Hoi Maico,
om iets met een microscoop op te kunnen meten is het noodzakelijk dat in je oculair (als je er twee hebt dan in 1 ervan) een oculairmicrometer plaatst. Dat is op zich niet moeilijk maar je oculair moet wel opengedraaid kunnen worden. Dat kunnen bijna alle oculairen wel. Zo'n oculairmicrometer is een klein rond glaasje met daarop ingeetst een schaalverdeling. Eenmaal geplaatst moet ie bij iedere vergroting ( bijv. 4x, 10x, 40x, 100x) geijkt worden. Dat doe je eenmalig met een objectmicrometer. Die moet je dus eigenlijk niet zelf kopen maar proberen te lenen van micoloog in de buurt.
Een nieuwe oculaimicrometer kost op markplaats ( o.a Rob uit Arnhem) ongeveer € 15 - 20. Je moet daarvoor wel diameter van de binnentubus van je oculair weten. Meestal is dat 19 of 21 mm.
Met meetoculair bedoelt men dus een oculair met een oculairmicrometer.
Zonder oculairmicrometer begin je niet zoveel met je microscoop. Ook blijken bij veel 2e hands microscopen geen oculairmicrometer aanwezig te zijn.
Even terugkomend op je eerdere mailtje. Ben het helemaal met Nico eens dat de door jouw uitgezochte microscopen op marktplaats niets zijn ( te oud, teveel geld en niet met alle noodzakelijke mogelijkheden).
Je kunt zeker wel op Marktplaats of Ebay een goede microscoop kopen. Heb zelf de afgelopen 1 1/2 jaar leuke microscopen van € 250 - 450 voorbij zie komen. Ik heb dan met name gekeken naar Nikon, Olympus, Zeiss en Leica.
Wat naar mijn mening wenselijk/noodzakelijk is aan een microscoop:
- dubbele tubus om in te kijken ( 2 oculairen)
- ingebouwde verlichting in de voet
- condensor met instelmogelijkheden (diafragma, klaplens)
- kruistafel met fijninstelling
- goede oculairen met vergroting ( 4x), 10x, 40x, 100x
- oculairmicrometer
Jouw buget is bepalend wat je aan kunt schaffen. Ik wil je wel van advies voorzien bij aanschaf via marktplaats/ebay. Wel blijft altijd noodzakelijk om voor de koop een microscoop te zien/keuren.
Waar ook veel verwarring mee is dat is een binoculair (jouw laatste foto van marktplaats). Dat is wat anders dan een binoculaire tubus ( 2 oculairen) die op de meeste microscopen zit. Een binoculair is eigenlijk een vegrootglas die ongeveer 10 - 40 x kan vergroten. Het grote verschil met een microscoop is echter dat je bij een microscop een preparaatje moet maken (werkt met doorvallend licht: tenminste bij paddenstoelenonderzoek). Bij een binoculair leg je je paddo zo onder het apparaat. Een binoculair is met name gemakkelijk om grote structuren beter te kunnen bekijken ( bijv. aanhechting plaatjes) of om een preparaat te maken.
Mijn advies koop eerst een microscoop.