Testverslag Swarovski CL Companoin 8x30 Traveler

Gestart door Dylan, januari 17, 2012, 12:03:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Vorig jaar heb ik op verzoek van Swarovski enige tijd de nieuwe CL Companion 8x30 Traveler gebruikt (prijs ca. 900 euro in de winkel). Bij deze mijn ervaringen.

Aangezien ik geen professionele optiektester ben heb ik vooral gelet op het vergelijk met mijn Leica 8x32 BN (meer dan 10 jaar oud; wordt niet meer gemaakt; vergelijkbaar model nu ca. 1500 euro in de winkel). Ik heb beide kijkers vaak afwisselend gebruikt, en mijn gezin deed vrolijk mee met testen.

Optiek (helderheid, scherpte, details) => kon ik geen noemenswaardig kwaliteitsverschil met de Leica ontdekken. Het zal er ongetwijfeld zijn, maar daarvoor is een professionelere test nodig. De Leica leek wel wat "hardere kleuren" te geven, en de Swarovski wat "warmere". Dit was alleen te zien door snel tussen beide kijkers te wisselen, en zou ook goed een persoonlijke smaak kunnen zijn. Aangezien de Swarovski in een goedkoper segment zit en ook nog eens kleiner glas (30 vs 32mm) heeft vond ik dat opmerkelijk.

Handzaamheid => vond ik de Swarovski prettiger dan de Leica. Hij is lichter, kleiner, en ligt beter in de hand. Ik vond het verbazend dat het Swarovski-logo storend werkt. Dit ligt verdiept in de rubber coating, en de onderbreking van het zachte rubber (met een scherpe rand) precies op de plek waar je vaak je vinger neerlegt vond ik storend.

Constructie => wint de Swarovski. Dat kan komen omdat mijn leica 10+ jaar oud is, maar de Swarovski voelde robuuster, steviger.

Gezichtsveld => wint de Leica. Je ziet veel "breder" met de Leica, en dit klopt met de technische specificaties.

Focus => wint de Leica. Ik vond de focus van de Leica natuurlijker. Bovendien kan de Leica veel dichterbij scherpstellen, wat ik vooral merkte met kijken naar vlinders.

Uiteindelijk merkte ik dat ik toch eerder naar de Leica greep, met name vanwege gezichtsveld en focus, en misschien omdat het toch mijn vertrouwde kijker is. Ik zou willen dat de Leica het formaat en het gewicht had van de Swarovski, en net zo fijn in de hand ligt.

Samenvattend:

+ goede optiek
+ handzaam, klein en licht (met een merkwaardige afwerking van het logo)
+/- beperkt gezichtsveld, maar niets abnormaals voor dit formaat
- niet geschikt voor kijken naar kleine zaken dichtbij, zoals dagvlinders

Link naar Swarovski met technische informatie:
http://www.swarovskioptik.nl/nl/producten/verrekijkers_cl-companion

Full disclosure:
Ik heb geen geld of andere vorm van vergoeding ontvangen, anders dan het mogen gebruiken van de kijker. De kijker is retour gegaan naar Swarovski na afloop van de probeerperiode. Ik ken de mensen van Swarovski via Waarneming.nl. Deze test heb ik uitgevoerd als privépersoon.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl