scherpstellen zwaar bij Zeiss 8x32 FL

Gestart door sybo, december 18, 2011, 21:40:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

sybo

Ik heb heb van Zeiss een nieuwe 8x32 FL gekregen, omdat mijn oude kijker problemen met interne reflecties had. Op zich heel mooi van Zeiss, maar deze nieuwe kijker stelt veel zwaarder scherp dan mijn oude kijker. Ik krijg er pijn in mijn vingers van. Hebben meer mensen deze ervaring gehad , en zo ja wat is er aan gedaan, of wordt het scherpstelmechanisme in de loop van de gebruiktijd van zelf nog soepeler? De oude was een gebruikte kijker, dus ik weet niet hoe die nieuw was.

Groeten, Syb Omlo


Jeroen Nagtegaal

Het zou niet moeten. De manier van scherpstellen is voor mij belangrijk. Soepel en snel. Ik zou hiermee zeker teruggegaan zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Eens met Jeroen; het scherpstelmechanisme van FL's is normaal gesproken prettig soepel, ook als ze pas nieuw zijn. Als je er pijn in je vingers van krijgt, omdat het zo zwaar gaat, is er iets mis.
Zeiss kan dit wel verhelpen onder garantie.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

sybo

Daar was ik al bang voor. Er zat wel en kaartje bij met de handtekeningen van 2 personen die alles "geprüft" hebben, maar helaas blijkbaar niet voldoende. Was ik zo blij met mijn nieuwe kijker, maar ben ik hem al weer meteen een paar weken kwijt.
Hiervoor had ik een Nikon 8x32 HGL, ook een goede kijker, maar op scherpte en helderheid gaat de Zeiss hem dik voorbij. Het is omdat ie optisch zo goed is, anders had ik hem in de verkoop gedaan, want 2 fabrieksmatige miskleunen bij zo'n dure kijker is eigenlijk toch wel een beetje te veel van het goede.

sybo

Oja, en natuurlijk bedankt Jeroen en Ronald voor het snelle reageren. Weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Groeten, Syb Omlo

BramtK

Zonde, dat scherpstellen moet inderdaad gewoon soepel gaan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

Geen idee waar je woont, maar ik gok dat je na telefonisch overleg, best even op vervanging cq. herstel kunt wachten bij Technolyt (=importeur van Zeiss).

Als je toch te ver weg woont zul je van je winkelier toch wel een gelijkwaardige leenkijker beschikbaar krijgen? 

sybo

De oude kijker is van een faillissement verkoop (heb hem zelf via Marktplaats)en bij de nieuwe kijker heb ik alleen een kaartje van Zeiss Duitsland zelf, met de mededeling dat ik dat kaartje samen met de kijker mee moet sturen mocht er toch iets defect aan de nieuwe kijker zijn. Ik heb dus geen garantiekaart van Technolyt.
Het is dus heel mooi van Zeiss dat ze mij een nieuwe kijker hebben gegeven, alleen jammer dat die nieuwe ook niet helemaal in orde is.
Ik heb trouwens heel vaak aan de focusknop zitten te draaien en hij begint nu iets soepelere te lopen, misschien heeft het toch tijd nodig. Koude en warmte zijn overigens nauwelijks van invloed.


Norman

Ik zou eens bellen met Technolyt. Je weet maar nooit. Met je in Duitsland gekochte Opel kun je ook voor service en garantie naar een Nederlandse dealer.

grutto

Precies toch even bellen met de technische dienst van Technolyt.

Volgens mij heeft de technische man daar 3 soorten vet. Qua dikte dan. Dat heeft hij mij zelf laten zien.

Kan me niet voorstellen dat hij je niet helpt. Anders lezen we dat hier wel weer.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

sybo

Ik heb de wijze raad opgevolgd en vanmiddag nog met Technolyt gebeld. Kon de kijker opsturen, zou even tussen door gedaan worden en meteen weer worden teruggestuurd. Uitstekende service dus! Stuur hem morgen dan ook meteen op, kan ik er hopelijk van het kerstweekend weer optimaal van (klapeksters) genieten, i.t.m. afgelopen zondag. Wel een klapekster gezien, maar in mijn hoofd was ik toen toch te veel bezig met die  "*&!!**%^**!!"  kijker.
Tjeerd ik denk niet dat de Zeiss FL op vet werkt, dan zou ik tussen warm en koud toch meer verschil moeten merken. Vermoed dat het eerder om een stelschroef aandraaien/losdraaien gaat.

KorHaan

Citaat van: sybo op december 19, 2011, 19:12:54 PM
Ik heb de wijze raad opgevolgd en vanmiddag nog met Technolyt gebeld. Kon de kijker opsturen, zou even tussen door gedaan worden en meteen weer worden teruggestuurd. Uitstekende service dus! Stuur hem morgen dan ook meteen op, kan ik er hopelijk van het kerstweekend weer optimaal van (klapeksters) genieten, i.t.m. afgelopen zondag. Wel een klapekster gezien, maar in mijn hoofd was ik toen toch te veel bezig met die  "*&!!**%^**!!"  kijker.
Tjeerd ik denk niet dat de Zeiss FL op vet werkt, dan zou ik tussen warm en koud toch meer verschil moeten merken. Vermoed dat het eerder om een stelschroef aandraaien/losdraaien gaat.

Dat denk ik ook, Syb, dat het om een stelschroef gaat. Iets dat Technolyt ook prima op kan lossen.

Of de FL op vet werkt weet ik niet; ik dacht dat Leica de enige was die geen vet gebruikt als smeermiddel. Maar de FL's werken ook bij -20 nog soepel, dus àls er al vet gebruikt wordt, dan is dat sterk verbeterd.

Succes, en hopelijk heb je je kijker tip-top in orde weer snel terug!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

sybo

Verrekijker niet voor de kerst teruggekregen  :(  :(  :(

sybo

Vandaag de kijker terug gekregen. Hij loopt weer als een tierelier. Was volgens Technolyth een productie foutje, die eenvoudig te herstellen was. Het scherpstelwiel draait nu soepelere dan ik ooit bij een kijker heb meegemaakt. Zo is het een geweldige kijker, waar ik vast vele jaren kijkplezier van ga hebben. Mensen bedankt voor het meedenken en Theo van Technolyth voor de service.

Norman

En? Wat stond er op de rekening voor bedrag?

M. Hoogteijling

#15
Goed om te lezen dat van reparatie serieus werk wordt gemaakt.

vandaag ook met Technolyt gebeld voor iets met het scherpstelmechanisme van mijn Zeiss: doet het prima maar bij het allerlaatste stukje lijkt er iets te schuren: zand of iets anders?? Werd prima te woord gestaan: opsturen mocht of langsbrengen, garantiepapieren etc niet nodig. Hij gaf wel aan dat er t/m de eerste week van januari 2012 even niets gebeurt ivm vakanties etc. Ben benieuwd.

Voor diegenen met reparatie-ervaring: opsturen, adres erbij en klaar? Of aangetekend? Hebben jullie nog aanbevelingen?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

sybo



sybo

#18
Marijn, ik heb de kijker niet aangetekend verzonden, wel verzekerd, was 13,55 euro. En natuurlijk goed verpakt in een grote doos, zodat de kijker een stootje kan hebben. Zo doet Technolyth het zelf ook.

Norman

Ik heb eens gebeld en kon deze afgeven daarna.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: sybo op december 29, 2011, 20:15:36 PM
Vandaag de kijker terug gekregen. Hij loopt weer als een tierelier. Was volgens Technolyth een productie foutje, die eenvoudig te herstellen was. Het scherpstelwiel draait nu soepelere dan ik ooit bij een kijker heb meegemaakt. Zo is het een geweldige kijker, waar ik vast vele jaren kijkplezier van ga hebben. Mensen bedankt voor het meedenken en Theo van Technolyth voor de service.


Syb :  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald