Hoofdmenu

Zonde

Gestart door J&L, december 03, 2006, 21:06:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Een week geleden liep ik bij ons door het park opzoek naar paddenstoelen. Wat mij opviel is dat er erg weinig waren,en die ik tegen kwam waren te klein in de zin van nog niet volgroeid. Ik heb nl. ook nog plezier in het fotograveren van paddenstoelen. Een weekje wachten dan maar. Tot grote teleurstelling zag ik gister dat iemand op een wel heel ijverige manier de paddestoelen moest bekijken. Dus uit de grond gehaald om onder de hoedjes te kijken enz. enz. Kortom erg jammer er staan er al niet zo veel. Is dit nou echt nodig? Op deze manier kunnen andere liefhebbers er niet meer van genieten!

gr.tjes Jacob

feel4nature

het gebeurt wel eens dat ik op mn buik lig om een goede foto van een zwam te maken,
en dan komen mensen op me af...
natuurlijk denkt het gros dat ik mn verstand verloren heb en
daar naar op zoek ben :D
vaak vinden ze het reuze interessant wat ik vertel over zwammen...totdat ik er een uit de grond haal...
altijd vragen ze me of dat niet slecht is voor de zwam....
zoals we hier wel weten staat de paddestoel tot de zwam als een appel tot de boom...
waar ik op doel is dat de meeste mensen zich het drukst maken om de zwam zelf...

dan een tweede vraag, de vraag die jij ook stelt...MOET DAT NOU?
hoe zit dat met anderen die de zwam ook willen zien?

het enige antwoord dat ik kan geven is ''ja, in mijn geval wel''
als ik een onbekende zwam niet uitgraaf en beter bestudeer, leer ik niets!
om een zwam goed te leren kennen moet je ze gewoon goed bekijken, alle
details bekijken. zoals de lamellen, de steel , de aanhechting van de plaatjes en of de steel hol is of niet...

als ik een nieuwe zwam vind gaat het alleen wel zo dat ik hem uitgraaf, door midden snijd, aantekeningen en fotos maak...zo heb ik een referentiekader voor de volgende keer als ik hem tegenkom...

nu doe ik dit niet voor mezelf alleen...ik ben natuurgids voor kinderen, en hoe meer ik weet, hoe meer ik kan doorgeven. het doorgeven van liefde en kennis van de natuur is een van de belangrijkste redenen waarom ik dit doe
ook tel ik zwammen voor de NMV en wat die met die gegevens doen is allemaal weer goed voor het beheer van de natuur.

natuurlijk kun je de lamellen en steel ook zien met een spiegeltje, en dat doe ik ook met de meeste soorten(vooral met soorten die ik al ken en beter wil bekijken om zeker te zijn) dus het hoeft niet in alle gevallen......





natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#2
Er zijn veel soorten paddenstoelen die alleen zijn te determineren als, naast het uiterlijk, ook bijkomende kenmerken als geur en smaak worden onderzocht. Soms moeten er ook soorten ter controle van de determinatie onder de microscoop.
Om een waarneming goed vast te leggen is het ook noodzakelijk om de paddenstoel aan alle kanten te fotograferen en ook een doorsnede te maken.

Natuurlijk is het jammer dat de paddenstoel dan niet meer te bewonderen is door anderen, maar het gaat maar om een enkel exemplaar. En aan de andere kant worden er nog steeds meer paddenstoelen vernield door puur vandalisme (lekker omver trappen), door het wild (vooral everzwijnen kunnen hele stukken met paddenstoelen omploegen) etc.

wim veraghtert

Dag,

Ik moet ook bekennen dat ik bijna alles pluk.
Paddestoelen determineren doe je door te ruiken, door te proeven, door met een loepje na te gaan of er beharing (haartjes < 2 mm) op de steel zit of of er misschien een bruine of rode lamelsnede te zien is, door na te gaan of er een penwortel of knolletje aan de steelvoet aanwezig is, ...
Dat zijn allemaal dingen die je niet kan zien/weten als je niks plukt (zonder of met spiegeltje).
Als je overigens een paddenstoel teruglegt na hem te bekijken, kan hij nog steeds verder zijn sporen verspreiden.
Sommige soorten neem ik altijd mee om microscopisch na te kijken (80% van de vezelkoppen, inktzwammen, satijnzwammen, ...).

Meer info: NMV plukstandpunt
http://www.mlf.science.ru.nl/nmv/pluk_n.htm

Als jij vindt dat er in een gebied al weinig paddenstoelen staan, dan heeft dat
1. oftewel te maken met het gebied (arm aan paddenstoelen)
2. oftewel met het seizoen (het is al laat op het seizoen, in normale jaren (vriesweer) zag je nu al helemaal geen paddenstoelen meer.

Amateurmycologen plukken overigens steeds 1 of enkele exemplaren, zelden alle exemplaren die er staan. Misschien zijn er in jouw gebied gewoon destructieve kinderen gepasseerd.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be