Begrazingszoogdieren melden?

Gestart door Margreet Kwh, december 18, 2011, 18:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Mogen begrazingszoogdieren op waarneming.nl gemeld worden?
Eigenlijk een vraag voor waarneming als geheel, maar ik zet hem eerst maar even hier. Anders moet een admin hem maar even verplaatsen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Dank voor je antwoord, Jeroen.
En als de soorten nog niet in de database staan, met welk register moet je ze dan invoeren?
Landbouwhuisdieren staan denk ik niet in een wilde dierenlijst.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

De meest algemene soorten staan erin. Voor overige koeien is er een verzamelgroep.
Bij Paarden en Schapen niet. Daarbij zijn eigenlijk geen "wilde" begrazingen buiten de mogelijke invoeropties.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Hier hebben we ellenlange discussies over gehad ...

Een echte eindconclusie is er niet.

Voor de wet zijn alleen de heckrunderen en de koniks van de oostvaardersplassen "wilde dieren", de rest zijn "gehouden dieren" die onder dezelfde regelgeving vallen als hun "boerderij-soortgenoten". Dit heeft te maken met de oppervlakte van het gebied waar ze leven (weet de getallen niet uit mijn hoofd). Hierom hebben die koeien in de OVP geen oormerken, maar de hooglanders van heideveldjes wel (zal wel een aardige rodeo opleveren: heckrunderen oormerken ... ze stammen deels af van de vechtrunderen van Spanje/Frankrijk en zijn ook kwa gedrag redelijk "wild"...)

Feitelijk is waarneming.nl bedoeld voor waarnemingen van vrijlevende dieren, en daar vallen ze technisch dus meestal niet onder.

Aan de andere kant worden ze door veel mensen gezien als "integraal onderdeel van natuurgebieden" en verhogen ze de natuurbeleving van veel wandelaars (uiteraard kan je ook hierover discussieren).

We zijn dus maar pragmatisch: je hoeft niet te kijken naar waarnemingen van deze "huisdieren", maar veel mensen stellen het wel op prijs op te kunnen zoeken waar welke rassen rondlopen. Voor hen is de mogelijkheid om ze in te voeren, want er is geen andere website die een goed overzicht bied waar welke rassen te zien zijn.

De grens is min of meer pragmatisch gelegd bij grazers in natuurgebieden. Dezelfde grazers buiten natuurgebieden (b.v. in een weiland), dus maar niet invoeren. Is wel een beetje flauw, en liever maar niet gaan stechelen of een extensief weiland nu "natuur" is of niet en waarom een grauwe gans uit een intensief weiland (of een parkgans!) wel invoerbaar is, maar een koe niet ... ergens moet je een grens leggen ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Margreet Kwh

#5
Jeroen en Paul, dank voor de reacties.
Mijn vraag kwam voort uit een waarneming van vandaag van een groep Drentse heideschapen in de AWD.
Ik heb ze voorlopig ingevoerd als "zoogdier onbekend" omdat er geen Schaap spec. in de database zit.
Ik heb ook de vraag gesteld of de soort "Drents heideschaap" aangemaakt mag worden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.msg1104807#msg1104807
En zo kwam ik op mijn eerste vraag van dit topic.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

tekenaar

mmm,

Soay schaap staat er wel in. Maar als ik de foto's bekijk, dan staat daar een waarneming van Drennts heideschaap en zelfs eentje van texelaar (en kruising) tussen. De waarde van deze waarnemingen lijkt me wel heel erg twijfelachtig. Als de waarnemingen-met-foto zo'n rommeltje zijn, wat is dan te zeggen over de waarnemingen-zonder-foto?

De status van heideschapen lijkt me overigens wel hetzelfde als die van schotse hooglanders (en die staan er wel in).

p.s. waarom klikt "fjord" door naar "konik"? Dat gaat immers niet over hetzelfde ras ... (en grrr, exmoor staat er helemaal niet in, terwijl dat ras minstens zo oorspronkelijk is en ook wordt/werd ingezet als grazer ...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Stan.

Groeten,
Stan van Remmerden

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: tekenaar op december 18, 2011, 21:59:13 PM
Als de waarnemingen-met-foto zo'n rommeltje zijn, wat is dan te zeggen over de waarnemingen-zonder-foto?

Vrees dat dit voor heel waarneming wel geldt....

maurice.lahaye

Het is een beetje 'off-topic', maar dat het rommeltje is bij de foto's (vooral bij de 'landbouwhuisdieren') is precies de reden waarom alleen (grotendeels) waarnemingen met een foto worden goedgekeurd door de zoogdier admins. De overige waarnemingen zonder foto zijn niet objectief te controleren al zegt de status van een waarnemer natuurlijk wel wat. Maar zoals ik al zei, dat is een discussie voor een geheel nieuw topic.

De schapen en paarden verdienen nog wel extra aandacht wat betreft mogelijkheden voor invoer van soorten & rassen. Dat klopt. Ik zal trachten daar aandacht aan te (laten) geven en daarna de waarnemingslijsten eens door-vlooien.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl