Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart

Gestart door Gerard Troost, december 13, 2011, 17:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Citaat van: marijn op december 29, 2011, 23:07:53 PM
Nog iets ter overdenking...
Omdat de IOC voor bijv. de gele kwikken een andere split hanteert dan CSNA (Western & Eastern, ipv alle ondersoorten van beide allemaal apart als soorten), zul je nieuwe Nederlandse namen voor Western en Eastern moeten verzinnen... (of oude hergebruiken, maar dan wel duidelijk maken dat ze een nieuwe betekenis hebben).

Nou is dat misschien niet zo moeilijk in dit geval, maar even om het principe: je hebt geen enkele standaard NL-namenlijst om op terug te vallen bij dit soort taxa.

Hoi Marijn, de WP-namenlijst biedt op zich wel aardige houvast volgens mij. Voor veel, volgens de IOC, ondersoorten van met name de Western Yellow Wagtail zijn al Nederlandse en Engelse namen opgenomen in die lijst. maar je blijft dan zitten met M.flava en M.f.flava. Dit geldt ook voor de Witte Kwikstaart Motacilla alba (niet op ondersoort gedetermineerd) en de M.a.alba.

Voor de barmsijzen wordt het denk ik wel wat makkelijker. Je kan bijvoorbeeld denken aan:
- Barmsijs -> Common Redpoll -> Carduelis flammea
- Grote Barmsijs -> Mealy Redpol -> Carduelis flammea flammea
- Kleine Barmsijs -> Lesser Redpoll -> Carduelis flammea cabaret
- Groenlandse Barmsijs -> Greenland Redpoll -> Carduelis flammea rostrata
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan vH

Citaat van: HPM op december 29, 2011, 23:35:40 PM
99.99999% van de Gele kwikken in Nederland zal wel flava flava zijn.

Dat is dus gewoon niet waar. Bij Nieuw Hulckesteijn (Nijkerk) was toen de 'Balkankwikstaart' er zat, was maar de helft flava flava. Zover dat nog na te gaan is tenminste, want die staan nu allemaal onder flava... Van het aantal broedparen in Nederland was Gele Kwikstaart 1000x zo algemeen als Engelse Kwikstaart tijdens de periode van de Broedvogelatlas. Dat is nog steeds een stuk minder dan die 99.99999%.

Citaat van: HPM op december 29, 2011, 23:35:40 PM
Moet je dan rare namen gaan gebruiken omdat mensen niet hebben vastgesteld dat het een te onderscheiden ondersoort was?
Als mensen een ondersoort hebben vastgestel is daar een aparte naam voor.  Als ze dat niet hebben gedaan is het Gele Kwik.

Dat klopt, zo is het nu ook gewoon. Maar als je de ondersoort wel heb vastgesteld moet je flava flava ook gewoon in kunnen voeren. Dat kan nu gelukkig weer, dus ik heb mijn waarnemingen al gewijzigd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Wat ook erg slordig is, is dat de alba alba en flava flava nu in de levenslijst bij de ondersoorten in het lijstje komen, terwijl ik wel 'volgens lokale soortenlijst' heb gekozen. Volgens de CSNA zijn het soorten. In plaats daarvan staan alba en flava in de hoofdlijst, terwijl dat volgens de CSNA verzamelsoorten zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 12:43:10 PM
Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.

:huh:

Het 'probleem' is dat Motacilla alba alba en Motacilla flava flava volgens de CSNA ook soort zijn, maar die komen niet in de levenslijst. In plaats daarvan komen Motacilla alba en Motacilla flava op de lijst, die volgens de CSNA juist geen soort zijn, maar een verzamelsoort. Nu maakt het in de praktijk voor de actieve lijsters niets uit, omdat Motacilla alba alba en Motacilla flava flava toch de algemeenste ondersoorten zijn.

Maar als hetzelfde ook gebeurt bij de Fluitzwaan/Kleine Zwaan heeft iedereen die Kleine Zwaan (Cygnus columbianus bewickii) heeft gezien ook Fluitzwaan (Cygnus columbianus) op de lijst. Als dan iemand de echte Fluitzwaan invoert (Cygnus columbianus columbianus) komt die in het lijstje met ondersoorten te staan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

August

Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 12:43:10 PM
Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.
Geweldige truc :duim: ps is het mogelijk om dat ook hier toe te passen?
http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2011&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S&exoot=0
August van Rijn

Bas vd Burg

Citaat van: Jan vH op december 30, 2011, 13:20:24 PM
Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 12:43:10 PM
Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.

