Olifantsgras in de Haarlemmermeer

Gestart door Margreet Kwh, december 14, 2011, 23:27:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik hoop dat het plan niet doorgaat. De eerste info die ik kan vinden lijkt toch te duiden op een woekeraar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Ik vraag me af of een proef op 15 ha zin heeft. Wat willen ze aantonen? Dat er geen Ganzen tussen gaan zitten? Zoveel Ganzen zitten er niet in de noordelijke helft van de Haarlemmermeer waar Schiphol zit. Dus ik weet niet wat ze willen aantonen? Ganzen zitten ook niet tussen maïs of tarwe en dat staat er al zat in de Haarlemmermeer.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Norman op december 15, 2011, 11:04:19 AM
Ganzen zitten ook niet tussen maïs of tarwe en dat staat er al zat in de Haarlemmermeer.

Zeg dat maar tegen de boeren... Ganzen eten in Limburg soms hele percelen kaal. Vaak als kiemplant, maar laat in het najaar ook als oogstrijp gewas.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Ook daar zijn oplossingen voor:

http://www.cabwim.com/Nl/Ganzenschade.aspx

Maar blijkbaar hebben mensenlevens wel een prijs, anders waren dergelijke maatregelen vast al genomen in de Haarlemmermeer.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

g.berbers

OPZICH een leuk idee.....maar, en dan bedoel ik een grote maar!


1e probleem) Wil het uberhaupt gaan "werken",  dan zal de volledige haarlemmermeer vol geplant moeten worden met dat spul......een "ring" van 1km ofzo rond schiphol volplanten zal niet gaan werken ben ik bang.
dan zullen nog steeds ganzen van de ene kant naar de andere kant over schiphol heen vliegen

2e probleem) stel de haarlemmermeer wordt helemaal volgeplant, waar gaan de weidevogels broeden?

waar is het mooie uitzicht??? met alleen van dat spul om tegen aan te kijken.

3e probleem) stel een vliegtuig maakt een noodlanding en komt in zo'n veld terecht... dan is er een haksellaar nodig om bij het toestel te komen.

4e probleem) stel een vliegtuig stort neer en vliegt in brand....eventuele overlevenden zullen zich geen weg kunnen banen uit dat spul en dus levend verbranden.

natuurlijk statistish gezien is NU op dit moment de kans klein, maar met steeds grotere aantallen ganzen en dus kans op aanvaringen met deze grote vogels , neemt de kans wel enorm toe....
en ja; ik zal het wel weer helemaal verkeerd snappen volgens de anti-jacht fanatici hier..... of denk ik gewoon logisch?
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Als het gras er staat zijn er geen ganzen, dus geen aanvaringen...

Wat mij betreft een totaal kansloos plan. En als ze daar worden weggejaagd zullen de steden helemaal vollopen met Grauwe Ganzen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: g.berbers op december 18, 2011, 22:02:59 PM
OPZICH een leuk idee.....maar, en dan bedoel ik een grote maar!


1e probleem) Wil het uberhaupt gaan "werken",  dan zal de volledige haarlemmermeer vol geplant moeten worden met dat spul......een "ring" van 1km ofzo rond schiphol volplanten zal niet gaan werken ben ik bang.
dan zullen nog steeds ganzen van de ene kant naar de andere kant over schiphol heen vliegen

2e probleem) stel de haarlemmermeer wordt helemaal volgeplant, waar gaan de weidevogels broeden?

waar is het mooie uitzicht??? met alleen van dat spul om tegen aan te kijken.

3e probleem) stel een vliegtuig maakt een noodlanding en komt in zo'n veld terecht... dan is er een haksellaar nodig om bij het toestel te komen.

4e probleem) stel een vliegtuig stort neer en vliegt in brand....eventuele overlevenden zullen zich geen weg kunnen banen uit dat spul en dus levend verbranden.

natuurlijk statistish gezien is NU op dit moment de kans klein, maar met steeds grotere aantallen ganzen en dus kans op aanvaringen met deze grote vogels , neemt de kans wel enorm toe....
en ja; ik zal het wel weer helemaal verkeerd snappen volgens de anti-jacht fanatici hier..... of denk ik gewoon logisch?


Ik ben het eens met 1.

