Havik of Sperwer

Gestart door Joachim79, december 17, 2011, 20:25:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim79

Dag,

Vanochtend waargenomen bij de Dodaarsweg. Ik (beginnend vogelaar, jullie zijn gewaarschuwd  :blink:) zag deze rover gedurende een aantal minuten zwevend boven de velden. Vond het niet echt de juiste biotoop voor Accipiter maar volgens mij is het er wel een. Maar welke? Ik heb met de Anwb erbij al aardig lang zitten puzzelen, meen iets te herkennen wat op een volgende foto dan weer anders lijkt te zijn. Ergo: help!
Ik heb wat puntjes opgeschreven voor mijn leerproces 'Accipiter' die ik meende te herkennen. Wat vinden jullie hiervan?

Voor Havik:
-   Kop relatief ver vooruit (lange hals)
-   Brede heupen/ brede staartbasis
-   Afgeronde staart?

Voor Sperwer:
-   Rossige onderdekveren en lichaam (mannetje? Of een juveniele Havik?)
-   Grote kop

Uiteindelijk denk ik zelf overigens Havik. Ik hoor graag en advies voor determinatie: altijd welkom!

Dank Joachim


frankmeer

#1
Je hoeft hier maar naar 1 kenmerk te kijken om er een Havik van te maken... Een Sperwer heeft nooit lengtestreping op de onderdelen, wat hier eenvoudig een juveniele Havik van maakt.

De vleugelvorm is ook duidelijk verschillend: relatief langere, slankere en spitsere vleugel met een geprononceerde S-vorm van de achterrand en een smalle, spitse handvleugel die duidelijk langer dan de armvleugel is.

Grote kop is overigens juist pro-Havik.
Frank van der Meer

Joachim79

Dag Frank,

Dank je wel voor je reactie! Zo lang zitten 'studeren' en dan zie ik dit over het hoofd.... :-\

Voor wat betreft je opmerking over de vleugelvorm (even in Jip en Janneke-taal, om te kijken of ik het begrijp): als we beide vliegbeelden bekijken en ze als een 'T' zouden zien dan heeft een Havik dus een bredere 'dak' en een kortere poot 'T' dan een Sperwer?
Kijkend naar de afbeeldingen in de Anwb worstel ik nog wel behoorlijk met de andere genoemde kenmerken: geprononceerde S vorm van de vleugelachterrand en een handvleugel die duidelijk langer is dan de armvleugel. Kijkend naar de Sperwer lukt het mij niet om de verschillen waar te nemen (misschien zit ik naar het verkeerde stukje vleugel te kijken....)

Groet, Joachim