tuin- of knolparasolzwam op heide

Gestart door rchmo, december 03, 2006, 12:07:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Bijgaande parasolzwam gevonden op begraasde heide. Redelijk dikke knol met aangekleefde aarde. Lijkt mij de tuinparasol of knolparasol. Hoe kan ik in dit geval discrimineren? En komt ie wel op schrale zure heide voor?


Rob Oudejans












xenion

#1
De Knol- en Tuinparasolzwam lijken nogal veel op elkaar en ze worden pas sinds een aantal jaren als aparte soorten gezien. De Tuinparasolzwam is een iets grotere vorm van de Knolparasolzwam en deze komt meer voor in parken en tuinen, dit zijn niet echt kenmerken waarmee je ze goed uit elkaar kan houden.
Het enige kenmerk waarmee je duidelijk het verschil tussen beide soorten kan zien is de roodverkleuring van het vlees bij beschadiging. Kleurt dit snel rood dan betreft het de Knolparasolzwam, anders de Tuinparasolzwam.

Maar ik heb niet echt het idee dat het 1 van deze 2 soorten betreft, ik vind de schubben niet echt grof genoeg en het zijn soorten van voedselrijke grond. Welke het wel kan zijn weet ik eerlijk gezegd ook niet zeker, misschien de Rafelparasolzwam (Macrolepiota excoriata)?
Groeten,
Martin

han.endt

#2
Blijft lastig, de ring klopt niet voor de Rafelparasolzwam (onderste foto). Ik zie trouwens regelmatig parasolzwammen waarbij bepaalde kenmerken niet kloppen voor of de Grote of de Knolparasolzwam. Bijvoorbeeld parasolzwammen die alle kenmerken vertonen van een Grote Parasolzwam, maar toch een gladde steel hebben....... Ik laat ze dan maar ongedetermineerd.

rchmo

Jammer,

Hij was in het veld zo mooi, gaaf en duidelijk, zoals je ze niet steeds ziet. En dan toch een mix van kenmerken.

Rob Oudejans