Puntje 2) Weidevogels in de Haarlemmermeer zou leuk zijn, maar deze zijn er al nauwelijks en door het biotoop hoef je deze ook niet te verwachten. De Haarlemmermeer is een intensief gebruikt akkerbouwgebied met hier en daar wat verdwaalde kieviten (tussen de minimale hoeveelheden rundvee), wat Tureluurs (met name in de slootkantjes) en een enkele Scholekster. Grutto komt alleen voor op trek in een paar ondiepe plasjes, maar broed niet in de Haarlemmermeer. Als de akkerbouw omgezet word in Olifantsgras blijft het resultaat hetzelfde. Wel voorzie ik meer mogelijkheden voor Patrijs en Kwartel welke beide nu al in best redelijke aantallen voorkomen in de Haarlemmermeer.

Puntje 3) Ook hier wel een punt, maar de H'meer bestaat uit kleigrond die sowieso moeilijk toegankelijk is. Voordeel van het Olifantsgras is dat als dit plat gereden word door landbouwvoertuigen bij een calamiteit dit makkelijk te voet toegankelijk is dan de klei. Dit kon je ook zien destijds bij de crash van het Turkish Airlines toestel. Een tractor met aanhanger heeft hier veel goed werk verricht, omdat andere voertuigen en personen slecht bij het toestel konden komen.

Puntje 4) Ik heb geen idee hoe betreedbaar dit gras is. Door een rietveld kan ik aardig mijn weg banen en ook door de bramen komt het doorgaans wel goed. Of ik snel genoeg weg zou kunnen komen weet ik niet. Maar of ik snel genoeg weg ben als ik door de zware klei rijen moet vluchten betwijfel ik ook. Daarom, ga ik ook liever niet met een vliegtuig op vakantie.
 
Jammer van de laatste steek onder water in de laatste alinea. Je reactie was inhoudelijk doordacht en had geen enkele relatie met de jacht. Het was mijn inziens niet nodig en ook geen aanleiding voor.

g.berbers

@ norman; olifanten gras is nog scherper als riet.

patrijzen en fazanten zullen er niet in gaan; het spul wordt 2 meter hoog, en wordt/zal gepland worden op "normale" gras gewas "dichtheid".

na 1,5 á 2 jaar is het behoorlijk dor; denk eens aan de zeer zeker grote kans op een vuurzee bij een neergestort vliegtuig, en je kan redelijk inschatten hoeveel kans je als overlevende hebt.

overigens; er zijn veel meer ( broedende) weidevogels in de Haarlemmermeer dan je denkt.
en dan nog de nodige trekvogels die gebruik maken van het weiland ( snip / bokje etc.) of de "kale" akkerbouw.

maar ook hazen en andere zoogdieren en reptielen zullen er "last" van hebben, wel denk ik dat er meer muizen en ratten gaan overleven doordat de stootvogels door het hoge gras ze niet meer kunnen vangen.     

overigens; de stootvogels zullen ook moeten verhuizen vanwege de "niet te vangen" muizen, of het zouden wegbermen moeten zijn......tel uit je winst... gratis reclame voor de bandenfabrikanten op de ruggen van de stoot- en andere vogels....neem de eenden; geen gras maar wel sloten, dus de bermen worden dan wel heel aantrekkelijk.....


met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Norman

Helder, dank voor je reactie.

Hoe denk je over deze oplossing?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Norman op december 20, 2011, 21:14:12 PM
Helder, dank voor je reactie.

Hoe denk je over deze oplossing?

Wat is precies de oplossing eigenlijk? Iets dat ze wegjaagt/weghoud, maar wat...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Norman op december 20, 2011, 21:35:51 PM
http://youtu.be/HzOoGX5Ftqw
Geweldig. Met zo'n idee loop ik al een hele tijd. Ik achtte het praktisch onuitvoerbaar vanwege de spanning op de kabels.
Denk overigens dat als de ganzen er aan gewend zijn de effectiviteit afneemt. Vervolg oplossing is het bevestigen van linten etc. aan de draad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Of het tempo van de kabel een beetje opvoeren, dan is er geen gans die kan blijven zitten.

g.berbers

#15
zo op het eerste oog lijkt het wel wat, maar... ( ja, ik weer met MAAR :-\ )

1) ; het kosten plaatje> wie betaald het?

