Hoofdmenu

Berlijn of Londen?

Gestart door stefanhageman, september 06, 2011, 17:37:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

17 december vertrek ik met school naar het buitenland voor de examenreis. Daarvoor had ik de keus tussen de volgende steden: Parijs, Londen, Berlijn, Praag en Valencia. Echter trekken Parijs en Praag mij niet aan door het excursieprogramma en bovendien valt Valencia ook af omdat je daar verplicht een cursus Spaans moet volgen... Dan blijven Londen en Berlijn dus over! Maar nu mijn vraag in welke van beide steden is de meeste 'wildlife' vooral in de vorm van vogels aanwezig? Ik weet dat Londen aardig wat parken heeft maar is er ook qua soorten wat leuks te vinden? Ook gaan we naar de White Cliffs of Dover wat mij zeer leuk lijkt.  Berlijn schijnt weinig parken te hebben alleen ze hebben er wel Wasberen die me ook wel wat lijken om gezien te hebben. (Al zijn het exoten.) Qua sightseeing maakt het weinig uit omdat beiden me erg interesseren. 


PS: Ik neig meer naar Londen maar laat me graag overhalen.
Stefan Hageman


GijsB

Ik heb met school geen wasberen gezien in Berlijn, dus ik zou maar voor londen kiezen
Gijs

Robertmeer

Ik zou voor Berlijn kiezen. Ben er dit jaar geweest, erg leuk waren de vele Bonte Kraaien. In de stad zelf nog geregeld Zwarte Roodstaarten en een overvliegende Appelvink. Verder op de snelweg een aantal Rode Wouwen (5-15) en een Raaf. Verder vond ik Berlijn e.o. ook leuk door de bezienswaardigheden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

redmar_woudstra

Verwacht qua vogels vooral niks, dat is erg lastig. Wellicht dat die White Cliffs nog wat opleveren, dat kan. En laat Valencia je niet afschrikken door het Spaans! Ik kan uit eigen ervaring zeggen: erg leuke en niet bijzonder lastige taal. Ik denk dat je daar wellicht nog zelfs de meeste leuke (relatief aan hier dan) soorten. Zwarte Spreeuw moet kunnen, wellicht Audouins Meeuw?
groet,
Redmar

erikwouda

Afgezien van de vogels is Berlijn de keuze die ik zou maken.
Loodzware stad, vanwege haar rol in de geschiedenis afgelopen 100 jaar.
Veel is weg helaas (muur, de kogelgaten in Mitte die tot na Die Wende te bezichtigen waren) maar er is nog steeds veel te vinden.

Buiten dat is het een open, tolerante stad.
Vergeet niet een bezoek aan de Funkturm en het Stasi Museum (gevestigd in voormalige Stasi-hoofdkwartier).
Ook Tacheles vond ik de moeite.

(Is wel 10 jaar geleden dat ik er was btw)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jarinka

Vorig jaar ben ik naar Londen geweest, dus uiteraard raad ik je dat aan. De parken zijn leuk, maar je kunt er weinig wilds verwachten. Er lopen en zwemmen veel vogels rond, onder andere pelikanen, fluiteenden, Ross' Gans, Roodhalsgans en nog een zooi andere eenden. Niet wild, wel leuk om te zien. En de eekhoorns zijn erg schattig :)
Londen is sowieso een erg gave stad om heen te gaan. Als ik zou mogen, zou ik zo weer naar Londen gaan ;D
We zouden langs Dover gaan, maar moesten uiteindelijk een andere route nemen zodat we ze helaas niet gezien hebben. Gaan jullie daar uitgebreid heen, of rijden jullie er alleen langs?
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Londen.

Je hebt er het Museum of Natural History, een enorm groot en prachtig museum met een verschrikkelijk groot aantal opgezette vogels. Ik ben drie keer in Londen geweest, maar heb het museum nog steeds niet helemaal gezien. Ook opgezette walvissen. Je moet er wel van houden natuurlijk, maar je kunt je aan de mooiste vogels vergapen en veel kennis opdoen qua verenkleed.

De parken die ik heb gezien, zijn niet erg interessant, maar je hebt wel Hampstead Heath, de local patch van Bill Oddie, en dat schijnt best aardig te zijn. Misschien kom je hem er zelf wel tegen, een aardig klein rond mannetje met een baardje...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Robert V.T

In de 'Where to watch birds in Britain and Ireland' staat er dat er midden in Londen het "London wetland centre" is. In de winter open van 09:30 am tot 16:00 pm. Leuke soorten zijn zomertaling, kleine zillie, boomvalk, verschillende steltlopers en tapuit en paapje.
Hier veel meer info over dit gebied.
Groeten,

Robert van Tiel

Jos Welbedacht

Ik ben van de twee in aanmerking komende steden alleen in Berlijn geweest, maar dat beviel dan ook heel goed! Ruime stad met een gemoedelijke sfeer. Absoluut de aangenaamste hoofdstad in Europa die ik heb gezien. Qua vogels kun je er echter niet heel veel, lijkt me, maar dat is misschien ook het geval in Londen. Ik kan me herinneren dat er Bonte Kraaien zaten, dat de Huismussen uit mijn hand aten en dat ik een Europese Kanarie tegen kwam.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

