Hoi,
In de soortenlijst Vogels Suriname (en) miste ik door verschillende oorzaken enkele soorten:
- de Blue-black Grosbeak (
Cyanocompsa cyanoides) staat in de Surinamegids (Spaans
et al., 2016) zo vermeld, maar is in de lijst alleen te vinden als Rothschild's Grosbeak. Dat was een hele puzzel eer ik daar achter was. Kan er een synoniem toegevoegd worden?
- De Sand Martin (
Riparia riparia) heet in de eerdergenoemde Surinamegids Bank Martin. Kan ook hier een synoniem worden toegevoegd? Je zoekt je anders suf.
- De Guianan Schiffornis (
Schiffornis olivacea) heet in de gids: Olivaceous Schiffornis.
- De Roraiman Screech Owl (
Megascops roraimae) heet in de gids: Vermiculated Screech Owl.
- Broad-winged Hawk (
Buteo platypterus) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel (sporadisch) voor in Suriname, er is ook al een foto in de database aanwezig:
https://suriname.observation.org/soort/view/73276?waardplant=0&poly=1&from=1900-03-06&to=2018-03-06&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&prov_wg=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0- Plain-winged Antwren (
Myrmotherula behni) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel (sporadisch) voor in Suriname.
- Ash-winged Antwren (
Euchrepomis spodioptila) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel voor in Suriname.
- Feral Pigeon (
Columba livia forma domestica) ontbreekt in de lijst, ook in het Latijn en ook in de (nl)-lijst. Hij komt echter wel voor in Suriname.
En in de soortenlijst Reptielen & Amfibieën Suriname (nl):
- de Slanke Boomboa (
Corallus hortulanus) is alleen te vinden als Garden Tree Boa, de Engelse naam. Ik heb net pas geleerd hoe ik de Latijnse naam ook in de lijst kan doen verschijnen, maar misschien is de Nederlandse naam ook wel een goede aanvulling? Staat ook zo in de 'Slangen van Suriname' van Bert Abuys (Abuys, 2015). Overigens komt in Suriname uitsluitend de ondersoort
C. h. hortulanus voor.
- ik kon zowel in de (nl)- als in de (en)-lijst geen optie vinden voor een onbekende slang. Uiteindelijk heb ik deze als 'lizard unknown' ingevoerd om de tijd en plaats vast te leggen, maar misschien is 'snake unknown'/'slang onbekend' een optie?
Tot zover even, alvast dank!
Smiles,
Klaas