microscoop

Gestart door feel4nature, december 03, 2006, 23:13:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

#60
Bedankt, maar één ding snap ik niet: wat is nou precies het verschil tussen een objectmicrometer en een meetoculair?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

eiken

Hoi Maico,

om iets met een microscoop op te kunnen meten is het noodzakelijk dat in je oculair (als je er twee hebt dan in 1 ervan) een oculairmicrometer plaatst. Dat is op zich niet moeilijk maar je oculair moet wel opengedraaid kunnen worden. Dat kunnen bijna alle oculairen wel. Zo'n oculairmicrometer is een klein rond glaasje met daarop ingeetst een schaalverdeling. Eenmaal geplaatst moet ie bij iedere vergroting ( bijv. 4x, 10x, 40x, 100x) geijkt worden. Dat doe je eenmalig met een objectmicrometer. Die moet je dus eigenlijk niet zelf kopen maar proberen te lenen van micoloog in de buurt.
Een nieuwe oculaimicrometer kost op markplaats ( o.a Rob uit Arnhem) ongeveer € 15 - 20. Je moet daarvoor wel diameter van de binnentubus van je oculair weten. Meestal is dat 19 of 21 mm.
Met meetoculair bedoelt men dus een oculair met een oculairmicrometer.
Zonder oculairmicrometer begin je niet zoveel met je microscoop. Ook blijken bij veel 2e hands microscopen geen oculairmicrometer aanwezig te zijn.
Even terugkomend op je eerdere mailtje. Ben het helemaal met Nico eens dat de door jouw uitgezochte microscopen op marktplaats niets zijn ( te oud, teveel geld en niet met alle noodzakelijke mogelijkheden).
Je kunt zeker wel op Marktplaats of Ebay een goede microscoop kopen. Heb zelf de afgelopen 1 1/2 jaar leuke microscopen van € 250 - 450 voorbij zie komen. Ik heb dan met name gekeken naar Nikon, Olympus, Zeiss en Leica.
Wat naar mijn mening wenselijk/noodzakelijk is aan een microscoop:
- dubbele tubus om in te kijken ( 2 oculairen)
- ingebouwde verlichting in de voet
- condensor met instelmogelijkheden (diafragma, klaplens)
- kruistafel met fijninstelling
- goede oculairen met vergroting ( 4x), 10x, 40x, 100x
- oculairmicrometer

Jouw buget is bepalend wat je aan kunt schaffen. Ik wil je wel van advies voorzien bij aanschaf via marktplaats/ebay. Wel blijft altijd noodzakelijk om voor de koop een microscoop te zien/keuren.  
Waar ook veel verwarring mee is dat is een binoculair (jouw laatste foto van marktplaats). Dat is wat anders dan een binoculaire tubus ( 2 oculairen) die op de meeste microscopen zit. Een binoculair is eigenlijk een vegrootglas die ongeveer 10 - 40 x kan vergroten. Het grote verschil met een microscoop is echter dat je bij een microscop een preparaatje moet maken (werkt met doorvallend licht: tenminste bij paddenstoelenonderzoek). Bij een binoculair leg je je paddo zo onder het apparaat. Een binoculair is met name gemakkelijk om grote structuren beter te kunnen bekijken ( bijv. aanhechting plaatjes) of om een preparaat te maken.
Mijn advies koop eerst een microscoop.
Groeten Bert Dijkstra

ratje

#62
o.a Rob uit Arnhem, verkoopt ook regelmatig 2e-hands microscopen. Hij staat vaak op de site van Marktplaats.nl

Maico Weites

Hoi Bert,

Ik ga tot +- 400 euro, daar moet wel wat van te kopen zijn denk ik.
Een oculairmicrometer kan ik dus ook los kopen en een objectmicrometer kan ik wel van iemand lenen die hier in de buurt woont.
Ik zal morgen weer even gaan zoeken.
Bedankt voor de hulp en duidelijke uitleg!
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

bruggeman

Ik denk dat tegenwoordige alle objectieven van 40 X en hoger wel verend zijn, maar ik zou er toch even speciaal opletten. Mijn moeder had heel lang een Zeiss waarbij dat niet het geval was en dan draai je steeds door je dekglaasjes heen als je niet heel voorzichtig bent. En als het even kan een goed lichtbron (Koehler systeem) is goud waard (ook dat hebben moderne microscopen geloof ik standaard, maar bij een tweedehands is het iets om even op te letten. En ik zo als iemand anders ook al zei: een 60 X objectief daar zou ik niet meer zonder kunnen
groet,
Ida