MarianneW

#9
Ik weet niet waarom Praag afvalt? Edit: je schrijft excursieprogramma. Is dat echt zo beroerd? Ik kan je wel het e.e.a. vertellen over Praag en de evt. excursies als je die beschrijft. Kijk maar.
Praag is een prachtige stad, wat mij betreft vele malen mooier dan Berlijn en Londen. Praag heeft veel parken en de reis er naar toe zal je ook nog wel het nodige opleveren.
Zelf ken ik zowel Parijs, Londen, Berlijn als Praag, maar ik zou het dus wel weten.
Marianne

Edit 2: misschien een idee om observado te checken wat waar gezien is? Alhoewel daar helaas voor sommige gebieden en steden nog niet altijd even veel ingevoerd is.
Als je echt alleen wilt kiezen tussen Londen of Berlijn en je zeker bent van Dover, zou ik Londen kiezen als ik jou was.
Marianne

Jeroen Nagtegaal

Hoe ga je trouwens naar Londen, met de Boot van Calais naar Dover?

Dit jaar die oversteek ook gemaakt, weliswaar in Juli, maar toen ook Noorste Stormvogels, Drieteenmeeuwen en Jan Van Genten mooi en kortbij gezien. Ook in redelijke aantallen. Verder is in Londen heel veel geringd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Robert V.T op september 06, 2011, 18:43:57 PM
In de 'Where to watch birds in Britain and Ireland' staat er dat er midden in Londen het "London wetland centre" is. In de winter open van 09:30 am tot 16:00 pm. Leuke soorten zijn zomertaling, kleine zillie, boomvalk, verschillende steltlopers en tapuit en paapje.
Hier veel meer info over dit gebied.

Niks slechts over Londen, maar de combinatie winter met het grootste deel van de soorten die je hier noemt is niet zo´n goede....

Rickschonewille

Citaat van: MarianneW op september 06, 2011, 19:06:23 PM
Ik weet niet waarom Praag afvalt? Edit: je schrijft excursieprogramma. Is dat echt zo beroerd? Ik kan je wel het e.e.a. vertellen over Praag en de evt. excursies als je die beschrijft. Kijk maar.
Praag is een prachtige stad, wat mij betreft vele malen mooier dan Berlijn en Londen. Praag heeft veel parken en de reis er naar toe zal je ook nog wel het nodige opleveren.

Bij ons op school staat Praag altijd bekend als de Zuipreis, omdat het bier daar zo goedkoop is. Daarom gaat iedereen, die Vrijdag-Zaterdagavond altijd dronken terugkomen van het stappen, naar Praag. Misschien dat ie daarom afvalt bij Stefan ? :P

stefanhageman

#13

Als eerste bedankt voor de reacties! Ik ga denk ik toch voor Londen en houdt Berlijn als tweede keuze omdat we 2 keuzes moeten invullen.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 06, 2011, 19:16:33 PM
Hoe ga je trouwens naar Londen, met de Boot van Calais naar Dover?

Dit jaar die oversteek ook gemaakt, weliswaar in Juli, maar toen ook Noorste Stormvogels, Drieteenmeeuwen en Jan Van Genten mooi en kortbij gezien. Ook in redelijke aantallen. Verder is in Londen heel veel geringd...


We gaan inderdaad eerst met de bus naar Calais en vanaf daar per boot naar Dover. Als we in Dover zijn aangekomen gaan we naar Canterbury waar ons hotel is en waar we de rest van de reis zullen verblijven. Dit omdat het een vrij goed hotel is en het niet uitmaakt of je in Londen zit of daar omdat de reistijden ongeveer gelijk zijn en het voordeel is dat we daardoor naar de White Cliffs gaan.


Bedoel je met geringd veel escapes of ringonderzoek?


Citaat van: Rickschonewille op september 06, 2011, 19:52:51 PM
Citaat van: MarianneW op september 06, 2011, 19:06:23 PM
Ik weet niet waarom Praag afvalt? Edit: je schrijft excursieprogramma. Is dat echt zo beroerd? Ik kan je wel het e.e.a. vertellen over Praag en de evt. excursies als je die beschrijft. Kijk maar.
Praag is een prachtige stad, wat mij betreft vele malen mooier dan Berlijn en Londen. Praag heeft veel parken en de reis er naar toe zal je ook nog wel het nodige opleveren.

Bij ons op school staat Praag altijd bekend als de Zuipreis, omdat het bier daar zo goedkoop is. Daarom gaat iedereen, die Vrijdag-Zaterdagavond altijd dronken terugkomen van het stappen, naar Praag. Misschien dat ie daarom afvalt bij Stefan ? :P


Daar staat die reis bij ons ook bekend om, echter is dat niet de reden dat die reis afvalt. ;)  Het is namelijk zo dat je je in Praag vooral gaat bezig houden met de industrie zoals een rondleiding van een dag in de Skodafabriek en een rondleiding van een dag in nog zo'n fabriek... Daardoor zijn 2 van de 5 dagen dat je er bent, voor mij in ieder geval, nutteloos. Verder staat er nog een concentratiekamp op het programma en nog een museum.


