Op liggende grafzerk dd 12-04-2008/Lecidella grisella

Gestart door Corryabbink, december 17, 2011, 00:57:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hier kom ik niet naar tevredenheid uit. Wie heeft er een mening of kan me iets verder helpen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/50770131
Foto's:








met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#1
Ik zit hier te denken aan een Rinodina; R teichophila of misschien wel R bisschoffii. Het ziet er qua habitus weliswaar
ietwat anders uit dan deze soorten zoals ik ze ken, maar de apotheciën lijken wel enigszins Rinodina-achtig.
Ik kom mede op deze soort(en) omdat ik eigenlijk niets anders kan verzinnen op kalksteen op een begraafplaats.

Overigens kun je de exacte groeiplaats uitstekend bekijken in Google Streetview!
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

Dag Arjan,
Bedankt voor jouw mening. Zou kunnen maar dan kloppen de sporen niet. Rinodina heeft 2cellige sporen en ik heb sporen zonder septen gevonden. Het blijft me bezig houden.....
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#3
Ik vrees dat er niets anders op zit dan je vraag stellen op het Forum van de BLWG.
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

#4
Citaat van: adg op december 18, 2011, 14:12:21 PM
Ik vrees dat er niets anders op zit dan je vraag stellen op het Forum van de BLWG.
Dat vrees ik ook ;D
Arjan bedankt!

Ps. Ik ben er denk ik uit.
Wat denk je van Lecidea grisella?? Die moet het wel zijn. Heeft eencellige sporen.
Bovendien zie ik een reactie C? rood op de foto. Jammer dat ik mijn opschrijfboekje nog niet terug gevonden heb.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

Citaat van: Corryabbink op december 18, 2011, 20:42:02 PM
Wat denk je van Lecidea grisella?? Die moet het wel zijn. Heeft eencellige sporen.

Ik vind Lecidea grisella nogal onwaarschijnlijk op kalkhoudende steen. Het is echt een "zure" soort van bv graniet
of rode bakstenen muurtjes. Qua habitus lijkt het ook niet echt op. Het thallus van L grisella is echt gebarsten, terwijl
ik hier eerder nogal "knollige" areolen meen waar te nemen. En de apotheciën kloppen ook niet echt voor die soort.

Laat Laurens zijn tanden er maar op stukbijten!  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Gelukkig is het Lecidella grisella!
Allemaal bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#8
Citaat van: Corryabbink op december 19, 2011, 10:28:12 AM
Gelukkig is het Lecidella grisella!
Allemaal bedankt :duim:

Ik zal deze determinatie niet betwisten, maar ik wil toch wel even kwijt dat ik nog steeds moeite heb met het (vermeende)
substraat waar dit exemplaar op groeit. Kalkminnende soorten kom je wel eens tegen op "zure" steen, vooral als deze
voedselrijk is, maar andersom heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Dus wellicht is het een goed idee om ter plekke nog
eens te testen op kalkgehalte, met een beetje zoutzuur, ofzo...
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

Arjan,
Het is zeer zacht materiaal. Moet wel kalkzandsteen zijn. Ik test liever niet met zoutzuur daar de steen dan kan beschadigen. Ik was al blij dat ik enig materiaal kon verzamelen om op sporen te controleren. Ik ben altijd bang iets te beschadigen ........ L. grisella komt daar overigens massaal voor op allerhande soorten steen. Ik heb nog tig foto's in voorraad. Inderdaad ziet deze er niet al te geweldig uit maar toch wel zoveel dat ik bij bestudering aan deze soort dacht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

Citaat van: Corryabbink op december 20, 2011, 00:40:38 AMInderdaad ziet deze er niet al te geweldig uit maar toch wel zoveel dat ik bij bestudering aan deze soort dacht.

Tja, de "harde" kenmerken die je hebt gevonden zijn overtuigend en rare groeiplaatsen zijn natuurlijk altijd mogelijk. Het gekste wat ik ooit heb aangetroffen was Duindaalder (Diploschistes muscorum), parasiterend op Cladonia fimbriata op een nogal beschutte voet van een Esdoorn in het Oosterpark. Midden in Amsterdam! Dus zo heel erg onvoorstelbaar is het nu ook weer niet dat een Lecidea zich eens een keertje niet aan de regeltjes houdt. Maar het blijft wat mij betreft wel een uitzonderingsgeval.
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

He Arjan, die Diploschistes staat niet in de verspreidingsatlas! Dat kan natuurlijk niet, als zo'n bijzondere vondst ontbreekt. Heb je hem verzameld of gefotografeerd? Anders zoek ik 'm nog wel even op, al geloof ik je op je woord, hoor.

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

alegro

Ha Henk,

Ik heb deze vindplaats (onder embargo) ingevoerd op waarneming.nl en die is goedgekeurd.  ;)
Ik heb je de coordinaten inmiddels gemaild. Tot nu toe heb er nog geen foto's van gemaakt.
Grüezi mitenand,
Arjan