Hoofdmenu

Beleef de lente 2012

Gestart door Botervlieg, december 16, 2011, 14:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Helaas is het voorlopig nog niet zo ver, maar ik kijk er wel al weer naar uit. De lente!

Zag vandaag op de website van de vogelbescherming:

http://www.vogelbescherming.nl/help_mee/vrijwilliger/beleef_de_lente
CiteerVan 1 maart tot 1 juli 2012 gaan de camera's weer open, en zullen maar liefst 10 vogels in beeld gebracht worden.
CiteerDe vogels van 2012:  ijsvogel, koolmees, een verrassingstuinvogel, gierzwaluw, steenuil, oehoe, lepelaar, ooievaar, grauwe kiekendief, slechtvalk

Leuke soorten. Een aantal waren er afgelopen jaar ook, maar toch. Ben ook wel benieuwd naar de verrassingtuinvogel.

Groetjes, Marleen

michel.wissink

'Verrassingstuinvogel', klinkt inderdaad spannend. Weten ze het zelf al van VBN?
En grauwe kiek, wow!
Ook ben ik benieuwd wat de steenuiltjes komend jaar weer te verduren krijgen.
Maar eerst genieten van de wintergasten in de tuin (als het zonnetje er deze maand tenminste nog even door komt  :-\  )
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Botervlieg

#2
Nog één nachtje slapen...

http://www.beleefdelente.nl/

CiteerHet nieuwe seizoen van Beleef de Lente komt eraan. Op donderdag 1 maart gaan de camera's weer aan in verschillende vogelnesten. Het is alweer de zesde keer op rij dat
Vogelbescherming Nederland dit spektakel mogelijk maakt.

Dit jaar worden er maar liefst 11 vogels gevolgd: de ooievaar, ijsvogel, oehoe, koolmees, steenuil, boerenzwaluw, gierzwaluw, slechtvalk, lepelaar, merel en grauwe kiekendief.

Volg deze vogels vanaf 1 maart 2012 9.00 uur!

Leuke vogels! Ik ga ze dit jaar weer volgen.

Klaas v d Meer

Jaaaaaaaaaaa word weer leuk en spannend.
Groeten van Klaas.

pia zz

  groet Pia.

ArjenDrost †

De verrassingstuinvogel schijnt de Merel te zijn en de Oehoe laat nog even op zich wachten, de KPN heeft een verkeerde kabel getrokken....

Botervlieg

Toch vind ik de koolmees ook wel leuk. Hoewel het een hele algemene vogel is die overal zit, heb ik er nog nooit een zien broeden, nog nooit de jongen van gezien etc. Vind dat net als bij de merel ook wel leuk.

Hier op het balkon komt wel elk jaar een pimpel kijken bij de kast, en in de kast. Maar ze slapen en/of broeden er nog niet.

Norman

Zo'n groots opgezet project met heel veel media aandacht en publiek draagvlak, maar waarom dan van die hopeloze beelden.
Het kan zo makkelijk beter. Misschien ben ik wel te kritisch door mijn beroepsdeformatie (ik ben adviseur/ontwerper en projecteringsdeskundige CCTV), maar dit is zo jammer.

Bij Volg de Vos was de beeldkwaliteit ook al zo beperkt. Ik snap dat ze niet voor duizenden kijkers een fullHD resolutie kunnen bieden. Maar de kleurinstellingen en tegenlichtinstellingen moeten wel beter kunnen.

djansen2

http://www.beleefdelente.nl/adoptions
de gierzwaluw lijkt mij eerder een oeverzwaluw

verder weer leuk dat de site weer terug is, blijft toch altijd genieten..

@Norman, kan me je frustraties voorstellen, ik zou zeggen neem contact op met de vogelbescherming... misschien dat het wat oplevert?
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Norman

Citaat van: djansen2 op maart 01, 2012, 09:41:45 AM
http://www.beleefdelente.nl/adoptions
de gierzwaluw lijkt mij eerder een oeverzwaluw

verder weer leuk dat de site weer terug is, blijft toch altijd genieten..

@Norman, kan me je frustraties voorstellen, ik zou zeggen neem contact op met de vogelbescherming... misschien dat het wat oplevert?

Dat is inderdaad een Oeverzwaluw. Ik had het al eens gemaild aan VBN.

Ik heb VBN al eens benaderd en aangeboden ze kosteloos te adviseren c.q. te helpen om de beelden te verbeteren.
Doorgaans kan er al veel bereikt worden met de huidig middelen en is het kwestie van positioneren en programmeren.

Nooit antwoord gekregen en ik ga er niet om smeken of ik alsjeblieft mag helpen. 

djansen2

Tja, dan heb je inderdaad meer dan je best gedaan.. jammer dat ze dat dan niet oppikken. Rare lui daar bij VBN  :rolleye:
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Norman

Citaat van: djansen2 op maart 01, 2012, 11:06:49 AM
..... Rare lui daar bij VBN  :rolleye:

Ja ze zijn zelf voor de Ganzenjacht.  :rolleye:
Hoezo Vogelbescherming.


Klaas v d Meer

Het is jammer dat het allemaal zo vlug gaat tenminste als je
mee wilt chatten.Geef mij dat van verleden jaar maar terug.
Groeten van Klaas.

Botervlieg

Zondag heb ik een mailtje gestuurd naar "beleef de lente" (vogelbescherming).

Sommige nesten worden al jarenlang gevolgd. Er worden ook elk jaar wel dingen bijgehouden.
Hoeveel eieren er waren, hoeveel jongen het hebben gered, welke prooien er gevangen/gegeten zijn.

Ik heb aangegeven dat ik het leuk zou vinden om dat soort "gegevens" terug te kunnen kijken.

