Een maai of een kreeuw of superblackbird of....

Gestart door halictus, december 11, 2011, 15:38:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

halictus

Dag allen,

11 december, in zo'n na-oorlogse wijk in Den Haag. Alles grijs, somber, vaal door onderhuidse wanhoop. Zelfs de Halsbandparkieten staren moedeloos en depressief voor zich uit. In een sloot langs een stadpark duikt een Dodaars onder. Ik zie hem niet meer boven komen.
Dan maar vanachter de geraniums naar meeuwen kijken die op de haveloze dakrand aan de overkant van de straat zitten.
Helpt ook niet. Zelfs de meeuwen worden zwart. Het einde der tijden is nabij. Mogelijk zijn er tegenwoordig kraaien met een gele snavel met een rode gonys. Of de merels zijn Frankenstein-achtig vergroot door een genetische afwijking, ongetwijfeld door de om zich heen grijpende milieuvervuiling. Ik weet het allemaal niet meer.
Ach. Wat een ellende allemaal. Vrolijk kerstfeest alvast.

Frank

gko

dit is de tweede zwarte meeuw op het forum in korte tijd, zoek de vervuiling,
misschien zitten er nog meer

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171534.0
met vr gr gkoopman

halictus

Toch vraag ik me af of mijn dier werkelijk een geval van vervuiling is, geachte G Koopman.

De wat ongekamde halsveren pleiten daar misschien wel voor, maar anderzijds is de donkere tint wel héél regelmatig over het lichaam verspreid, anders dan je bij vervuiling verwacht; bij het dier op Uw bijgevoegde foto is dat niet het geval én zitten veren door één of andere substantie aan elkaar geplakt, het dier is duidelijk niet in orde.
Daarentegen ging mijn vogel ging er vandoor als die vermaledijde HSL.
Als het een vervuiling is, verwacht ik als oorzaak iets van roet, niet van een kleverige olieachtige substantie. Dus een andere vervuilingsbron.

Een melanistische meeuw lijkt een zeldzaamheid te zijn; maar is zo'n exemplaar hier met zekerheid uit te sluiten?

groet en dank voor de reactie.
Frank

little-W

Het lijkt mij dat deze Zilvermeeuw in de kolen of iets dergelijks heeft lopen rommelen. Je ziet ze regelmatig in de omgeving van de Europoort.
Apart gezicht altijd wel, en schrikken zodra je zoiets in de kijker krijgt.

Hier nog een voorbeeldje van een Kleine Mantel (Barneveld, juli dit jaar):

Lesser Black-backed Gull (L.f. graellsii), dirty plumage by little-W | Studying gulls, on Flickr

Lesser Black-backed Gull (L.f. graellsii), dirty plumage by little-W | Studying gulls, on Flickr
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

pwolf

EMO-meeuwen, genoemd naar de kolenoverslag op de Maasvlakte, niet naar de muziek-, en kledingsstroming.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

halictus

OK,

Possible melanistic f. zal ik vervangen door Emo-meeuw. Klinkt aardig. Best wel koel eigenlijk. Van een gelijknamige kledinglijn ben ik niet zo op de hoogte. Volgens mijn 17-jarige zoon zijn Emo's een soort zielige meisjes.

Groet en dank,

Frank