2) ; op kleine percelen; lijkt het me werkzaam, ECHTER op grote percelen.....of je zou weer een hele rij van die dingen moeten plaatsen. resultaat; zie 1)

3) ; de gans is slim; ze zullen vrij snel de "cyclus" door hebben, en daar rekening mee gaan houden.
als er een paar percelen op deze manier "beschermt"worden, zullen voor het "gemak"kiezen. ( dus de buren lastig vallen)
echter; als alle percelen in de omgeving dit hebben, worden ze feitenlijk "gedwongen" om de draden te accepteren.
immers wel hotels, maar geen restaurants?
en ook ganzen kiezen voor zo min mogelijk vliegen ( efficient fourageren).

4) het probleem is, dat er door regelgeving er een groot probleem is ontstaan, op zich ooit goed bedoeld, maar niet ver genoeg nagedacht/ doorgedacht erover.
en nu moet verdere regelgeving dat probleem oplossen?
het lijken mij eigenlijk allemaal proefballonnentjes....was een of andere verkeersstaatssecretaris ook heel goed in.
resultaat; veel geld verspld en geen oplossing als uitkomst.


5) op een jachtfora schreef er iemand iets erover en waar ik niet aan gedacht had; de sloten en wateren; een dikke dekking "allá " riet, en "gewone" walkanten met gras en onkruiden.
het lijkt mij dat ganzen er wel graag in zullen willen broeden.....dus of het echt gaat helpen?

wie het weet mag het zeggen.....
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Kosten zullen opwegen tegen de extra opbrengt. Kosten liggen dus bij de agrariër.
Percelen van 30 Ha vind ik overigens al best fors.
En je kan ook de cyclus en snelheid random laten regelen, is een kwestie van programmeren en ontwikkelen. Denk dat diefstal van zonnepanelen het grootste probleem zal zijn.

Verder zijn er ganzen gedoog gebieden, als daar geen bestrijding is, en de overheid vergoed de schade. Dan heb je denk ik een prima oplossing.

Punt 4 snap ik niet...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.berbers

#17
jeroen; punt 4  en 5; reactie op het oorspronkelijke olifanten gras, niet op het spandraad apparaat.

overigens; kosten veroorzaakt door wetgeving ( f&f wet o.a.) verhalen op iemand die er alleen maar last van heeft...
iets wat totdat de "oude"jachtwet aangepast werdt ( bejaging TOT 10.00 uur smorgens) en later een volledige bescherming onder de f&f wet opleverde; iets wat eerst redelijk gereguleerd ging.

2x gewijzigd
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Punt 5. Broeden is één ding. Voor het grootbrengen van de jongen is gras nodig. Gaat ze niet lukken in smalle slootjes...

Ben overigens ook wel benieuwd op wel probleem je doelt bij punt 4. Is mij allemaal erg vaag. Ook wat de functie van de overheid is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.berbers

#19
de functie van de overheid is niet vaag; dat is geld uitgeven van een ander....

maar we gaan redelijk off topic.

Jeroen; over "grote percelen"  in de wierengermeer, zijn "blokken" landbouw arealen van "slechts" een 1700 hectare ( ha), dat is dan evenzogoed nog wel "opgedeeld in "stukjes" van 100 ha of groter....van een bepaalde teelt.
het zelfde geldt voor flevoland, daar zijn de percelen per boerderij al gemiddeld 200 + (plus) ha.....
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: g.berbers op december 21, 2011, 21:32:30 PM
de functie van de overheid is niet vaag; dat is geld uitgeven van een ander....

maar we gaan redelijk off topic.
Prima als je niet in discussie wil gaan... Het lijkt alleen zo over te komen dat je vind dat de boer niets fout doet...
Hij heeft een onderneming, en dat is zijn keus. Daarbij zijn vele externe factoren waar ook hij rekening mee te houden heeft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: g.berbers op december 21, 2011, 21:17:13 PM
zo op het eerste oog lijkt het wel wat, maar... ( ja, ik weer met MAAR :-\ )

1) ; het kosten plaatje> wie betaald het?

Maren zijn niet zo verkeerd als veel mensen ze interpreteren, dat geeft aan dat mensen nadenken. Ik heb hekel aan ja-knikkers, ik heb liever hoogoplopende discussies dan hijgerige ja-knikkers, maar dit terzijde.

