Hoofdmenu

Geel ascootje

Gestart door alphonsius, december 07, 2011, 19:32:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Hallo allemaal,

In het Balijbos (Zoetermeer) bodem kleigrond op dikke loof dit gele ascomyceetje, kom er met de PDZ niet goed uit en ik beschik niet over andere determinatie werken. Afmeting plus minus 4/5mm diameter (de grotere) op de foto, voor overige kenmerken zie foto's.
Met vriendelijke groet, Alfons.

ratje

mooi foto's., Hoeveel MB is jouw camera? Ik krijg de foto's niet zo mooi scherp.

tjerk

Mooie foto Alfons! Ik ben net zo benieuwd als jij of er meer informatie komt.
Groet,
Tjerk

Gulistan

Reactie Melzer of Lugol getest?
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Heb ik geprobeerd geen verkleuring met melzer, over lugol beschik ik helaas niet.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Hallo Hannie,

Een statief doet vaak wonderen!

Citaat van: ratje op december 07, 2011, 19:44:15 PM
mooi foto's., Hoeveel MB is jouw camera? Ik krijg de foto's niet zo mooi scherp.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

 
Kan nog wel iets toevoegen i.v.m de Paraphysen die zijn (zie foto) iets onder de helft gevorkt, verder zijn de Paraphysen erg dun
en fijndradig.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Juist. De parafysen doen me heel erg denken aan bisporella. Maar dat geslacht is wel J+, zoals je ongetwijfeld al in de PdS hebt kunnen zien. Zijn de foto´s die je toont in Melzers of in water genomen? De jodium reactie is soms heel subtiel, het is dus de ascus top waar je op moet letten.
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Alvast bedankt voor de medewerking, met water, ik ga (vanavond) nog eens goed kijken met Melzer. Ik hou je op de hoogte.
Met vriendelijke groet, Alfons.

ratje

Citaat van: ratje op december 07, 2011, 19:44:15 PM
mooi foto's., Hoeveel MB is jouw camera? Ik krijg de foto's niet zo mooi scherp.
ik bedoel niet het ascootje maar de micro-foto's

alphonsius

Hallo Hannie,

18 MP maar ligt ook aan de  :micro: die je gebruikt enz.

Citaat van: ratje op december 08, 2011, 17:36:39 PM
Citaat van: ratje op december 07, 2011, 19:44:15 PM
mooi foto's., Hoeveel MB is jouw camera? Ik krijg de foto's niet zo mooi scherp.
ik bedoel niet het ascootje maar de micro-foto's
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Hallo Christiane,

Inmiddels hebben de schijfjes een steeltje gekregen (het zijn dus mannetjes) (maar dat ter zijde) in melzer zou je met wat goede wil een vage verkleuring kunnen waarnemen, wat denk jij?

De laatste foto is een doorsnede van de rand misschien helpt dat ook nog iets

Citaat van: Gulistan op december 07, 2011, 23:38:47 PM
Juist. De parafysen doen me heel erg denken aan bisporella. Maar dat geslacht is wel J+, zoals je ongetwijfeld al in de PdS hebt kunnen zien. Zijn de foto´s die je toont in Melzers of in water genomen? De jodium reactie is soms heel subtiel, het is dus de ascus top waar je op moet letten.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Door het steeltje gaan wij die Bisporella maar eens vergeten en kijken wij verder bij de Hymenoscyphus. Ook die is J+. Ik doe er nog even een afbeelding van Stip bij over de verschillende verkleuringen van de asci. Ik kan het bij jouw foto niet heel goed zien, ik meen wel een verkleuring te zien maar zwak. Kan je niet sterker vergroten, immersieolie?
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Bedankt alweer voor de reactie, ik ga het met 1000x proberen (nog nooit eerder gedaan) maar we zullen zien.

Ondertussen kan ik je wel vertellen dat de reactie die te zien is op de foto's van Stip niet overeenkomen met het door mij tot nu toe geziene beeld met 400x vergroting. De enig reactie (als het al een reactie) met Melzer tekent zich vooral af in de breedte van de ascustop en dus niet zoals het voorbeeld laat zien in de lengte van de ascus.

Later.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

#14
Hallo Belangstellenden,

Verdraaid, bij 1000x is er inderdaad een blauwverkleuring te zien. (de tweede foto is enigzins bewerkt)
Volgens mij lijkt het type verkleuring nog het meest op die van een Hymenocyphus?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

 :duim: en knap gefotografeerd!
Groeten van Christiane

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Wat een boeiende wereld en prachtige foto's!
Groet,
Tjerk

alphonsius

Allen bedankt voor de reactie's

Christiane, kunnen we nu ook nog achterhalen om welke Hymenocyphus het gaat?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Ik zal voor jou morgen een scan maken met de sleutel van de Nordic Macromycetes 1 voor de vlieskelkjes en per e-mail sturen, als je me eerst een mailtje stuurt, want ik heb jou e-mail adres niet meer..
Groeten van Christiane