Het programma in Londen bestaat uit het Natural History Museum, The Tower of London, Big Ben, Hyde Park, British Museum, Oxford street en een trip naar de White Clifs tezamen met Brighton en Rye. (Overigens ook de lokale pub in Canterbury. ;) ) In mijn vrije tijd hoop ik nog ff langs die local patch van Bill Oddie te gaan om te kijken of hij er rondhangt (Een man met humor en veel kennis over vogels.) of anders Regent's of St James Park. Het ligt eraan wat beter te bereiken is.
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Uiteraard bedoel ik voor onderzoek. In Londen wordt ook heel veel geringd. Vergelijkbaar met Arnhem. Dus alle soorten eenden, ganzen en meeuwen kun je daar aflezen. Ze zijn vaak ook gekleurringd. Zelf in Londen helaas nog nooit geweest. 
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Handig, ik ga toevallig in oktober naar Londen en Berlijn. De tips kan ik ook zeker wel gebruiken.

Is er toevallig nog iemand die een leuk natuurgebied weet tussen Londen en Dover (misschien kunnen we er onderweg heen)?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Ik heb vanaf de boot naar Engeland echt amper vogels gezien, in eind juli  :'(
Gijs

stefanhageman

Citaat van: Jan vH op september 07, 2011, 20:26:53 PM
Handig, ik ga toevallig in oktober naar Londen en Berlijn. De tips kan ik ook zeker wel gebruiken.

Is er toevallig nog iemand die een leuk natuurgebied weet tussen Londen en Dover (misschien kunnen we er onderweg heen)?


Ik weet niet wanneer in oktober je gaat/of je al geweest bent maar zou je achteraf een beetje je ervaringen willen delen in dit/een ander topic of natuurlijk in een pb'tje. Alvast bedankt!
Stefan Hageman


Jan vH

Citaat van: stefanhageman op oktober 12, 2011, 19:33:02 PM
Citaat van: Jan vH op september 07, 2011, 20:26:53 PM
Handig, ik ga toevallig in oktober naar Londen en Berlijn. De tips kan ik ook zeker wel gebruiken.

Is er toevallig nog iemand die een leuk natuurgebied weet tussen Londen en Dover (misschien kunnen we er onderweg heen)?

Ik weet niet wanneer in oktober je gaat/of je al geweest bent maar zou je achteraf een beetje je ervaringen willen delen in dit/een ander topic of natuurlijk in een pb'tje. Alvast bedankt!

Ik ga volgende week naar Londen, de week daarna naar Berlijn. Ik zal in dit topic laten weten hoe het was.

(Tips voor een leuk natuurgebied tussen Londen en Dover zijn trouwens nog welkom.)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Londen en Berlijn waren allebei leuk.

Vanaf de boot naar Dover heb ik o.a. Noordse Stormvogel, Drieteenmeeuw, een mogelijke Middelste Jager (te kort gezien) en redelijk wat Jan-van-genten gezien. Voor Nederlanders is de enige 'bijzondere' soort die ik in Londen heb gezien Rouwkwikstaart. Die kun je ook midden in de stad tegenkomen, wij zagen er een bij de Tower. Verder zijn er allerlei 'typische' stadsplanten te vinden, zoals Muurfijnstraal, Muurleeuwenbek, Klein glaskruid en Kruipklokje. Vlinderstruik is er een van de meest algemene planten. Verder erg veel Grijze eekhoorns en ook Halsbandparkieten. Naast de dieren en planten bekijken zijn we nog o.a. naar het Museum of Natural History geweest. Een erg mooi museum. Daar zit trouwens ook een mooi natuurtuin bij. Op de terugweg zijn we nog naar een mooi heidegebied gegaan ergens tussen Londen en Dover en hebben we nog wat gewandeld langs de kust.

Berlijn levert zeker Bonte Kraaien op. Wij hebben er tientallen gezien. Verder moet Rode Wouw ook lukken onderweg. Ik heb geen parken bezocht, dus daar durf ik weinig over te zeggen. Je hebt een groot park midden in de stad, en verder heb je nog wat parken aan de rand.

Ik vond Londen leuker dan Berlijn, maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die Berlijn leuker vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

#20
Sorry dat ik zo laat reageer. Het was dus toch wel leuk qua soorten? Ik verheug me het meest op de bootreis en de White Cliffs voor de zeevogels en ik hoop een Taigaboomkruiper tegen te komen. Een voordeel is dat er in de tuin van het 'hotel' een voederplaats is en ik daar dus wel het één en ander zal zien, Grijze eekhoorns etc. Ben je ook nog in een aantal parken geweest zo ja, wat heb je daar qua vogels gezien? (ganzen, eenden etc.?) Ik ga overigens volgende week zaterdag. Een verslagje zal hier volgen.


Mijn doelsoorten zijn toch wel:
Rode patrijs (misschien ergens bij de White Cliffs op een akker)
Noordse stormvogel
Jan-van-Gent
Alken
Taigaboomkruiper
Rouwkwikstaart
Stefan Hageman