Gebruik van soortenlijsten (checklists) in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, december 23, 2011, 14:23:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Ricardo op september 04, 2016, 21:09:06 PM
Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo

http://lmgtfy.com/?q=mexico+continent
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Citaat van: Ricardo op september 04, 2016, 21:09:06 PM
Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo
Laat Bart maar kletsen, een mexicaanse checklist is nu downloadbaar vanuit obsmapp
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2016, 07:46:00 AM
Citaat van: Ricardo op september 04, 2016, 21:09:06 PM
Hallo Hisko,
Binnenkort ga ik naar Mexico en wil met Obsmapp mijn waarnemingen gaan invoeren. Welke soortenlijst moet ik downloaden voor Mexico: North America of South America?
Alvast bedankt,

Ricardo
Laat Bart maar kletsen, een mexicaanse checklist is nu downloadbaar vanuit obsmapp

:blink: Hé! Is dat sinds 7.4.4?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Landenlijsten zijn dynamisch: alles wat beschikbaar is wordt getoond.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Ik mis nog wel de Latijnse namen in de Mexico-lijst als ik switch met Selecteer soort / Lokale of wetenschappelijke naam. Kunnen die worden toegevoegd?

En bij de Nederlandse Nachtvlinderlijst ben ik de Nederlandse namenlijst kwijt, ik zie alleen nog maar de Latijnse namen. Heb de lijst al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat helpt niet. Enig idee?

Vr.groet
Ellen

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 09:34:27 AM
Landenlijsten zijn dynamisch: alles wat beschikbaar is wordt getoond.

Alex Kwak

Citaat van: ellendebruin op september 07, 2016, 16:12:58 PM
Ik mis nog wel de Latijnse namen in de Mexico-lijst als ik switch met Selecteer soort / Lokale of wetenschappelijke naam. Kunnen die worden toegevoegd?

En bij de Nederlandse Nachtvlinderlijst ben ik de Nederlandse namenlijst kwijt, ik zie alleen nog maar de Latijnse namen. Heb de lijst al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat helpt niet. Enig idee?

ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Als ik bijv. een dagvlinder opvoer kan ik onder "Selecteer soort" switchen van lokale naar wetenschappelijke naam en andersom (met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam"; zie bijlage). Bij de nachtvlinderlijst lukt dat niet meer (heeft wel gewerkt).
Ik gebruik het regelmatig, vooral bij insectenwaarnemingen.

Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2016, 16:14:53 PM
Citaat van: ellendebruin op september 07, 2016, 16:12:58 PM
Ik mis nog wel de Latijnse namen in de Mexico-lijst als ik switch met Selecteer soort / Lokale of wetenschappelijke naam. Kunnen die worden toegevoegd?

En bij de Nederlandse Nachtvlinderlijst ben ik de Nederlandse namenlijst kwijt, ik zie alleen nog maar de Latijnse namen. Heb de lijst al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat helpt niet. Enig idee?

ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam

Alex Kwak

Citaat van: ellendebruin op september 07, 2016, 16:47:19 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2016, 16:14:53 PM
ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Als ik bijv. een dagvlinder opvoer kan ik onder "Selecteer soort" switchen van lokale naar wetenschappelijke naam en andersom (met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam"; zie bijlage). Bij de nachtvlinderlijst lukt dat niet meer (heeft wel gewerkt).
Ik gebruik het regelmatig, vooral bij insectenwaarnemingen.

En als je toch even naar bovenstaande instelling gaat voor de nachtvlinders. Wat staat er dan bij Soortnaam?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Alex, ik heb dit even getest en snap wel wat Ellen bedoeld.
Als je bij
ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam
kiest voor lokaal en terug gaat naar het invoerscherm kon je met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam" switchen tussen de lokale en wetenschappelijke naam.
Die knop lijkt nu niets meer te doen.

Ik gebruik zelf altijd Lokaal en wetenschappelijk, daardoor zelf nooit last van gehad.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Citaat van: Maarten Hotting op september 07, 2016, 17:11:36 PM
Alex, ik heb dit even getest en snap wel wat Ellen bedoeld.
Als je bij
ObsMapp -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten kleden -> [soortgroep] -> Soortnaam
kiest voor lokaal en terug gaat naar het invoerscherm kon je met de knop "Lokale of wetenschappelijke naam" switchen tussen de lokale en wetenschappelijke naam.
Die knop lijkt nu niets meer te doen.

Ik gebruik zelf altijd Lokaal en wetenschappelijk, daardoor zelf nooit last van gehad.
Overigens wordt Obsmapp gestopt bij het veranderen van de instelling "Soortnaam". Heb een rapport verstuurd.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Eerst even wat energie opdoen (eten  ;) ) en dan ga ik hier vanavond even naar kijken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

#131
Prima, eet smakelijk! En bedankt Maarten.