???

Het 'probleem' is dat Motacilla alba alba en Motacilla flava flava volgens de CSNA ook soort zijn, maar die komen niet in de levenslijst. In plaats daarvan komen Motacilla alba en Motacilla flava op de lijst, die volgens de CSNA juist geen soort zijn, maar een verzamelsoort. Nu maakt het in de praktijk voor de actieve lijsters niets uit, omdat Motacilla alba alba en Motacilla flava flava toch de algemeenste ondersoorten zijn.

Ik snap nu eindelijk wat je bedoeld Jan. Ik heb net een fictieve waarneming Motacilla alba alba ingevoerd in 2004 en zie dan idd dat, als je de optie "volgens lokale soortenlijst" aanvinkt, bij soort onder de latijnse naam Motacilla alba staan en bij ondersoort onder de latijnse naam Motacilla alba alba. En zo zie ik dat dan opeens Engelse Kwikstaart met latijnse naam Motacilla flava flavissima onder "soort" staat maar niet onder "ondersoort".
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Citaat van: August op december 30, 2011, 13:32:40 PM
Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 12:43:10 PM
Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.
Geweldige truc :duim: ps is het mogelijk om dat ook hier toe te passen?
http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2011&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S&exoot=0
nee, want de verhoudingen  in de topregionen wijzigen niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 16:43:55 PM
Citaat van: August op december 30, 2011, 13:32:40 PM
Citaat van: hiskodevries op december 30, 2011, 12:43:10 PM
Jan zie de uitleg met de drie sterretjes en ja het zijn ondersoorten die volgens de Csna soort zijn. Niet slordig maar een truc voor Csna lijsters.
Geweldige truc :duim: ps is het mogelijk om dat ook hier toe te passen?
http://waarneming.nl/ranks.php?jaar=2011&diergroep=1&prov=0&s%5B%5D=S&exoot=0
nee, want de verhoudingen  in de topregionen wijzigen niet.
Ja wel hoor ik ken genoeg mensen die geen Engelse of Noordse kwik hebben op hun jaarlijst
August van Rijn

Jan vH

Wordt de hybride Rouwkwikstaart x Witte Kwikstaart nog aangepast van Motacilla alba yarrellii x Motacilla alba naar Motacilla alba yarrellii x Motacilla alba alba. De waarnemingen van de verzamelsoort Witte Kwikstaart spec. kunnen verplaatst worden naar Witte Kwikstaart - Motacilla alba. Dan kan de verzamelsoort (die nu fout is) verwijdert worden.

De hybride Hybride Gele kwikstaart x Engelse kwikstaart - Motacilla flava * flava flavissima moet nog aangepast worden naar Motacilla flava flava x Motacilla flava flavissima. Gele Kwikstaart spec. - Motacilla spec. klopt ook niet. Dat moet Kwikstaart spec. - Motacilla spec. zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Gaan alle fouten nog aangepast worden, of blijft alles zoals het nu is?

Een voorbeeld om aan te geven hoeveel fouten er zijn:

Ik heb een Rouwkwikstaart gezien en wil 'm invoeren. Welke manieren zijn er dan (alleen kijkend naar de wetenschappelijke namen)?

       
  • Motacilla alba yarrellii. Dat is natuurlijk de beste mogelijkheid.
  • Motacilla alba. Iets minder precies, maar natuurlijk ook mogelijk. Als ik 'm zo invoer komt de soort als 'Witte kwikstaart' op mijn levenslijst, ook als ik 'Volgens lokale soortenlijst' heb aangevinkt. Dat is natuurlijk wel fout.
  • Motacilla alba/yarrellii. Een mogelijkheid die nu helemaal niet meer klopt en veel beter verwijderd kan worden.
  • Motacilla alba yarrellii x Motacilla alba. Een twijfelgeval, want ik heb geen hybride gezien. Maar er staat niet Motacilla alba yarrellii x Motacilla alba alba, dus valt ook Motacilla alba yarrellii x Motacilla alba yarrellii eigenlijk onder deze 'hybride'.
  • Motacilla spec.. Dat zou ook goed moeten zijn, maar de verzamelsoort heeft als Nederlandse naam Gele Kwikstaart spec., dat klopt niet.