Ik zal wel weinig meelevend zijn, maar de boer betaald het systeem.
Ik zie een boer als ondernemer en schade als een ondernemersrisico.
Als de boer geen boer was geweest, maar een schaatsenfabrikant en we krijgen (weer) geen schaatswinter dan is dat vervelend voor de beste man, maar dat is het risico van het vak. Ik ben mij er wel van bewust dat de rendementen voor de boeren niet altijd in verhouding zijn tot de inspanningen. Ik ben van mening dat de overheid dit zou moeten aanpakken in plaats van doekjes voor het bloeden te geven in de vorm van landbouwsubsidies.

Citeer2) ; op kleine percelen; lijkt het me werkzaam, ECHTER op grote percelen.....of je zou weer een hele rij van die dingen moeten plaatsen. resultaat; zie 1)

Inderdaad, antwoord zie 1.  ;D

Citeer3) ; de gans is slim; ze zullen vrij snel de "cyclus" door hebben, en daar rekening mee gaan houden.
als er een paar percelen op deze manier "beschermt"worden, zullen voor het "gemak"kiezen. ( dus de buren lastig vallen)
echter; als alle percelen in de omgeving dit hebben, worden ze feitenlijk "gedwongen" om de draden te accepteren.
immers wel hotels, maar geen restaurants?
en ook ganzen kiezen voor zo min mogelijk vliegen ( efficient fourageren).

Zoals beschreven door Jeroen Nagtegaal, de vogels kunnen uitwijken naar de gedoogzones.

Citeer4) het probleem is, dat er door regelgeving er een groot probleem is ontstaan, op zich ooit goed bedoeld, maar niet ver genoeg nagedacht/ doorgedacht erover.
en nu moet verdere regelgeving dat probleem oplossen?
het lijken mij eigenlijk allemaal proefballonnentjes....was een of andere verkeersstaatssecretaris ook heel goed in.
resultaat; veel geld verspld en geen oplossing als uitkomst.

We hebben de afgelopen tijd verschillende staatssecretarissen gehad op landbouw, maar ook op andere departementen. Helaas word er heel veel geld verspild aan allerlei experimenten. Dit is niet oplosbaar, hooguit een klein beetje beïnvloedbaar door je stemgedrag. Helaas stemmen de meeste mensen met hun onderbuik of uit gewoonte op een bepaalde partij, zonder ook maar een minuut tijd te steken in de verschillende partijprogramma's. Ook scholen slaan hierin de plank mis doordat er weinig inhoudelijk op politiek word ingegaan.

Citeer5) op een jachtfora schreef er iemand iets erover en waar ik niet aan gedacht had; de sloten en wateren; een dikke dekking "allá " riet, en "gewone" walkanten met gras en onkruiden.
het lijkt mij dat ganzen er wel graag in zullen willen broeden.....dus of het echt gaat helpen?

Kans bestaat inderdaag, maar dit lijkt me wel oplosbaar. De kanten steiler maken, begroeiing tot de randen laten groeien, de hond dagelijks uitlaten langs de sloten, etc.

Ben benieuwd wat de volgende "maar" is.  ;)

g.berbers

#22
Jeroen & norman ; ik zal niet zeggen dat boeren ( o.a. ik zelf dus) alles goed doen.
of dat er geen ondernemers risico bij hoort.

maar dat is wat anders, als dat een ander een probleem veroorzaakt en dan de kosten daarvan niet voor zijn rekening neemt.

metafoor; je nieuwe auto waar je hard voor gespaard en gewerkt hebt, wordt beschadigd door een groep personen, en dan vervolgens wordt je EN beboet omdat je daar op een parkeerplaats staat en dus het "uitgelokt hebt", EN je moet de schade zelf betalen.


norman schreef;
Citeerik ben mij er wel van bewust etc.
( het kopieren / plakken lukte even niet...)

hoe bedoel je dat?


1x tekst foutjes aangepast.
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Norman

Citaat van: g.berbers op december 21, 2011, 21:58:00 PM
Jeroen & norman ; ik zal niet zeggen dat boeren ( o.a. ik zelf dus) alles goed doen.
of dat er geen ondernemers risico bij hoort.

maar dat is wat anders, als dat een ander een probleem veroorzaakt en dan de kosten daarvan niet voor zijn rekening neemt.

metafoor; je nieuwe auto waar je hard voor gespaard en gewerkt hebt, wordt beschadigd door een groep personen, en dan vervolgens wordt je EN beboet omdat je daar op een parkeerplaats staat en dus het "uitgelokt hebt", EN je moet de schade zelf betalen.