PS Er staat een knop "Vaste locatie" ipv "Lokale of wetenschappelijke naam"

Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2016, 17:19:20 PM
Eerst even wat energie opdoen (eten  ;) ) en dan ga ik hier vanavond even naar kijken

Alex Kwak

@Ellen: Je haalt het menu van het invoerscherm en van het soortselectiescherm door elkaar. Kijk maar eens naar beide menu's

@Maarten: Ik zag je rapport. Blijkbaar gaat er soms wat fout bij het verlaten van de soortgroepinstellingen vanuit het soortselectiescherm. Ik zie de oorzaak niet, maar heb wel een oplossing kunnen beredeneren die in de volgende update zal zitten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Je hebt gelijk, was iets te snel. Ik zie dezelfde knoppen staan, alleen de werking is niet goed bij sommige soortgroepen, zie ook de uitleg van Maarten.

Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2016, 19:21:36 PM
@Ellen: Je haalt het menu van het invoerscherm en van het soortselectiescherm door elkaar. Kijk maar eens naar beide menu's

@Maarten: Ik zag je rapport. Blijkbaar gaat er soms wat fout bij het verlaten van de soortgroepinstellingen vanuit het soortselectiescherm. Ik zie de oorzaak niet, maar heb wel een oplossing kunnen beredeneren die in de volgende update zal zitten.

ellendebruin

Hallo Alex,
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?
Vr.groet
Ellen

Citaat van: ellendebruin op september 07, 2016, 20:00:40 PM
Je hebt gelijk, was iets te snel. Ik zie dezelfde knoppen staan, alleen de werking is niet goed bij sommige soortgroepen, zie ook de uitleg van Maarten.

Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2016, 19:21:36 PM
@Ellen: Je haalt het menu van het invoerscherm en van het soortselectiescherm door elkaar. Kijk maar eens naar beide menu's

@Maarten: Ik zag je rapport. Blijkbaar gaat er soms wat fout bij het verlaten van de soortgroepinstellingen vanuit het soortselectiescherm. Ik zie de oorzaak niet, maar heb wel een oplossing kunnen beredeneren die in de volgende update zal zitten.

Alex Kwak

Citaat van: ellendebruin op september 10, 2016, 19:20:41 PM
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?

Zoals gemeld zit deze in de eerstvolgende update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 10, 2016, 20:59:54 PM
Citaat van: ellendebruin op september 10, 2016, 19:20:41 PM
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?

Zoals gemeld zit deze in de eerstvolgende update

Die update (7.4.5) is zojuist in Google Play gezet en zal tussen 18:00 en 19:00 beschikbaar zijn.
Laat je even weten of het probleem verholpen is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Citaat van: Alex Kwak op september 11, 2016, 17:31:35 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 10, 2016, 20:59:54 PM
Citaat van: ellendebruin op september 10, 2016, 19:20:41 PM
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?

Zoals gemeld zit deze in de eerstvolgende update

Die update (7.4.5) is zojuist in Google Play gezet en zal tussen 18:00 en 19:00 beschikbaar zijn.
Laat je even weten of het probleem verholpen is?
Ja zal ik doen.

ellendebruin

Citaat van: ellendebruin op september 13, 2016, 17:31:48 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 11, 2016, 17:31:35 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 10, 2016, 20:59:54 PM
Citaat van: ellendebruin op september 10, 2016, 19:20:41 PM
Ik weet niet of het nu helemaal duidelijk is, maar de functie werkt nog steeds niet. Wordt daar ook nog naar gekeken?

Zoals gemeld zit deze in de eerstvolgende update

Die update (7.4.5) is zojuist in Google Play gezet en zal tussen 18:00 en 19:00 beschikbaar zijn.
Laat je even weten of het probleem verholpen is?
Ja zal ik doen.

Hallo Alex,
Allereerst excuus voor de vertraagde reactie. Ik heb inmiddels versie 7.4.5 gedownload maar het probleem doet zich nog steeds voor. Zie mijn uitleg van 7 september 16:47 en/of de uitleg van Maarten daarna.

groet
Ellen

Erik van Dijk

Ik ben zelf geen Obsmapp gebruiker (iPhone), maar ik krijg als admin een vraag van een gebruiker uit Senegal.

Klopt mijn aanname dat al hij voor het eerst soorten voor een land opvoert dat deze ten zijner tijd worden toegevoegd aan de landlijst?

Wat is de frequentie van dergelijke updates?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Erik, alleen als die waarnemingen ook gevalideerd zijn. Frequentie, mwah.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op november 22, 2016, 18:52:50 PM
Erik, alleen als die waarnemingen ook gevalideerd zijn. Frequentie, mwah.


