Enquête Vogeltoerisme

Gestart door Middeljans88, december 06, 2011, 17:04:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

#30
Citaat van: Modest Moose op december 08, 2011, 17:06:25 PM
Kortom: Het gebruik van het begrip vogelspotten bezorgt veel vogelaars een hoop ergernis/ irritatie/ moedeloosheid/ teleurstelling/ onbegrip etc.
... net zoals de voortdurende en volkomen onterechte strijd tegen het woord 'vogelspotter' veel vogelspotters irritatie/moedeloosheid bezorgt  ;) . Zie bijgaand artikel (met een knipoog) van mijn hand voor een verklaring.

On topic: je enquête is een stuk verbeterd Marcel, ik heb hem aan je gemaild.
Groet,
Jan

Erwin Reinstra

#31
Erg leuk stuk Jan!
Dat er veel (gedrags)gelijkenissen tussen de beide hobbies en daarmee de hobbyisten zijn, valt niet te ontkennen.
Alles is inderdaad terug te leiden tot ons oer-jager/verzamelaarsgedrag + een portie (overdreven?)sensatiezucht, aandachttrekkerij en fanatisme denk ik.
Overigens zie ik mezelf, ondanks de 'gelijkenissen' tussen vogels kijken en vliegtuigen spotten, werkelijk echt nooit van mijn leven voor een hek bij Schiphol gaan staan om daar een zeldzame Toepoelev of Dakota te spotten (hooguit werp ik misschien een nonchalante blik als er toevallig op datzelfde moment weer eens een ruigpootbuizerd of velduil zit of zo  ;D ).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


KorHaan

#32
Ja, dat is een leuk stukje.
Maar als je "voorlopig niet denkt" aan "Anatolische woestijnplevier, griel of Heuglin's meeuw", ( zoals in hetzelfde stukje staat beschreven ), mis je de point van het vogels kijken. Die kunnen namelijk zomaar op je bordje vallen, zelfs als beginneling. Zolang je uitsluitend achter andermans gevonden vogels aanjaagt, ben je gewoon een vogelspotter. Het leuke van vogels kijken is nou juist, dat je nooit kunt voorspellen wat je gaat zien. Dat kan een ongewone vogel zijn, maar ook een vogel die je al tig keer hebt gezien, maar die die ene keer iets doet wat je nog niet had gezien, of mooier in beeld komt dan ooit tevoren. Het twitchen van leuke vogels is een fijne bezigheid, maar ik denk dat de meeste twitchers het grootste deel van hun tijd gewoon aan het "vogels kijken" zijn. Twitchen is een onderdeel van het vogelen. Leuk als je een lijst bijhoudt, leerzaam om vogels in het veld te leren onderscheiden van gewonere soorten. Zelf kijk ik graag naar vogels om de verrassing die misschien mijn dag goedmaakt. Dat kan een vlinderende Wespendief zijn, een poetsende Velduil in het ochtendzonnetje, maar ook een Stellers Eider die pal voor je neus in het water landt, of een Alpengierzwaluw die je opmerkt omdat je toevallig in je tuin naar een overzeilende Buizerd besluit te kijken en dat andere dingetje opmerkt in je kijkerbeeld.

Het toeval is voor mij persoonlijk belangrijker dan welke lijst dan ook. Ik heb alleen een tuinlijst om een reden ( of alibi ) te hebben om uren voor Jan met de korte achternaam in mijn tuin rond te drentelen. Ik zit nu op 108 tuinsoorten. Pf, het mocht wat. Toch heb ik elke keer weer genoten van een overvliegende gewone vogel, omdat je toch bij elke vogel meteen denkt: "Is dat wel een ...?" .
En ook omdat meteen duidelijk is welke vogel je ziet, maar dan zó mooi laag overkomend dat je  secondenlang volledig van de wereld bent en je wereld alleen nog maar bestaat binnen het gezichtsveld van je verrekijker. Zó heb je die vogel nog nooit eerder gezien.