Kreeg vandaag onderstaand bericht terug:

CiteerHartelijk dank voor uw email. Dit is inderdaad een leuk idee! We hebben het doorgespeeld naar de projectleider van Beleef de Lente.
Hij gaat kijken of we daar volgend jaar iets mee kunnen doen. Dit hangt onder meer af van de werkgroepen van de verschillende soorten vogels.
Maar het idee heeft zeker onze aandacht!
(Bron: Mail, 27-03-2012, medewerker servicecentrum)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op maart 27, 2012, 15:19:08 PM
Zondag heb ik een mailtje gestuurd naar "beleef de lente" (vogelbescherming).

Sommige nesten worden al jarenlang gevolgd. Er worden ook elk jaar wel dingen bijgehouden.
Hoeveel eieren er waren, hoeveel jongen het hebben gered, welke prooien er gevangen/gegeten zijn.

Ik heb aangegeven dat ik het leuk zou vinden om dat soort "gegevens" terug te kunnen kijken.

Kreeg vandaag onderstaand bericht terug:

CiteerHartelijk dank voor uw email. Dit is inderdaad een leuk idee! We hebben het doorgespeeld naar de projectleider van Beleef de Lente.
Hij gaat kijken of we daar volgend jaar iets mee kunnen doen. Dit hangt onder meer af van de werkgroepen van de verschillende soorten vogels.
Maar het idee heeft zeker onze aandacht!
(Bron: Mail, 27-03-2012, medewerker servicecentrum)
Doel je op nesten in het algemeen of de nesten van BdL? Anders is het Nestkaarten-project van SOVON iets, daar zal vast wel al een rapportje over zijn verschenen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 27, 2012, 15:35:23 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 27, 2012, 15:19:08 PM
Zondag heb ik een mailtje gestuurd naar "beleef de lente" (vogelbescherming).

Sommige nesten worden al jarenlang gevolgd. Er worden ook elk jaar wel dingen bijgehouden.
Hoeveel eieren er waren, hoeveel jongen het hebben gered, welke prooien er gevangen/gegeten zijn.

Ik heb aangegeven dat ik het leuk zou vinden om dat soort "gegevens" terug te kunnen kijken.

Kreeg vandaag onderstaand bericht terug:

CiteerHartelijk dank voor uw email. Dit is inderdaad een leuk idee! We hebben het doorgespeeld naar de projectleider van Beleef de Lente.
Hij gaat kijken of we daar volgend jaar iets mee kunnen doen. Dit hangt onder meer af van de werkgroepen van de verschillende soorten vogels.
Maar het idee heeft zeker onze aandacht!
(Bron: Mail, 27-03-2012, medewerker servicecentrum)
Doel je op nesten in het algemeen of de nesten van BdL? Anders is het Nestkaarten-project van SOVON iets, daar zal vast wel al een rapportje over zijn verschenen.

Die van beleef de lente

Botervlieg

http://www.beleefdelente.nl/vogel/merel/weblog/345

Abrupt einde

CiteerDe mereltjes zijn ten prooi gevallen aan een kat! Op een dergelijk diep triest en ongelukkig einde hadden we geen van allen gerekend. Toch gebeurt het! Dagelijks. In grote aantallen gedurende het hele broedseizoen. De ene diersoort dient tot voedsel van de andere diersoort. In dit buitengebied is het heel gewoon dat katten aan hun lot worden overgelaten. Zij verwilderen en moeten zelf zien rond te komen. De in de buurt levende vogels hebben er een rover bij. Moeten we het de kat kwalijk nemen? Eerder de mens wellicht. Katten lopen bij boerderijen om muizen weg te houden. Altijd weer beter dan dat te doen met gif. Vergiftigde muizen worden weer gegeten door roofvogels of zij voeren die aan hun jongen. Met alle gevolgen vandien. De kat is 1 van de rovers die het voorzien hebben op vogelnesten. Nu moet je als mens er wel voor zorgen dat deze niet ongebreiteld in aantal gaat toenemen. Het blijft nog steeds een beest van de mens. Voor hetzelfde geld was er echter een bunzing voorbij gekomen. Of een wezel, een marter, een eekhoorn, een specht, een... Een tweet van een ringer-collega vorige week: "Merel net uitgevlogen wordt voor mijn ogen gepakt door een sperwer". Drie van de vijf jonge vogels haalt het eerste jaar niet! Dat kan ook niet, want als alle kuikens zouden overleven, dan is er op de duur geen plaats meer voor de soort. De nestaantallen zijn op die verliezen afgestemd om toch de soort in normale omstandigheden te kunnen laten overleven.
Het gebeurt en het is gebeurd. We zijn met onze neus op de werkelijkheid gedrukt. Ik voel me zeker ook rot. Natuurlijk. Het was toch "ons" nest. Het ging juist zo goed. Zo goed, dat we eigenlijk niet meer aan de gevaren dachten of misschien wel niet wilden denken. Die blijven echter onveranderd bestaan. En slaan toe, onverwachts, hard en ongenadig. Een leeg nest en een leeg gevoel achterlatend...

Voor wie het filmpje wel wil zien... http://t.co/2adgxFC1

Groetjes, Marleen


hiskodevries

volgens mij is op waarneming.nl die in de enci groeve veel bekender
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:54:28 PM
volgens mij is op waarneming.nl die in de enci groeve veel bekender

Op waarneming.nl en onder vogelaars in het algemeen wel, maar bij het grote publiek is denk ik deze oehoe inderdaad bekender... het was de oehoe die door beleefdelente gevolgd werd en al enkele jaren live te volgen was via de webcam en ook regelmatig bij Vroege Vogels langs is gekomen. Hoe dan ook, het blijft zonde van zo'n mooi dier.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.