Klein probleempje grote uitdaging? Eitjes...

Gestart door Botervlieg, december 10, 2011, 12:57:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vanochtend vond ik in een zak appels (land van herkomst: NL) een soort "webje" met enkele eitjes.

Natuurlijk zou ik graag weten welke soort dit is. Iemand een idee? (soortgroep? Familie?)

Iemand vertelde mij een keer dat je vaak aan een appel kunt zien wat voor soort insect voor bevruchting heeft gezorgd? Het precieze verhaal herinner ik me niet meer maar waren het niet vliegen die voor rare appel-vormen zorg(d)en? Niet dat deze eitjes dan automatisch meteen van een vlieg moet zijn, maar.... geen idee.

Ik heb nog wel een paar vragen.

- Hoe voer ik deze waarneming in? Als insect onbekend. Maar welke locatie? Bij mij thuis? Bij de winkel waar ik het kocht? Meer dan land van herkomst staat niet op de verpakking.

- Ik neem aan dat het (erg) lastig zal worden deze op soortnaam te krijgen, zo met alleen de eitjes (als het eitjes zijn?). Ik wil het op zich wel uitkweken, de vraag is alleen een beetje: Hoe. Deze appel gaat het niet lang volhouden zonder beurs te worden etc. De eitjes lijken niet aan de appel zelf geplakt, dus ik zou misschien voorzichtig het "webje" kunnen loshalen en dan de eitjes in een grote pot oid laten uitkomen. Maar welke omstandigheden zal/kan ik dan het beste aanhouden? Is het verstandig de pot buiten te zetten? (Temperatuur, licht, etc). De "moeder" koos voor een onbeschut plekje op de appel, dus ik neem aan dat ik het niet echt hoef af te dekken met aarde/bladeren etc? (Wel zorgen dat het niet kan verdrinken natuurlijk).

Iemand anders nog tips / suggesties?

Groetjes, Marleen