Ook bij de gele kwikstaarten zitten veel van dit soort fouten...

Het ziet er nu erg onprofessioneel uit en zorgt voor verwarring en waarschijnlijk ook fouten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Jan, jij gelooft in de kracht van herhaling? Gewoon invoeren zoals je dat vorig jaar ook deed.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2012, 11:58:17 AM
Jan, jij gelooft in de kracht van herhaling? Gewoon invoeren zoals je dat vorig jaar ook deed.

Als alles weer aangepast wordt naar hoe het was voor de wijzigingen was kan dat...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Citaat van: Jan vH op januari 21, 2012, 12:09:31 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2012, 11:58:17 AM
Jan, jij gelooft in de kracht van herhaling? Gewoon invoeren zoals je dat vorig jaar ook deed.

Als alles weer aangepast wordt naar hoe het was voor de wijzigingen was kan dat...

Jan heeft toch ook helemaal gelijk? Dat de verandering gekomen is kan dan wel goed zijn, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. Nu is er half werk geleverd en is het een zooitje in de naamgeving. Als dit zo blijft heb je over een tijdje een nog grotere hoop met waarnemingen die niet goed geplaatst kan worden.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bas vd Burg

Gewoon nu als volgt invoeren:
- Rouwkwik = M.a.yarelli
- Witte kwik = M.a.alba
- Witte kwik spec (zeg maar de overvliegende beesten die je niet op CSNA-soortniveau heb kunnen determineren) = M.alba
- Gele kwik spec (zie Witte Kwik spec niet op CSNA-soortniveau kunnen brengen) = M.flava
- Gele Kwikstaart = M.f.flava
- Engelse Kwik = M.f.flavissima
- Noordse Kwik = M.f.thurnbergi

En dan je oude waarnemingen Gele Kwik spec die nu als Motcilla spec staan omzetten in Motacilla flava (geldt dan ook voor de witte kwik spec omzetten in Motacilla alba) en je "echte" Gele kwikken die nu in de database staan als M.flava omzetten in M.f.flava en dan ben je al aardig op weg :rolleye:
(Je kan ook alle gele kwik spec en witte kwik spec verwijderen uit de database da's ook nog een optie natuurlijk haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Jan, ik zit je maar te plagen het heeft onze aandacht.
die hybriden aanpassen is easy, maar soorten samenvoegen, dan is het irreversibel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 22, 2012, 16:33:34 PM
Jan, ik zit je maar te plagen het heeft onze aandacht.
die hybriden aanpassen is easy, maar soorten samenvoegen, dan is het irreversibel.

Is het niet mogelijk om de ondersoort aan de samen te voegen waarnemingen toe te voegen? Dan gaat er geen informatie verloren en kun zo nodig je altijd weer terug.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Kan aan mij liggen maar moet M. Alba niet nog naar Witte Kwikstaart/Rouwkwikstaart of Witte Kwik Spec.
En Witte K. ssp Alba kan gewoon Witte Kwikstaart genoemd worden lijkt me met al wetenschappelijke naam M. a. alba.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Jeroen, jij gelooft in de kracht van herhaling
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2012, 14:00:17 PM
Jeroen, jij gelooft in de kracht van herhaling
Zeker. Maar nu worden vogel onbedoeld ingevoerd als soort terwijl ondersoort wordt bedoeld...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 27, 2012, 15:49:39 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2012, 14:00:17 PM
Jeroen, jij gelooft in de kracht van herhaling
Zeker. Maar nu worden vogel onbedoeld ingevoerd als soort terwijl ondersoort wordt bedoeld...
dat is niet fout
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2012, 15:51:24 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 27, 2012, 15:49:39 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2012, 14:00:17 PM
Jeroen, jij gelooft in de kracht van herhaling
Zeker. Maar nu worden vogel onbedoeld ingevoerd als soort terwijl ondersoort wordt bedoeld...
dat is niet fout
Maar wel zonde! En anders maar alles als vogel spec invoeren? Zit je helemaal safe...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com