Gert Kremer

Mijn  :micro:  een Reichert (nr. 245 006) bezit 3 oculair 5x - 10x en 16x.
In de revolverkop zit 2 objectieven 10/0,25 - 160/-  en  45/0,65 - 160/0,17.
Maar in de kop kunnen 4 obj. geplaatst woren.
Ik zou graag deze willen uitbreiden.
Dus zoek ik hiervoor twee passende objectieven: 1 voor 60x en 1 voor 100x.
Wie kan/wil/weet of heeft voor mij deze over? zie graag reacties op mijn e-mail.
Het is niet de jongste mic. maar hij is zeer goed onderhouden. :)

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

eiken

Hoi Gert,

De door jouw gezochte objectieven staan wel te koop op markplaats of ebay. Let vooral op dat die ook de 160 aanduiding hebben. Dit geeft de afstand tussen brandpunt en het object weer. 170 komt ook voor en die kunnen wel op jouw mic maar dan moet je iedere keer 1 cm omhoog of omlaag draaien.
Verder is de kwaliteit van de lensen van belang. Meest voorkomend is achromatisch, dan plan achro, fluoriet en als hoogste kwaliteit planapo. Afhankelijk van wat je al hebt zou ik daar dezelfde kwaliteit bijzoeken.
100 x is veel te koop omdat die op iedere studentenmicroscoop geleverd is; 60 x wordt lastiger.
Ik kan je een 100x olie, 160, achromatisch en verend van Zeiss voor €40,- leveren. Als je belangstelling hebt mail/bel me maar.

Groeten Bert Dijkstra

JelteV

Ik heb van een biologe bij mij in de buurt gehoord dat de nieuwe microscopen (van Olympus bijvoorbeeld) níet geschikt zijn voor paddenstoelen en myxomyceten. Ik vertrouw haar, maar ik weet de fijne details ook niet... Als je een nieuwe microscoop koopt, zou ik er wel op letten...

Citaat van: m.weites op januari 19, 2009, 21:56:50 PM
Maar als ik dan toch een microscoop ga aanschaffen dan wil ik ook foto's kunnen maken, dus: Moet je daar een speciale camera voor kopen of kan dan ook gewoon met een kleine camera (telefoon ofzo, alhoewel die foto's niet zo mooi zullen zijn..) of een speciale lens?

Je kan gewoon een camera met een kleine lens gebruiken.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

LucV

De markt is steeds in beweging en er komen altijd nieuwigheden uit zowel inzake fotografie als wat microscopie betreft.

Zou dit iets waard kunnen zijn voor paddenstoelenonderzoek ?

http://www.microscoop-expert.be/bresser-lcd-microscoop.html



Melchior van Tweel

Kan best leuk zijn. Het is mijn ervaring dat het lijken door een oculair altijd een scherper beeld oplevert dan op een scherm (ornamentatie sporen!). Een vergroting boven de 1000x heeft trouwens geen zin, want levert niet meer info (heeft iets te maken met de golflengte van licht of zo). Ik gebruik daarom een microscoop met losse oculaircamera. Het beste van beide werelden dus.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

haakbek

goedenavond allen die dit lezen
Ik ben sinds 3 jaar bezig met het zoeken naar mossen , nu heb je om sommige soorten op naam te brengen een microscoop nodig voor andere een binoculair
Nu zag ik op het net de Bresser Touch 40x/350x lcd microscoop staan .
Het is een op en doorlichtmicroscoop
Nu mijn vraag die jullie wel verwachten : is dit model geschikt om mos dichterbij te bekijken zodat je betanding en cellen goed kan zien en kan je met deze microscoop ook sporen van mossen bekijken ?
deze microscoop heeft geen oculairs maar een lcd scherm waar je het beeld op kan zien , deze microscoop word veel op scholen gebruikt
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
groet
Hans