Dan zal ik er vinkje bij zetten.  ;)
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Als je mij mailt leer ik je een trucje dat je die lijsten ook handmatig kan bijwerken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hjkrajenbrink

Binnenkort ga ik naar Panama. Nu had ik recentelijk een favorietenlijst gemaakt, gebaseerd op de reeds in Panama waargenomen soorten in Observado en aangevuld/gecorrigeerd op basis van de Checklist Panama van Avibase:
http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=1&s%5B%5D=S&z=1&prov=0&u=0&o=0&o=1&p=0
Echter, in de nieuwe Obsmapp versie (7.6 heb ik nu) ben ik volgens mij helemaal de weg kwijt: ik kan niet meer vinden hoe ik mijn favorietenlijst moet downloaden! Als ik naar Instellingen - Download - Soort ga, krijg ik alleen voorgesorteerde lijsten op basis van het land waar ik nu ben. Via deze weg kon ik toch altijd mijn favorietenlijst vinden?

Alvast dank!!
Groeten,
Henk

marcel123

#144
En wat staat er dan bij Panama? Ik kan ze ook niet vinden.

hjkrajenbrink

#145
Als ik 'Panama' kies en dan 'English', zie ik voor de vogels alleen 'Vogels North America' en 'Vogels World'.
Bovendien hoef je bij het maken van een favorietenlijst ook niet aan te geven van/voor welk land het is, dus het lijkt me niet dan Obsmapp dan weet voor welk land de favorietenlijst is?

Aanvulling: het lijkt erop dat de volledige opties 'Landenlijst' en 'Favorietenlijst' met de nieuwe update zijn verdwenen... Klopt dat?
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Citaat van: hjkrajenbrink op december 04, 2016, 00:04:03 AM
Als ik 'Panama' kies en dan 'English', zie ik voor de vogels alleen 'Vogels North America' en 'Vogels World'.
Bovendien hoef je bij het maken van een favorietenlijst ook niet aan te geven van/voor welk land het is, dus het lijkt me niet dan Obsmapp dan weet voor welk land de favorietenlijst is?

Aanvulling: het lijkt erop dat de volledige opties 'Landenlijst' en 'Favorietenlijst' met de nieuwe update zijn verdwenen... Klopt dat?

Favorieten zijn voor NL, BE óf Wereld. Als je nu de wereldlijst (eerste optie bij de landen) van de vogels download, wordt óók de favorietenlijst gedownload.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Hallo Alex,

Ik heb deze optie geprobeerd, en ik zie dat inderdaad de favorietenlijst wordt gedownload! Dank voor de hulp!
Enige is dat je dus automatisch ook de 35000 (onder)soorten van de wereldlijst mee downloadt, maar ik neem aan dat dit niet al te veel geheugen kost.

De favorietenlijst is nu wel wel behoorlijk verborgen; misschien dat deze optie nog wat duidelijker kan worden aangegeven ergens (handleiding)?

Groeten,
Henk

hiskodevries

Favorietenlijsten moeten asap om zeep worden geholpen. Kost veel database ruimte en alleen de maker trekt profijt. Volgende week gaat een ander ook een favolijst vogels van Panama aanmaken . Zonde van de inspanning.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hjkrajenbrink

T.a.v. de landenlijsten, die voor enkele landen zijn aangemaakt (bijv. Costa Rica), maar voor veel andere landen logischerwijs niet (bijv. Panama):

Is het voor jullie mogelijk om een nieuwe landenlijst aan te maken op basis van een favorietenlijst van een Observado-gebruiker, die je vervolgens in Obsmapp ook kunt vinden als je het desbetreffende land kiest?
Zoals gezegd, heb ik op basis van een Panama-checklist (avibase) een favorietenlijst voor Panama gemaakt, inclusief soorten die (nog) niet in Observado zijn ingevoerd voor dat land. Is het voor jullie makkelijk om op basis van mijn favorietenlijst zo'n lijst te maken?

Zo niet, ook goed natuurlijk, ik heb de lijst op dit moment in Obsmapp ingeladen. Maar wellicht is het voor andere gebruikers handig.

Ik hoor het wel! Ook als jullie een dergelijke lijst liever in een ander formaat hebben, bijvoorbeeld Excel.

PS: dit is mijn lijst: http://observation.org/wnpda_genereer_lijst.php?g=1&s%5B%5D=S&z=1&prov=0&u=0&o=0&o=1&p=0
Vrees echter dat dit alleen per gebruiker werkt; de link ziet er nogal generiek uit.
Groeten,
Henk