Mooiste natuurgeluid

Gestart door Norman, december 24, 2011, 22:15:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Wat vind jij het mooiste natuurgeluid?

Persoonlijk is dit mijn top 3:

1. Edelhert
2. Screaming Piha
3. Elk

vuurvlinder

#1
Heb niet echt een top 3, vind alles wat ik niet eerder gehoord heb leuk! Voorbeeld; het is kleiner dan 10 cm en doet een buizerd na. Mijn chinese dwergkwartels die ik sinds een paar weken heb.  ;D Het geluid wat ik echt eens live zou willen horen is die van de kookaburra: http://www.youtube.com/watch?v=45pRBsHz6Hc

edit: het geluid van de kookaburra kan ik uit mijn didge krijgen maar het echte beestje klinkt toch anders!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

michel.wissink

In het voorjaar geniet ik van de eerste wielewalen - maar eigenlijk van bijna alle zingende vogels - , in dit seizoen vind ik de bosuil prachtig.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Margreet Kwh

Ik heb geen topdrie, maar ik kan erg genieten van de zang van een merel, vooral 's avonds in de schemering.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjanH

Wat ik zelf elke keer weer prachtig vind om te horen is het geluid van Wilde Zwanen, Kraanvogels of een Zwarte Specht.

carolien reindertsen


Freerk

Wind die door het riet ruist, oftewel "ruisend riet"
Freddy de Boer

Melchior van Tweel

Citaat van: MarKoHu op december 25, 2011, 17:44:15 PM
Ik heb geen topdrie, maar ik kan erg genieten van de zang van een merel, vooral 's avonds in de schemering.
Mijn absulute topper! Ik wordt er altijd heel vrolijk van
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Maarten Sluijter

In het voorjaar wordt ik heel erg vrolijk van de eerste jodelende Boomleeuweriken, op een zomeravond de prachtige zang van de Zanglijster en in het najaar vind ik op de telpost de eerste binnenkomende Koperwieken, Kramsvogels en Kepen erg fijn..
.

dutchway

De spreeuw die hier al een paar jaar achter elkaar in de lente/zomer een inmitatie geeft van o.a een kip, een buizerd (ben ik dus al verschillende keren ingetrapt, en maar omhoog kijken waar die buizerd dan is ::) ) gillende keukenmeid, gillende kinderen en weet ik al wat niet meer.
Dat is echt zo apart om te horen.
En de spreeuw start altijd met een geluid alsof er een pijl af word geschoten....piiiieeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwWWWW ;D ;D
Groeten van Lia

gert95

1. Wielewaal
2. Merel
3. Kwartel
groeten Gert,

Bart van Hoogstraten

Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit en ik durf geen appels met peren te vergelijken maar ik waardeer het wel heel erg als ik natuurgeluid hoor zonder de standaard achtergrondruis van industrie, landbouw, stad of (vlieg-)verkeer of van andere mensen. En dat is in Nederland toch wel heel erg zeldzaam aan het worden... Laatste keer dat ik me dat herinner was op de Meinweg en dat is dan eigenlijk ook maar een kort moment tussen twee vliegtuigen door.
Maar dan toch maar even (de appels en peren aan de kant  ;) ) mijn mooiste geluidswaarneming ooit -> zingende Grijze Reuzennachtzwaluw van dichtbij in de Amazone in Ecuador, op de oever van een Oxbowlake bij de Napo-rivier tijdens zonsondergang. Echt prachtig om dat te horen boven het onophoudelijke en oorverdovende 24/7 natuurkabaal aldaar uit. Een Impressie zonder beeld erbij.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

1. Raaf
2. Edelhert
3. Pestvogel
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wim Bakker

Ik gooi er maar even wat insekten in...  ;)
Met als bonus een Alpenmarmot.


"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Norman


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op januari 11, 2012, 11:10:36 AM
Vroege Vogels heeft er een wedstrijd van gemaakt

Wat grappig -> de Das lijkt wel een Knoflookpad in de verte  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

H.Valkema

1 baltsende watersnip
2 grutto
3 veldleeuwerik

Deze soorten hoop ik over 30 jaar nog te horen in nl!
Groeten,
Haije Valkema

paulhoekstra

Mij lijkt het gaaf om een keer 'snachts een Great Potoo (Vale reuzennachtzwaluw) te horen in het regenwoud: http://www.xeno-canto.org/8107
groeten,
Paul

JandJ

Ik hoop nog een keer een ijsduiker te horen.  http://www.youtube.com/watch?v=4ENNzjy8QjU.
Van wat ik tot nu toe in NL gehoord heb, vind ik het geluid toch wel dwergooruil en hop het mooist.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

Ik vind Smienten ook wel een mooi geluid hebben.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Mimino

Als er bij ons op de "volkstuin" 's winters als het echt HEEL ERG STIL is bij -25 een groep van zo'n 50 pestvogels in de denneboom bij de buren landt is het net alsof de kerstman over komt vliegen, " I hear those sleighbells ringtingtingeling....."
Prachtig!

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Ik vind vooral nachtvogels erg mooi, omdat het verder dan zo stil is.


Favorieten zijn dan ook:


1. nachtzwaluw
2. kwartelkoning
3. porseleinhoen


Van de dagsoorten vind ik


1. veldleeuwerik
2. tjiftjaf
3. merel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Citaat van: MarKoHu op januari 18, 2012, 14:50:52 PM
Ik vind Smienten ook wel een mooi geluid hebben.
Zonet dit mooie geluid nog beluisterd bij het wak van de Molenplas, Haarlem.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hmbes

Mooiste geluid is stilte...

Huug

KorHaan

De sfeer bepaalt voor een niet onaanzienlijk deel de schoonheid van geluid, vind ik.

Een zingende Boomleeuwerik om half drie 's nachts op de hei, ergens in juli...

Een hoempende Roerdomp op een mistige voorjaarsochtend...

Een verre Grote Lijster, zingend op een dag in februari, als het voorjaar nog ver weg lijkt...

De eerste Koperwiek van het najaar, ergens boven je hoofd in de zwarte leegte van een oktoberavond...

De stotterende zang van een Appelvink, als je in een zacht motregentje door een villawijk fietst...

Ratelende Nachtzwaluwen in een warme zomernacht op de grote, stille heide...

Bolderende Korhanen nog vóór het eerste licht op de Holterberg...

Een blatende Watersnip in een natte polder...

Een knorrende Houtsnip boven een berkenbos op een avond op een Waddeneiland...

Het ijle geluid van Goudhaantjes als je op een winterdag door een besneeuwd naaldbos loopt...

Een jodelende Wulp in de duinen in het voorjaar...

Een Grutto boven je hoofd als je in het voorjaar door een polder fietst...


(Ik kan nog zoveel opnoemen... zucht...)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo






KorHaan

#26
Citaat van: hmbes op februari 04, 2012, 18:06:27 PM
Mooiste geluid is stilte...

Huug

In stilte horen wij onze gedachten... Heel mooi.

Ik heb eens een natuurfilm gezien op een Franse TV-zender, waarin een Afrikaanse olifant stond te grazen op een savanne. Het enige geluid was af en toe een snurk van de olifant, en een heel verre roepende duif... Verder niets. Alleen stilte. Geen achtergrondmuziek, geen commentaar van een voice-over... De zuivere geluiden waren indrukwekkender dan ik ooit eerder heb ervaren. Juist het ontbreken van storende geluiden accentueerde de stilte. Zo wil ik natuurfilms zien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



Norman

Citaat van: hmbes op februari 04, 2012, 18:06:27 PM
Mooiste geluid is stilte...

Huug

Helaas heb ik dat in Europa nog nooit mogen waarnemen.
Er is altijd wel een ruisende snelweg te horen in de verte.
Al moet ik zeggen dat het vanmorgen om 7:30 in de bossen bij Lage Vuursche het bijna stil was. Bijna....

Citaat van: KorHaan op februari 04, 2012, 18:39:55 PM
De sfeer bepaalt voor een niet onaanzienlijk deel de schoonheid van geluid, vind ik.

Een zingende Boomleeuwerik om half drie 's nachts op de hei, ergens in juli...

Een hoempende Roerdomp op een mistige voorjaarsochtend...

Een verre Grote Lijster, zingend op een dag in februari, als het voorjaar nog ver weg lijkt...

De eerste Koperwiek van het najaar, ergens boven je hoofd in de zwarte leegte van een oktoberavond...

De stotterende zang van een Appelvink, als je in een zacht motregentje door een villawijk fietst...

Ratelende Nachtzwaluwen in een warme zomernacht op de grote, stille heide...

Bolderende Korhanen nog vóór het eerste licht op de Holterberg...

Een blatende Watersnip in een natte polder...

Een knorrende Houtsnip boven een berkenbos op een avond op een Waddeneiland...

Het ijle geluid van Goudhaantjes als je op een winterdag door een besneeuwd naaldbos loopt...

Een jodelende Wulp in de duinen in het voorjaar...

Een Grutto boven je hoofd als je in het voorjaar door een polder fietst...


(Ik kan nog zoveel opnoemen... zucht...)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Zo'n moment had ik vanmorgen. Letterlijk honderden Sijzen kwebbelend in de toppen van de bomen bij de Stulpheide. Erg indrukwekkend.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hmbes

Citaat van: KorHaan op februari 04, 2012, 18:39:55 PM
De sfeer bepaalt voor een niet onaanzienlijk deel de schoonheid van geluid, vind ik.
Kiekerende Sperwer in stil bos, met echo.
Roepend vrouwtje Ransuil op nest in een zwoele voorjaarsnacht.
Roepend mannetje Ransuil bij volle maan en windstilte.
Roepende Bosuil, idem.

Huug