Chrysodeixis vraagje

Gestart door Northwinds, juli 02, 2005, 11:38:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Northwinds

Afgelopen nacht op licht gevangen een Chrysodeixis species.
Vermoedelijk chalcites maar ik vind de acuta die afgebeeld is in Skinner ook erg lijken.
Wie weet het beste kenmerk om deze 2 soorten uit elkaar te houden ? Of is de kans dat het C. acuta is te verwaarlozen ?
Heb geen foto momenteel.  

han.endt

Chrysodeixis chalcites is, vooral in Zuid-Holland, een vrij veel waargenomen trekvlinder. C. acuta is nog nooit in Nederland vastgesteld. De kans dat je dus een chalcites hert waargenomen is wel iets groter. Over het algemeen is acuta iets donkerder bruin (grijsbruin) en chalcites meer goudbruin. Ze lijken echter vreselijk veel op elkaar en worden vaak verward.

Han.

Elachista

Op dit moment is Autographa jota diegene die er vooral veel van weg heeft...
Groet,
Tymo

Northwinds

Gezien dat C.acuta nog nooit in Nederland is waargenomen en mijn exemplaar ook meer een goudbruine kleur heeft ga ik er vanuit dat het hier om Chrysodeixis chalcites gaat.
Autographa jota lijkt er inderdaad ook wel op, maar is het zeker niet.

han.endt

CiteerGezien dat C.acuta nog nooit in Nederland is waargenomen en mijn exemplaar ook meer een goudbruine kleur heeft ga ik er vanuit dat het hier om Chrysodeixis chalcites gaat.
Autographa jota lijkt er inderdaad ook wel op, maar is het zeker niet.
Lijkt me zeker gezien de plaats van waarneming en de goudbruine kleur een goede conclusie.

Han

Northwinds

Doe ik, bedankt nog voor de hulp !

Peter