Hoofdmenu

IJmuiden op 19-12...

Gestart door ZLHaberham, december 20, 2011, 01:28:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

...was betrekkelijk meeuwarm. Leuk: een 3 kj Grote Mantel die in de straffe wind boven twee dwergmeeuwen bleef hangen.

Moeilijk: niet al te veel, wegens gering aantal meeuwen. Zoals altijd stel ik hulp en diepere inzichten van anderen op prijs.

Hier maakte ik een juveniele Geelpootmeeuw van (matig venster, alleen taps aflopend eindband op staart), maar neig nu eigenlijk meer naar  (vrouw?) 1 KJ Grote Mantel met rare staart.


Hier maak ik een vreemd getekende 2kj Zilver van. Bijna geen zwart op de staart, maar schijnbaar ook geen extreme sleet die dat kan verklaren. Heel licht getekend.





Deze is enigszins voor de kat z'n kamerorkestje; ik had hem in het veld niet opgemerkt, maar krab hem uit de achtergrond van een door het hek (de pier was afgesloten) genomen foto. Er ligt in het midden van de foto iets tusen de mantelmeeuwen dat best wel eens een ad. winter Drieteenmeeuw zou kunnen zijn. Op alle vijf foto's (waarvan dit de minst beroerde is, gecropt to op de laatste pixel) zie ik een gele snavel (maar kleuren niet echt betrouwbaar op de foto, vgl. snavels mantelmeeuwen) en een koptelefoontje. Lijkt ook te robuust voor een kokmeeuw. Kan ik hier maar beter niet over nadenken? ;)



Bij voorbaat dank!

Z


ruud_altenburg

#1
In ieder geval vorige week was het heel druk bij de Noordpier (en zat er geen reet in IJmuiden) omdat bij Wijk aan Zee een hele bank met scheermessen aangespoeld was.

a. Grote Mantel lijkt me ook gezien de lichte binnenhand.

b. 2kj Zilver kans soms een bijna geheel witte staart hebben: http://daarruud.home.xs4all.nl/argentatus2c.html

c. Drieteenmeeuw klopt en is een gewone verschijning op de pier?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

Ik zit er nog wel 's naast qua leeftijd geloof ik (Scherpte is er een beetje af? Ouderdom?), maar van die zilvers maak ik een 3cy noordelijke argentatus.
Bovenste inderdaad grote mantel.
Mars

ZLHaberham

Citaat van: ruud_altenburg op december 20, 2011, 10:55:06 AM
c. Drieteenmeeuw klopt en is een gewone verschijning op de pier?

Ah, dank. Ja, mijn twijfel ging niet zozeer over of er eentje zou kunnen zitten (erger nog, ik was verbaasd er verder nergens een tegengekomen; ook de Grote Burgemeester die er eerder van de week was gezien zat er niet, al lag dat wat meer voor de hand), maar meer over of er überhaupt nog iets van die foto te maken was.

Citaat van: Mars Muusse op december 20, 2011, 14:55:08 PM
Ik zit er nog wel 's naast qua leeftijd geloof ik (Scherpte is er een beetje af? Ouderdom?), maar van die zilvers maak ik een 3cy noordelijke argentatus.
)

Rug, staart en hand leken me 3kj, maar vooral het kleed op de dorsale zijde van de vleugels leek daar niet mee te kloppen; voor zover ik het goed zie zijn alleen de binnenste armpennen geruid, maar alle dekveren nog niet. Ruien noordelijke die later? Extreem licht beest, overigens, hoewel enigszins overdreven op de foto door het wat moeilijke licht.

Heren, mijn dank is weer eens groot!

ZLHaberham

Citaat van: ruud_altenburg op december 20, 2011, 10:55:06 AM
b. 2kj Zilver kans soms een bijna geheel witte staart hebben: http://daarruud.home.xs4all.nl/argentatus2c.html

Hee, grappig... die heeft witte binneste straatpennen terwijl bij dit exemplaar juist alleen op de binnenste wat tekening aanwezig was (nog net te zien op de foto). Ik mag dat "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan"-concept van die meeuwen wel. Toch leuker dan ijsvogels -"Weer een blauwe?" -"Yep".

ruud_altenburg

Die Zilver heeft adult-achtige binnenste handpennen, wat pleit voor een 3kj zoals Mars al aangaf. Er ontbreekt echter (als ik het goed zie) een spiegel op p10 die je bij een 3kj argentatus liever wel weer ziet. Ik houd me graag op de vlakte wat de leeftijdsbepaling betreft, gaf alleen aan dat sommige 2kjs al een behoorlijk witte staart kunnen hebben... ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

caliprobola

Hij heeft het spiegeltje wel, zie tweede foto linkervleugel, maar heel klein, wat je eerder zou verwachten bij een 2de winter argentatus.

Mars Muusse

Wat vind je van de binnenste secondaries Ruud?

ZLHaberham

Voor hte geval dit nog wat toevoegt...de laatse (nou ja, feitelijk eerste, maar niet eerder getoonde) van de drie foto's die ik van het beest heb. Er is in principe nog ruimte om desgwenst details te vergroten.


ruud_altenburg

Lijken verdacht veel op derde generatie en ook dat is geen + voor een 2kj ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam