Staatsbos'beheer' gaat meer bomen kappen

Gestart door Robert Heemskerk, december 12, 2011, 08:56:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Heeft ook iets tegenstrijdigs, zo lijkt het  ???

http://nos.nl/artikel/321454-staatsbosbeheer-gaat-meer-bos-kappen.html

De kachel moet 'natuurlijk' ook branden bij Staatsbosbeheer  ;)

Norman

Nu snap ik helemaal niets van natuur snoeien en onderhouden. Zoals de stichting kritisch bosbeheer al aangeeft, laat de natuur maar zijn gang gaan.

Overigens dat SBB alternatieve inkomsten zoekt kan ik ergens wel in komen.

Uit de meest recente informatie die ik heb, hoor ik dat er 3 x 20% word ingehouden op het budget van SBB. M.a.w. voor elke € 1,00 krijgen ze in 2015 nog maar € 0,51.

HPM

SBB is opgericht voor de bosbouw en ze hebben ook altijd hout geproduceerd. Ik heb er geen cijfers van (gezocht) maar ik denk dat de houtproductie de laatet tientallen jaren is afgenomen ten gunste van een meer natuurlijk bos.

Volgens eigen opgave produceren ze jaarlijks rond de 300.000 kuub, wat 70% van de mogelijke productie zou zijn. Ze gaan nu dus (terug)naar 100%. Uiteraard geldt dat alleen voor hun productiebossen. Op de overige natuurgebieden (die de meerderheid vormen) zal dat dus geen invloed hebben. Voor de productiebossen hoeft het ook geen ramop te zijn. Op den duur zal er misschien minder doord hout zijn omdat dat gekapt en verkocht wordt voordat het dood gaat.
Vanuit de natuur gezien gaan er misschein echte problemen komen als ze helemaal zelfvoorzienend moeten worden. Dan moeten ze gaan interen op de huidige productiebossen (wat een bosbouwer natuurlijk niet zal doen), andere bossen in productie nemen, nieuwe productiebossen aanleggen, of andere inkomstenbronnen zien te vinden.
Herman van der Meer

carolien reindertsen

Ik werk voor Staatsbosbeheer en er staan vele banen op de schop..Helemaal voor de boswachters is het een onzekere periode....Echt jammer dat het zo moet, ik zou wel op heel veel andere zaken kunnen bezuinigen als ik het kabinet was...Maar wij bij SBB moeten het behoorlijk ontgelden met heel veel onzekere tijden voor alle werknemers..

jvogels

Bovendien moeten we de natuurwaarden van bossen met sowieso een productiedoelstelling (met name de naaldaanplant, ook wel naaldakker genoemd) nou ook niet al te veel op gaan zitten hemelen.

Margreet Kwh

Citaat van: carolien reindertsen op december 12, 2011, 23:56:33 PM
Ik werk voor Staatsbosbeheer en er staan vele banen op de schop..Helemaal voor de boswachters is het een onzekere periode....Echt jammer dat het zo moet, ik zou wel op heel veel andere zaken kunnen bezuinigen als ik het kabinet was...Maar wij bij SBB moeten het behoorlijk ontgelden met heel veel onzekere tijden voor alle werknemers..
Sterkte, Carolien :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Zelf met diverse stages het dunnings en kapproces meegemaakt. Zelf vind ik altijd dat er te weinig gekapt werd...
Vind overigens dat SBB er een goeie publiciteit aan heeft gegeven.

Dit lijkt me een mooie kans om nog een extra te gaan oogsten in de percelen die voornamelijk uit exoten bestaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 10:19:49 AM
Zelf met diverse stages het dunnings en kapproces meegemaakt. Zelf vind ik altijd dat er te weinig gekapt werd...
Vind overigens dat SBB er een goeie publiciteit aan heeft gegeven.

Dit lijkt me een mooie kans om nog een extra te gaan oogsten in de percelen die voornamelijk uit exoten bestaan.

Nu ben ik en ongetwijfeld vele mensen op dit forum niet deskundig op het gebied van bosbeheer en bomenkap.
Kun je me uitleggen waarom er te weinig gekapt word.

Door mijn onderbuik gevoel en met mijn gezond verstand past deze quote mij wel:
Als je het bos niet beheert, gaan er bomen omwaaien, ontstaan er ziektes en dan gaat het bos vanzelf verjongen.

(quote van Hans van der Lans van de stichting kritisch bosbeheer.)

Jeroen Nagtegaal

Gewoon een mening. En ieder heeft een eigen mening. Wat goed is, en wat niet kan niemand zeggn.

In het huidige beheer worden ook verjongsgaten gemaakt. Vaak niet groter dan 2x boomlengte. Wat mij betreft kunnen deze verjongingsgaten groter. Hierdoor voorkom je dat de terugkerende opstand monotoom is, zowel in leeftijd als soorten. Ook zou het wat mij betreft niet verkeerd zijn om grote vlakte van > 1ha te kappen en een enkele boomgroep te laten staan. Het is rigoureus werken, maar dan laat je het bos ook langer met "rust" nu is de beheercyclus vaak 4 jaar. Deze kan wat mij betreft beter naar 10 jaar.

Ik bekijk het dus vooral uit natuur oogpunt en niet zozeer vanuit productie oogpunt. Verder is dit tekstueel lastig uit te leggen. Eigenlijk zou je er voor het veld in moeten en meerdere bossen zien over langere tijden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Een mening is mooi, maar waarom niet de natuur zijn gang laten gaan. Monotoom is in geval van natuur ook nogal subjectief.
Wat is monotoom, 1 ha. naaldbomen, 10 ha, 100 ha, 1.000 ha? Dat er in de scandinavische landen veel naaldbomen staan en de zuidelijke landen veel kurkeiken, maakt het per land misschien wel monotoom, maar over heel europa gezien is het landschap juist heel erg gevarieerd. Iets wat je in ons kleine kikkerlandje ook kan zien.

Waar ik wel kan inkomen is dat mensen sommige bossen saai vinden. Met name al die mooie rijtjes bomen. Ik kan me ergens er iets bij voorstellen dit snel als monotoom zien.

Ik zou behalve de paden vrijhouden ook verder geen beheer meer uitvoeren in de bossen. Laat het maar dichtgroeien. Een storm, ziekte of wat dan ook zorgt voor dynamiek in het landschap. Net zoals de trends om zandverstuivingen te maken en heidevelden te herstellen. Ik begrijp daar niets van. als de wind de zaken van een boom op een heide laat terechtkomen en dat zaad zien de mogelijkheid om uit te groeien tot een mooie boom, zie ik dat als een bijzonder natuurlijk proces. Ik zie niet waarom daar een bosmaaier overheen moet.

De OVP vind ik een mooi voorbeeld van een zo goed als niet beheerd gebied, waar fantastische processen met met eigen ogen waarneembaar zijn.

Maar dat is dan ook gewoon mijn mening, zonder hiermee te willen zeggen dat mijn mening meer plausibel is dan die van een ander.
Zoveel mensen zoveel wensen...




Bart van Hoogstraten

Eindstadium van alle landschapstypen is bos als je het zijn gang laat gaan (ik meen in Nederland of Beuken-Eiken of Beuken-Berken). -> Toch wel zonde om een mooi stukkie ven, hoogveen, of blauwgrasland verloren te laten gaan door "natuurlijk proces". Vermoedelijk gaat een natuurlijk proces ten koste van de soortenrijkdom. Ik kies in ieder geval voor een beheerde kap als daarmee de variatie in landschap en de soortenrijkdom gehandhaafd wordt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Norman op december 13, 2011, 13:52:15 PM
Een mening is mooi, maar waarom niet de natuur zijn gang laten gaan.[...]

Omdat SBB een bosbouwer/houtproducent. Je verwacht van een boer toch ook niet dat hij ten behoeve van de natuur stopt met het bewerken van zijn land?
Productiebos is nog altijd beter dan bedrijvenparken en golfbanen.
Herman van der Meer

Norman

Herman je hebt helemaal gelijk. Dit had ik er even bij moeten zetten.
Mijn mening was meer algemeen bedoeld en niet specifiek voor de productiebossen voor SBB.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op december 13, 2011, 14:51:16 PM
Productiebos is nog altijd beter dan bedrijvenparken en golfbanen.
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...
Doel je daarbij op die Golfbaan met de Bombina Variegata bij jou iets verder naar het zuiden?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 13, 2011, 16:12:09 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...
Doel je daarbij op die Golfbaan met de Bombina Variegata bij jou iets verder naar het zuiden?  ;)
Nee, in het algemeen. Golfbanen bezitten denk ik veel meer waarde dan gedacht. Er is veel variatie in nat en droog, maar ook zijn er vaak struiken of bomen en open vlakten. Er zal meer gekeken moeten worden naar de insecten dan naar de grote zoogdieren. Maar per saldo zal het hoger liggen denk ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Melchior van Tweel

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...
Wat bedoel je met ecologische waarde?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Melchior van Tweel op december 13, 2011, 16:43:31 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...
Wat bedoel je met ecologische waarde?
Heel kort gezegd soortenrijkdom. Eigenlijk is ecologische waarde niet heel kort uit te leggen...