Natuur en mensen kun je niet vergelijken. Een Gans kun je niet aansprakelijk stellen, een persoon wel. Daarnaast als je de persoon niet aansprakelijk kunt stellen zijn de kosten ook voor eigen rekening of de all-risk verzekering.

Andere metafoor; Een ondernemer organiseert een feest op een buitenterrein. op het dag van het feest regent het heel had en er komen bijna geen bezoekers met als resultaat een grote financiële strop. heeft die man nu recht op subsidie of heeft ie vette pech?

Ik vind dat hij vette pech heeft, hij had er ook voor kunnen kiezen om een een evenementenhal af te huren of te werken met tenten. Dat is kostbaarder, maar geeft minder risico. Het zelfde geld voor de boer. Hij kan de ganzenkabel plaatsen tegen hogere kosten, maar met meer zekerheden. Dat keuzes die de ondernemer zelf maakt.


Citeernorman schreef;
Citeervanaf ik ben mij er wel van bewust etc.
( het kopieren / plakken lukte even niet...

hoe bedoel je dat?


Ik bedoel dat een boer lang niet altijd een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. Subsidies compenseren die iets. Dat komt mij voor als een kraan die open staan en de overheid maar blijft dweilen. Laat de overheid de kraan dichtdraaien. Dan hoeft er niemand meer te dweilen.

Eigen voedsel eerst en de concurrerende producten uit het buitenland belasten met extra accjnzen oid. zodat het prijsvoordeel voor export producten vervalt en consumenten weer een eerlijke prijs voor voedsel gaan betalen. Hierdoor kunnen ze biologische geproduceerd voedsel promoten en komt de druk ook op de bio-industrie te staan.

Ik weet dat het allemaal simplistisch gesteld is, maar ik word dan ook niet gehinderd door enige kennis van europese verdragen, regels en wetten.

g.berbers

Norman; de evenementenman; heeft ZELF gekozen om het buiten te doen.
IK en de andere boeren hebben er niet voor gekozen om een natuur beschermingsorganisatie als buur te krijgen die er een wetland van maakt met een kleine 10.000 ganzen als hotel gast, die bij mij en de andere buren komen eten.          ZONDER UITNODIGING DAARVOOR!

dus ik ben opgezadeld met een probleem veroorzaakt door de buurman.
( en ja daar kunnen die ganzen inderdaad op zich niets aan doen.)

en de buurman? die betaald dus niet.    sterker nog; die gebruikt belasting en ander subsidie geld om mij nog meer ganzen op mijn dak te sturen.


Wat betreft de import van voedsel, dat is omdat "wij" Nederlanders graag goedkoop uit willen zijn voor onze boodschappen.     en als de andere landen goedkoper zijn, dan kopen we het daar.     dat ze daar dat spul zelf niet willen vreten, maar liever een goed stuk voedsel uit nederland vandaan willen?!?! .en daar dus meer voor willen betalen.     en vergeet niet; als wij alleen voedsel zouden halen uit het buitenland, dan zou het kunnen, maar denk eens aan alle non food goederen van tv tot elektrische tanden borstel of auto of....etc.
wat wij links om "duurder maken, maken zij rechts om ook duurder.
zolang nederland een export overschot heeft, zou zo'n belasting meer kosten als het opbrengt, te beginnen bij werkeloosheid en duurdere andere boodschappen als voedsel.

wellicht een kleine verheldering?

met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Denk dat de discussie zinloos wordt... Ook het krijgen van nieuwe buren is een van de risico's. Wil je als agrariër minder kans hebben om te last hebben van je nieuwe buren, dan kun je ook nog de kassenbouw in gaan...

Ik blijf er anders over denken. In de uiterwaarden van de rivieren is het probleem overigens tijdelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

De discussie word inderdaad zinloos, hoe zeer ik de standpunten van g.berbers ook respecteer, eens worden we het niet.

Door in de buitenlucht te ondernemen, neem je een risico met natuurlijke bedreigingen (flora, fauna, weer). In heel de Haarlemmermeer is geen boer die een natuurbeschermingsorganisatie als buur heeft.