Vliegtuigen zie ik heel veel overkomen als ik in de tuin sta, maar slechts eenmaal heb ik een vliegtuig ongewoon gedrag zien vertonen; een nogal plotselinge verandering van koers, en de witte streep uit een van de motoren werd donkergrijs. Maar 's avonds op het nieuws waren er geen berichten van onregelmatigheden in het vliegverkeer. Dus weet ik nog steeds niet, wat er op 6 km hoogte nou precies gebeurde. Maar ik ben ook geen vliegtuigspotter. Ik kijk naar vogels en zie vliegtuigen overkomen. Soms herken ik een vliegtuig aan de vorm, maar dan omdat ik regelmatig naar Air Crash Investigation op National Geographic kijk. Verder gaat mijn kennis van vliegtuigen niet.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Mark Zevenbergen

En toch is het heel simpel (en ik kan het weten) Ik ben namelijk vogelaar en vliegtuigspotter tegelijk..... Het levert wel eens verbaasde blikken op (er vloog niets op de Vulkaan, maar ik stond te springen omdat er een leuke metalen vogel over kwam), maar vaak combineer ik een tripje. Bijvoorbeeld op de terugweg van een rondje Noord Holland, nog even afkicken op Schiphol.
En zelfs tijdens het vliegtuigspotten let ik op beiden "soorten". Mijn eerste Noord Hollandse Patrijzen zag ik op Schiphol tijdens het vliegtuigjes kijken :-)

Maar goed bij allebei is het zaak om vaak omhoog te kijken, zodat de "leuke"niet aan je aandacht ontsnapt....

grts Mark

KorHaan

Ik zou graag eens zo'n Stealth over zien komen over mijn tuin; lijkt me een mind-blowing ervaring! Helaas moet ik het doen met laagvliegende Chinooks (ook mooi) of traumahelicopters als er een buurtgenoot op apegapen ligt (onlangs nog, wel apart zo'n helicopter pal over je dak).

Groetjes, Ronald

Jan2002

Citaat van: KorHaan op december 09, 2011, 19:58:07 PM
Ja, dat is een leuk stukje.
Maar als je "voorlopig niet denkt" aan "Anatolische woestijnplevier, griel of Heuglin's meeuw", ( zoals in hetzelfde stukje staat beschreven ), mis je de point van het vogels kijken. Die kunnen namelijk zomaar op je bordje vallen, zelfs als beginneling. Zolang je uitsluitend achter andermans gevonden vogels aanjaagt, ben je gewoon een vogelspotter.
@ Ronald,
Dat ik 'voorlopig niet aan ... denk' moet je ook overdrachtelijk zien hoor. Ik geniet (en leer) net zoveel van de tientallen huismussen die dagelijks in mijn tuin zitten, als van een nieuwe soort die ik ergens zie, en uiteraard houd ik daar wel degelijk mijn ogen voor open, dat is immers toch dat verzamelaarsinstinct. Twitchen gaat mij net iets te ver, ik zal never nooit tientallen of honderden kilometers gaan rijden alleen maar omdat daar iets gesignaleerd is dat ik nog niet gezien heb, zelfs al is het een unieke soort zoals de recente langstaartklauwier of de iets minder recente baltimoretroepiaal. Ik kan er prima mee leven dat ik die niet gezien heb en wellicht nooit zal zien. Over 'tuinsoorten' kan ik nog wel een aparte 'boom' opzetten, bij mij is een tuinsoort pas een tuinsoort als-ie met beide poten in mijn tuin aan de grond komt en niet als ik die vanuit de tuin zie overvliegen. Gelukkig heeft zo ieder zijn eigen ding.
@Mark, leuk om te horen dat er nog zo'n gek is die niet kan kiezen  ;D
Groet,
Jan

Mark Zevenbergen

Citaat van: Jan2002 op december 10, 2011, 16:47:53 PM
@Mark, leuk om te horen dat er nog zo'n gek is die niet kan kiezen  ;D
'T Is niet een kwestie van kiezen, maar van combineren  ;D