Niet dat ik de discussie uit de weg wil, is en blijft tenslotte mijn mening (en passie). Maar wellicht handig om dit iets te splitsen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Citaat van: HPM op december 13, 2011, 14:51:16 PM
Productiebos is nog altijd beter dan bedrijvenparken en golfbanen.
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...

Als je vergelijkt met de heideonginningsakkers heb je misschien gelijk, maar niet alle productiebossen zijn zo.
Productiebossen (dwz bossen waaruit hout wordt geoogst) kunnen zeer gevarieerd zijn.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 16:41:00 PM

Nee, in het algemeen. Golfbanen bezitten denk ik veel meer waarde dan gedacht. Er is veel variatie in nat en droog, maar ook zijn er vaak struiken of bomen en open vlakten. Er zal meer gekeken moeten worden naar de insecten dan naar de grote zoogdieren. Maar per saldo zal het hoger liggen denk ik.

Ik denk dat in een paar oude eiken meer organismen leven en in meer soorten dan op een moderne 18 hole golfbaan.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Dan heb je nog een verschil in het begrip productie-bos.

Voor mij zijn dit bossen waar de doelstelling alleen productie is. Anders heb je al snel te maken met geintregeerd bosbeheer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joris Menten

#20
Ik denk dat dit mooi de verspreiding van sparrenakkers in de Ardennen weergeeft: http://waarnemingen.be/soort/maps/974?from=1010-12-13&to=2011-12-13&grid=5000  ;D - dat beest verkiest wel de lelijkste bossen. De relatieve waarde van bos en golfterrein hangt van golfbaan en productiebos af. Zoals er wellicht mooie natuurrijke golfterreinen zijn, zijn er waardevolle productiebossen (ook van privé-eigenaars die geen multifunctioneel bos nastreven). Er valt moeilijk over te veralgemenen. Joris

jvogels

Als je de vraag "wat is natuur" iets breder stelt: hoort de mens er in thuis, en zo ja, hoe? gaat er een wereld voor je open. Cultuurnatuur is vaak mooier dan menig oerbos. Het prikkelt de geest, is een anker voor onze eigen geschiedenis en cultuurhistorie en heeft daarnaast elk zijn eigen biodiversiteit opgebouwd, vaak analoog aan ecosystemen die het meest lijken op deze door de mens gecreerde systemen. Het is dit landschap dat in een kort tijdsbestek volledig is omgevormd naar landbouw, maar ook aan enorme oppervlakten aan  productiebos. Ook dit mag van mij opgenomen worden in het levende geschiedenisboek van onze nederlandse cultuurnatuur (hoofdstuk: de jaren van de mijnbouw en werkverschaffing), maar graag niet in de verhoudingen ten opzichte van andere ecosystemen waarop het nu nog te vinden is.

Wees niet bang, ik kan best verguld raken van een mooi oerbos, maar ga aub een naaldaanplant van maximaal 80 jaar oud niet gelijkstellen aan oerbos. Een bos is meer dan een verzameling bomen. Cultuurhistoirsche identiteit van een landschap gaat vaak duizenden jaren terug, en biedt verbazingwekkend veel kansen voor natuurontwikkeling. Helaas wordt vaak terug gegrepen naar een foutief, geromantiseerd beeld van het vroegere landschap, eentje waar bos en bomen volgens de oude schoolplaatjes niet in thuis hoort.

Het feit dat mensen zo sterk op de kast gaan van het kappen van (veelal jong productie)bos zegt naar mijn mening vooral een hoop over het gebrek aan historisch besef van mensen.

ArjanH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 15:50:33 PM
Citaat van: HPM op december 13, 2011, 14:51:16 PM
Productiebos is nog altijd beter dan bedrijvenparken en golfbanen.
Denk dat veel Golfbanen een hogere ecologische waarde kennen dan de meeste productie-bossen...


Beiden hebben weinig te bieden. Aan de rand van golfterreinen zie ik meer afgezwaaide en verloren golfballetjes dan pakweg paddestoelen of vlinders. Nog even en je wordt als wandelaar verantwoordelijk gesteld wanneer je een golfballetje op je kop krijgt (als je dan nog leeft tenminste). Productie-bossen zijn erg geschikt voor de productie van hout maar zijn zo enorm monotoon dat de natuurwaarde daarvan mijns inziens erg laag is.