Daarnaast ben ik van mening dat Nederland best wat duurder mag en mensen weer wat soberder mogen leven. Het nieuws dat 1 op de 10 mensen tegenwoordig een tabletcomputer heeft bevestigd dit voor mij weer. Dat betekend dat voedsel best duurder kan en ook import elektronica mag van mij best duurder worden.

Laat de nederlandse boeren maar eens flink meer krijgen voor hun product.
Ook het begrip seizoensgroenten zou van mij weer meer bekendheid mogen krijgen.


g.berbers

#27
@ norman;
CiteerDe discussie word inderdaad zinloos, hoe zeer ik de standpunten van g.berbers ook respecteer, eens worden we het niet.
verschil van inzicht mag er zijn, IK vraag alleen of een ieder verder zou willen kijken dan alleen het eigen blikveld > met andere woorden; buiten de box denken en kijken

CiteerDoor in de buitenlucht te ondernemen, neem je een risico met natuurlijke bedreigingen (flora, fauna, weer). In heel de Haarlemmermeer is geen boer die een natuurbeschermingsorganisatie als buur heeft.
ik kom heel veel in de haarlemmermeer ivm familie; ik heb mijn bedrijf ergens anders..... ( (noord) NH )

CiteerDaarnaast ben ik van mening dat Nederland best wat duurder mag en mensen weer wat soberder mogen leven. Het nieuws dat 1 op de 10 mensen tegenwoordig een tabletcomputer heeft bevestigd dit voor mij weer.
toch heeft het wel z'n voordelen, zo heeft e-mail al voor een behoorlijke afname van de houtkap voor papier gezorgt, ja oke wel andere grondstoffen weer etc. , maar toch

CiteerDat betekend dat voedsel best duurder kan

gezien het feit dat er voedselbanken nodig zijn , en er veel mensen maar net aan het minimum verdienen, denk ik dat er vele het niet met je eens zijn.

CiteerLaat de nederlandse boeren maar eens flink meer krijgen voor hun product.
Ook het begrip seizoensgroenten zou van mij weer meer bekendheid mogen krijgen.
met deze regel ben ik het helemaal eens; MAAR !?!?!?! ::)   dan moeten de boeren wel de mogelijkheid krijgen om hun oogst te beschermen met alle middelen voor handen! dus naast verjagen, OOK BEJAGEN!

Het nadeel van een dicht bevolkt land of gebied is dat er keuzen gemaakt moeten worden.
leuke, maar ook minder leuke.
op zich een aardige discussie, alleen jammer inderdaad dat het inderdaad zo op een zijspoor is geraakt.
en ja; gelukkig is er verschil van mening, zo hou je wat ter discussie over! het leven wordt anders zo saai.
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Jagen is trouwens niet de oplossing. Als broedgebieden, of rui/plaatsen ongeschikt zijn. dan daalt het aantal ganzen snel. Hier zijn voldoende voorbeelden van.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.berbers

jeroen; verjagen en bejagen zijn een (belangrijk) deel van de oplossing.
ganzen zijn slim en vliegen makkelijk grote afstanden.
als je vanuit een sportvliegtuig eens naar de polders in nederland kijkt, dan zie je vanuit vogeloogpunt alleen al aan de kleur van de weilanden waar er lekker ( = voedingsrijk) eten te vinden is.

overigens; over kosten efficientie gesproken; eerst met veel subsidie en "ledengeld" gebieden aanpassen voor de weidevogels en ganzen, en nu weer ongeschikt maken?
buiten het feit nog hoe je de "natuur"organisaties zoals landschap noordholland, natuurmankementen en staatsvosverkeer zover krijgt om "hun" parade paardjes ( de wetlands etc.) om te vormen tot een ongeschikt voor broeden door ganzen ( en dus ook de andere weidevogel soorten!!) gebied.

Als ze zelfs niet willen eieren schudden etc. ondanks hun ganzen7  akkoord wat ze ondertekend hebben, ze hebben van te voren hun medewerking al uit gesloten of onder voorwaarden die zij zelf bepalen!

dan weet je bijvoorbaat al dat die kans / mogelijkheid die jij opnoemt, al bijvoorbaat tot mislukken gedoemd is.
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers