Hydrometra gracilenta

Gestart door hedy2411, december 17, 2011, 22:58:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

...een Hydrometra stagnorum...?

Arp

Vreemde kleur. Kopvorm zou denk ik wel stagnorum moeten zijn. Is deze macropteer ofzo?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

zou ik ook zeggen, H. stagnorum.
Graag melden waar waargenomen, want die andere soort heeft nogal een beperkte verspreiding.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

hedy2411

#3
Hallo Arp en Ton,

Misschien is het een Hydrometra gracilenta, die is een beetje bruinachtig rood of roodachtig bruin....
Misschien komt Berend nog langs om ons uit de vraag te helpen.
Ik heb hem bij mij in de vijver gevonden in Zeist.
Dank voor jullie reactie!

Groetjes,
Hedy

jan cuppen

Een macroptere Hydrometra stagnorum.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Leuk, nog nooit bewust gezien - macropteer  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hallo Jan en Arp,

Dank voor jullie aanvullende reactie!

Groetjes,
Hedy

Berend Aukema

Vreemde kleur! Typisch voor de macroptere vorm van H. gracilenta ...

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema


hedy2411

#10
Hallo Arp en Berend,

Nog bedankt voor jullie meepuzzelen, ik waardeer het zeer!
Ik heb nog een macroptere Hydrometra stagnorum gevonden en geupload van 31-5-2009 en is het verschil tussen de twee soorten goed te zien. Bij deze ga ik er dus vanuit dat de eerste een H. gracilenta is,
ja toch..?!!

Groetjes,
Hedy

Ton van Haaren

als je de beesten niet echt verzameld hebt en de clypeus en/of genitaalcapsule hebt kunnen bestuderen, kun je, mijn insziens, geen vergelijking maken tussen beide individuen. In beide gefotografeerde gevallen meen ik gewoon een rechthoekige clypeus te zien, wat zou duiden op H. stagnorum. Het licht bruine exemplaar zou ook zomaar een nog niet goed uitgehard juveniel exemplaar kunnen zijn en het tweede donkerder exemplaar een wel uitgehard exemplaar. Ook denk ik dat er hier kleurverschillen optreden als gevolg van verschil in sexe (bovenste een vrouw, onderste een man ?)
Het gebruik van kleuren moet altijd met enige voorzichtigheid worden geinterpreteerd en vormen van chitineuze structuren zijn, mijn insziens, meer betrouwbaarder. Gezien het biotoop (een vijver) ligt H. stagnorum meer voor de hand, maar harde bewijzen zijn er niet.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Berend Aukema

Heb het even kortgesloten met Nico Nieser: wij gaan beiden voor Hydrometra gracilenta. Macroptere exemplaren kunnen vliegen en kunnen dan ook overal worden aangetroffen. Blijft echter een bijzondere waarneming!

hedy2411

Hallo Ton en Berend,

Dank voor jullie reactie!
Ik heb geprobeerd nog de kop te vergroten en er tussen gezet.

Groetjes,
Hedy