's Grote Spitskop:
Foto uit natuurbericht  Foto in dit topic verwijderd, dus nu alleen te bekijken via de link. (Overigens interessant stukje over aantreffen Grote Spitskop in België). De aangehaalde foto komt van waarneming.be (foto en waarneming van David Herman)

Een andere foto is op Flickr te vinden: http://www.flickr.com/photos/23421598@N08/6394783947/

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

grunsven

Ruspolia is erg algemeen in Uganda en komt met grote zwermen op licht af. Met de hand zijn ze goed te vangen maar hier gaat het niet om mensen die zo'n beest van dichtbij willen zien maar die ze op de markt verkopen, dat zijn heel andere hoeveelheden.
De waterkrachtcentrale is voor Ruspolia geen probleem maar de bron van de Nijl, toch een bijna mythische plek zal verloren gaan.  Daarnaast is dit stuk, de Bujagali falls een erg mooi en wild stuk van de rivier met veel leven.

PS: fotos bij nieuwberichten kloppen zelden. Ik schreef het ook gewoon als anvulling niet omdat de foto fout was, daar ga ik bijna vanuit bij de telegraaf. Ik ben al blij dat ze een sprinkhaan hebben en geen kakkerlak.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arp

Leuk topic :duim:

Maar ik ga wel even vervelend doen (sorry!)

@John: De manier waarop je o.a. de foto's hier gebruikt is vermoedelijk geen fijn plan (maar ik ben geen rechtsgeleerde). Er rusten zeker auteursrechten op (de kwaliteit laat vermoeden dat ze niet grofweg een eeuw geleden gemaakt zijn) en het is ten ene male onduidelijk of de auteurs de foto's hebben vrijgegeven onder een licentie die publicatie/gebruik hier mogelijk maakt.

Aangezien er niets bij vermeld is, zal de foto van de Telegraaf zomaar "jatwerk" kunnen zijn (zou niet de eerste keer zijn), maar dat geeft ons niet het recht dat jatwerk hier te dupliceren.

De foto op Natuurbericht is wel juist aan de auteur toegeschreven en eventueel heeft Natuurbericht daar zelfs van de auteur toestemming voor gekregen, maar dezelfde foto op waarnemingen.be is niet onder een CC-licentie vrijgegeven en ik kon ook geen plek vinden waar dat wel het geval is. Gebruik hier op het forum is misschien nog eerder te verdedigen dan op Natuurbericht (omdat de foto op een "waarneming" site geplaatst is), maar helemaal waterdicht is dat ook niet - getuige vooral de stampij die ooit rondom het hergebruik van Libellenfoto's gemaakt is op wrn.nl

De tekst van de Telegraaf is hier eventueel te verdedigen als "citaat", al heb ik geen idee of daar duidelijk jurisprudentie over is. Die kan er dan alleen staan als/omdat we het citaat inhoudelijk bediscussiëren. Het is de vraag of onze opmerkingen erover dat waar maken.

Toegegeven, er is ondertussen ook een opmerking over de Telegraaf-foto geplaatst (=inhoudelijke discussie??), maar het is allemaal nogal dun ijs.

Lang verhaal kort: In dit specifieke geval kan het allemaal misschien net door de beugel of kan er rechtgekletst worden wat krom is, maar we moeten er geen gewoonte van maken om op een dergelijke manier dingen over te nemen op het forum.

Het is denk ik goed om dat af en toe weer even onder de aandacht te brengen  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#6
Hoi Arp,

Qua auteursrecht heb je waarschijnlijk/misschien wel gelijk. Had alleen een link kunnen plaatsen natuurlijk, maar dat is voor de forumlezer weer lastiger en wat meer werk. Ga uitzoeken hoe ik mijn berichten kan aanpassen. Anders verwijder ik dit hele topic wel. Tenslotte past die pet  :police: , of deze  O0  ons allemaal.  ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

#7
Foto's verwijderd en linken toegevoegd. Kan het op deze manier wel agent Arp  :police: :police: ??
Als er nog wat op aan te merken dan graag bericht  ;) .

Nog meer links van dit bericht: (met ook andere sprinkhaansoorten op de foto's)
Zie bron RTL-nieuws , of Algemeen Dagblad,  of Het Parool.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Hoi John,

Ja, sorry hoor, je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het leuker/handiger voor de lezers is om dingen gewoon hier over te nemen en ik vind het zelf ook altijd allemaal nogal lastig/overdreven/jammer dat het zo moeilijk moet. Zou zelf goed kunnen leven in een wereld zonder auteursrechten (en patententen), of in elk geval een compleet andere wetgeving daarover, daarom is mijn eigen spul ook allemaal te gebruiken als publiek domein.

Ondertussen is het zoals het is, waarbij het grootste probleem ook nog eens is dat het allemaal ten ene male onduidelijk is waar de vaag geformuleerde en voor interpretatie vatbare grenzen (qua citaten enzo) nu precies liggen. Maar het is ook geen plan om van wrn een testcase te maken om er jurisprudentie over te verkrijgen ;)

Bedankt voor je aanpassingen  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Ach ja Arp, als admin moet je natuurlijk de puntjes op de i zetten. Heb ik alle begrip voor, maar een citaat weergeven met bronvermelding, of alleen een link naar de bron, dat is voor mij hetzelfde. Bovendien zag ik in alle andere media dezelfde tekst , met een verwijzing naar het ANP. Alleen enkele, zie links hierboven, hadden nog een plaatje erbij om het wat op te leuken.

Goede jaarwisseling en gewoon scherp blijven  :police:   :duim:   8)    ;) .  En blijf met alles de boeiende info geven die we van je gewend zijn, zoals de wantsen-bouwput, goed initiatief  :duim: :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Heel veel media (vooral online) kopiëren maar raak van elkaar, wat lang niet altijd binnen de grenzen van de wet valt en sommige hebben daar onderhand de buik van vol en beginnen daar steeds meer werk van te maken (claims sturen). Wat andere media doen is in elk geval geen maatstaf, zelfs (of vooral?) toonaangevende grote media lijken lak te hebben aan auteursrechten van anderen - misschien een bewuste keuze omdat de kans dat de rechthebbenden "lastig" gaan doen erg klein is en deze dan desnoods achteraf met een correctie de wind uit de zeilen kan worden genomen?

Citaat van: john.bouwmans op december 29, 2011, 14:52:15 PM
Goede jaarwisseling ...
Ook zo  (en bedankt voor de opbouwende woorden  :blink: ) En jij lekker doorgaan met mooie foto's maken en ons mee laten genieten  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)