Brrrrr

Gestart door wouterbosgra, december 23, 2011, 11:41:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Locatie: Op de muur direct boven mn kussen. En even later onvindbaar... Op Madeira. Iemand enig idee? t was een flinke jongen (of dame).

Margreet Kwh

Een veelpoter, het lijkt me eerder een duizendpoot dan een miljoenpoot. Maar geen idee welke soort. Iets voor Matty?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Een spinduizendpoot - prachtige beesten en bloedsnel :) Ongeveer net zo nuttig als onze trilspinnen, qua "bijhouden" van ander gespuis in huis. Afgezien van het uiterste zuidpuntje van Iberië in Europa alleen Scutigera coleoptrata meen ik, maar heeeeeel misschien op Madeira toch wat anders?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Dag Wouter / Arp

En ze komen ook in Nederland voor, meeliftend vanuit het zuiden meestal na een vakantie.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf


Arp

Ha Thijs, allemaal :)

Citaat van: thijsdegraaf op december 23, 2011, 17:21:43 PM
Zie hier Arp.  :)
ksnapnie ? Is dat een andere soort?

FE geeft voor Madeira alleen S. coleoptratus, maar hoe betrouwbaar is dat?

Heb er een paar jaar geleden mee zitten puzzelen, maar natuurlijk vooral alleen toegang tot (te?) oude literatuur. Dan kom je eerst een stuk of wat soorten tegen die naderhand allemaal weer gesynonimiseerd lijken te zijn, maar uiteindelijk blijven er toch een paar over waarvoor het een beetje onduidelijk is. Volgens FE zijn er in Spanje drie andere zelfs, en in Noord-Afrika zouden het er nog meer moeten zijn, maar ik heb het destijds weer in een hoek gegooid omdat ik niet alle publicaties die ik nodig had online kon vinden. Ondertussen slingeren de notities ook alweer op één of andere ooit uitgebouwde HDD ergens in de stapel.

Het zou me eigenlijk wel ietsjes verbazen als er op Madeira echt maar één soort rond zou lopen, net zoals ik twijfels heb dat het in de Balkan/Griekenland ook echt allemaal alleen maar S.c. zou zijn? Maar kennelijk is het toch de huidige stand van zaken ...

Ze worden overigens in Duitsland de laatste jaren erg regelmatig gemeld, ook (kleine) populaties, maar wel allemaal binnenshuis uiteraard.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)