kuif of gewone aalscholver ?

Gestart door APellemans, december 23, 2011, 16:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Vanochtend in Scheveningen deze aalscholver. Het gaat om de rechtse van de twee. Ik dacht aan een kuif vanwege zijn hoge voorhoofd, wat bruinig kleed en zijn formaat die iets kleiner is (lijkt) dan de aalscholver die ernaast staat. ik stond overigens op een grote afstand, dus dan is het allemaal niet zo duidelijk.

De admin zegt een gewone aalscholver, wat ik best wil aannemen, maar niet zonder discussie. Vandaar dat ik de waarneming hier plaats. Is dit een gewone of een kuifaanscholver ?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62221838
Kuifaalscholver - Phalacrocorax aristotelis gezien op 2011-12-23 Scheveningen - Noorderhavenhoofd
Foto's:


bij voorbaat dank Alfred Pellemans
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Rikstar

kijk onderandere naar de oranje keelzak hoek die ik op de foto meen te zien. dat heeft een kuifaalscholver bijvoorbeeld niet. tevens verschillen kuifaal en gewone aal vrij veel van grote en op de foto zie ik 2 van dezelfde grootte aalscholvers.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM


Het is mij werkelijk een raadsel hoe jullie iets denken te kunnen zeggen over vorm en kleur van voorhoofd en keelzak van dat rechterbeest.

Herman van der Meer

Rikstar

wordt het voor jou een aalscholver spec dan herman?  ;)
wat mij betreft wel een zekere aalscholver hoor.
kijk wat foto's af van kuifali's en je ziet dat ze niks van oranje op hun keelzak/wang etc hebben.

Citaat van: HPM op december 23, 2011, 17:32:58 PM

Het is mij werkelijk een raadsel hoe jullie iets denken te kunnen zeggen over vorm en kleur van voorhoofd en keelzak van dat rechterbeest.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

#4
Citaat van: HPM op december 23, 2011, 17:32:58 PM

Het is mij werkelijk een raadsel hoe jullie iets denken te kunnen zeggen over vorm en kleur van voorhoofd en keelzak van dat rechterbeest.

Dat vroeg ik me ook al af maar buiten dat: (onvolwassen) Kuifalies hebben een egaal bruine onderzijde (dus niet zo'n opvallende lichte baan in een donker midden) en zijn gewoonlijk echt wel een stuk kleiner dan gewone Alies (wat de linker vogel onmiskenbaar is......). Het is dus een gewone Aalscholver.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Rikstar op december 23, 2011, 17:35:49 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2011, 17:32:58 PM

Het is mij werkelijk een raadsel hoe jullie iets denken te kunnen zeggen over vorm en kleur van voorhoofd en keelzak van dat rechterbeest.
wordt het voor jou een aalscholver spec dan herman?  ;)
wat mij betreft wel een zekere aalscholver hoor.
kijk wat foto's af van kuifali's en je ziet dat ze niks van oranje op hun keelzak/wang etc hebben.


Wat het is was mijn punt niet maar de een maakt er een Kuif van op grond van iets wat op de foto onmogelijk is te zien en de ander een Aal op grond van wat al even onzichtbaar is.
Ik zie geen reden om er een Kuifaalscholver van te maken (behalve dan dat het in Scheveningen was) dus hoeft dit beest niet eens ter discussie te staan
Herman van der Meer

APellemans

Het is voor mij geen halszaak, hoor. Ik heb uiteraard door de verrekijker gekeken, en dat zie je toch wat meer. Ik denk dat dit dezelfde kuif is die ik vorige week ook al zag (http://waarneming.nl/waarneming/view/62141846). Op een van de foto's van vorige week is een vertikale, lichte band op zijn buik goed te zien.

Om dat hoge voorhoofd goed te zien, had de vogel opzij moeten kijken. Dat deed ie helaas niet bij het maken van de foto.

Ik maak er een gewone aalscholver van.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

August

Op het tijdstip dat jij de foto,'s maakte zaten er twee normale aalscholvers op het strandje en echt geen Kuif. Ik zag iemand trouwens foto,'s maken waarschijnlijk was jij dat!. Ps verander de waarneming trouwens in 2 stuks ;)
August van Rijn

APellemans

Citaat van: August op december 23, 2011, 21:15:24 PM
Op het tijdstip dat jij de foto,'s maakte zaten er twee normale aalscholvers op het strandje en echt geen Kuif. Ik zag iemand trouwens foto,'s maken waarschijnlijk was jij dat!. Ps verander de waarneming trouwens in 2 stuks ;)
De foto heb ik gemaakt om 9:53. Er zaten toen drie aalscholvers. Ik ben twee uur later nog even gaan kijken en ben toen langs het terrein van RWS gelopen )hoewel ik al van veraf zag dat er geen kuif (meer  :() tussen zat. Toen zaten er inderdaad twee aalscholvers, waarvan ik geen foto heb gemaakt. Ik heb rond die tijd pas de waarneming ingevoerd in mij telefoon, dus de tijdstempel van de waarneming klopt niet.

Aantallen interesseren me niet zo, tenzij het bijzonder is.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

MLANG

Citaat van: August op december 23, 2011, 21:15:24 PM
Op het tijdstip dat jij de foto,'s maakte zaten er twee normale aalscholvers op het strandje en echt geen Kuif. Ik zag iemand trouwens foto,'s maken waarschijnlijk was jij dat!. Ps verander de waarneming trouwens in 2 stuks ;)

Maar er zat er vandaag wel een bij de kop van NHH http://waarneming.nl/waarneming/view/62227925  Als ik naar de exif kijk ook precies op het moment dat jij de NHH op/af liep? Over de foto van Alfred durf ik verder geen uitspraak te doen. Gr. M.

APellemans

Bedankt dat jullie allemaal het puzzeltje proberen te maken. Ik moet dan wel alle puzzelstukjes aanleveren.

On 9:45 parkeerde ik de auto op de p-terrein bij de windmolen bij het zuiderhavenhoofd. Bij het oplopen van de pier, zag ik op het strandje bij het noorderhavenhoofd een hele boel meeuwen en drie aalscholvers. Een was duidelijk (?) anders, en betreft bovengenoemde melding. Ik heb een foto gemaakt vanaf het nieuwe hek (of half hek) dat als statief diende. Afstand iets van 300 meter. Het was toen 9:53. Twee foto's gemaakt, maar de houding van de tweede foto is hetzelfde als die van de eerste, dus voegt niets toe. Ongeveer om 11:30 liep ik weer de pier af. Heb toen mijn waarnemingen ingevoerd, vandaar dat de tijdstempel niet helemaal goed is. Ik zag geen kuifaalscholver meer op het bewuste strand maar ben toen wel even langs het hak van RWS gelopen om te kijken hoever ik kon komen. Ben daarna snel terug naar de auto gegaan want het begon steeds harder te miezeren. Ik denk dat dat rond 11:50 was.

De waarneming de kuifaal bij het NHH was rond 15:00 uur dus heel wat later.

Nog een andere uitsnede van de foto waarop het hele tafereel zichtbaar is.

ps. ik zie dus wel een andere kleur, ander formaat en een hoog voorhoofd.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

MLANG

Citaat van: frankneijts op december 23, 2011, 17:37:58 PM
Dat vroeg ik me ook al af maar buiten dat: (onvolwassen) Kuifalies hebben een egaal bruine onderzijde (dus niet zo'n opvallende lichte baan in een donker midden)

Oeps.

frankneijts

Citaat van: MLANG op december 24, 2011, 18:16:18 PM
Citaat van: frankneijts op december 23, 2011, 17:37:58 PM
Dat vroeg ik me ook al af maar buiten dat: (onvolwassen) Kuifalies hebben een egaal bruine onderzijde (dus niet zo'n opvallende lichte baan in een donker midden)

Oeps.

Behalve dat deze vogel meer een geheel lichte onderzijde heeft (maar nog redelijk 'egaal'), is het waarschijnlijk ook een jonge vogel van de ondersoort demarestii die alleen rond de Middellandse Zee voorkomt, oeps........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MLANG

#13
Inderdaad oeps Frank. De vogel is gefotografeerd in Nice. Dat had ik even over het hoofd gezien. Dank!
Maar laat ik het dan met deze http://www.pbase.com/image/112524144 proberen. Gr. M.

frankneijts

Dat ziet er beter uit Michel (foto is gemaakt in Schotland en betreft dus de nominaat) en mijn opmerking over die onderzijde blijkt dus te kort door de bocht: had moeten zijn "meestal"..... Merry Christmas! 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'