Hoofdmenu

Meeuw, Lauwersoog

Gestart door Martijn Bot, oktober 30, 2011, 18:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Als iemand mij de eerste twee letters van de soortnaam van bijgevoegde vogel zou kunnen leveren, dan red ik mezelf er verder wel mee...

theomuusse


ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

#3
En dat terwijl ik zelf (weer eens, ik blijf proberen) richting Ge dacht....
Hieronder nog een plaatje van deze vogel, die overigens erg groot/log was (niet het postuur dat ik ken van Po). Zijn de verraderlijke noordelijke Zilvers ook al weer in het land?

Martijn Bot

Ben ik een slechte verstaander, of is dit weer eens een lastig beest waarop met slechts deze foto's geen definitieve naam te plakken valt?

Folkert Jan

Misschien eens omdraaien.
Wat voor kenmerken heeft deze vogel eigenlijk die meer richting ge of po wijzen ipv zilver?

Ik zie geen opvallend contrast tussen mantel/schouder veren en dekveren
Dekveren zijn niet egaal bruin zoals vaak bij geelpoot en pont
Volgens mij zie ik enkele kartels op de tertials.
Ik zie nog geen rui in de dekveren wat op geelpoot zou kunnen wijzen
Postuur lijkt me ook niet goed voor pont
Snavel lijkt me niet echt fors genoeg voor geelpoot

Misschien maak ik me er makkelijk van af, maar ik zou er dan gewoon een zilver van maken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Albert de Jong

#6
Citaat van: rnbflavour op december 02, 2011, 10:03:48 AM
Misschien eens omdraaien.
Wat voor kenmerken heeft deze vogel eigenlijk die meer richting ge of po wijzen ipv zilver?

Ik zie geen opvallend contrast tussen mantel/schouder veren en dekveren
Dekveren zijn niet egaal bruin zoals vaak bij geelpoot en pont
Volgens mij zie ik enkele kartels op de tertials.
Ik zie nog geen rui in de dekveren wat op geelpoot zou kunnen wijzen
Postuur lijkt me ook niet goed voor pont
Snavel lijkt me niet echt fors genoeg voor geelpoot

Misschien maak ik me er makkelijk van af, maar ik zou er dan gewoon een zilver van maken.

Dat kenmerk over rui, dekveren en geelpoot mag je gerust omdraaien. Ook dat van het postuur voor pont en dat van een snavel en geelpoot. Misschien ook dat van karteling op de tertials.

Nu even wat minder cryptisch. Ik vind de kop er best goed uitzien voor een pont of geelpoot. De schouderveren mogen ook voor geelpoot, evenals de tertials. Meer kan ik er niet van bakken. Bij dit soort vogels zie ik toch graag een open vleugel! Toch maar eens vuurwerk kopen, Martijn ;-)?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Folkert Jan

Hoezo omdraaien? Waar heb je het over? U lost me
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Albert de Jong

#8
Vooruit Folkert-Jan:

(1) De meeste 1kj geelpootmeeuwen hebben rond deze tijd aardig wat dekveren geruid.
Citaatje van de ORG-site:
The average 1cy michahellis  moult stage by mid November includes the two upper tertials, the 3-4 inner greater coverts, most of the median coverts, slightly less lower lesser coverts and a handful of lesser coverts moulted to second generation.

(2) Het postuur vind ik moeilijk in te schatten, maar lijkt me niet onmogelijk voor een grote man pont.
(3) De snavel is nou niet wat je te klein noemt voor een geelpootmeeuw.
(4) Karteling op de tertials? Waar dan?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Folkert Jan

1. Dat weet ik en aangezien ik geen enkele geruide dekveer zie denk ik op basis daarvan dus ook niet aan geelpoot (wel goed blijven lezen he!)
2. Het zal niet onmogelijk zijn, maar het gaat er om dat de bouw geen aanwijzing is voor pont (wederom graag goed lezen ;) )
3. Voor pont verwacht ik geen gonys hoek en voor geelpoot zou een kortere en nog stevigere snavel een aanwijzing zijn. Aangezien het er tussen in zit wederom naar mijn mening geen reden om aan 1 van beide soorten te denken
4. Dat zou ik even moeten omcircelen denk ik. Het is niet heel erg obvious, maar lijkt toch wel aanwezig.

Echter ben ik bang dat je mijn hele bericht niet goed begrijpt.
Het gaat mij erom dat ik GEEN aanwijzingen zie om aan pont of geelpoot te denken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Albert de Jong op december 02, 2011, 19:59:25 PM
(1) De meeste 1kj geelpootmeeuwen hebben rond deze tijd aardig wat dekveren geruid.
Citaatje van de ORG-site:
The average 1cy michahellis  moult stage by mid November includes the two upper tertials, the 3-4 inner greater coverts, most of the median coverts, slightly less lower lesser coverts and a handful of lesser coverts moulted to second generation.

Jullie bedoelen hetzelfde, alleen is de uitdrukking 'geen rui in de dekveren wat op geelpoot zou kunnen wijzen' voor tweeërlei uitleg vatbaar. Overigens zou ik bij een beest dat een combinatie van compacte bouw, nogal donkerbonte 2g mantel- en schouderveren en donkere tertialtoppen toont, niet in de eerste plaats aan cach denken.

caliprobola

Het lijkt me niet dat te beoordelen is op deze foto of deze vogel al dan niet een kdv of mdv geruid heeft, dekveren zien er wel nogal rommelig en gesleten uit, eind oktober kan je ook nog wel eens een geelpoot vinden die geen enkele dv geruid heeft. Overigens zie ik wel een kleurcontrast tussen meer grijzige mantel/schouder en meer bruinige vleugeldv, zeker op de 1ste foto. Zonder foto waarop staart- en vleugelpatroon te zien is valt geelpoot mi. niet uit te sluiten.

Folkert Jan

Citaat van: caliprobola op december 03, 2011, 09:54:06 AM
Het lijkt me niet dat te beoordelen is op deze foto of deze vogel al dan niet een kdv of mdv geruid heeft, dekveren zien er wel nogal rommelig en gesleten uit, eind oktober kan je ook nog wel eens een geelpoot vinden die geen enkele dv geruid heeft. Overigens zie ik wel een kleurcontrast tussen meer grijzige mantel/schouder en meer bruinige vleugeldv, zeker op de 1ste foto. Zonder foto waarop staart- en vleugelpatroon te zien is valt geelpoot mi. niet uit te sluiten.

Gelukkig is het niet de zeldzamere soort die we moeten uitsluiten en er is mijns inzien geen kenmerk te zien welke zilver uitsluit. Voor mij gewoon zilver dus eventueel met ?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

Een dergelijke houding aannemen zou zeker aan te raden zijn moest geelpootmeeuw een zeldzame soort zijn. Ik zie hier toch een aantal kenmerken aan deze vogel die op zijn minst vreemd te noemen zijn voor een zilvermeeuw maar die wel passen op geelpootmeeuw. Een wel erg witte kop voor een 1ste kj vogel op 30 oktober, tekening onderstaartdekveren, donkere tertials (ik kan geen duidelijke kartels vaststellen maar sluit niet uit dat die er zijn), tekening mantel/schouder, ik zie net wel een contrast tussen grijzige mantel en bruine vleugel, die snavel kan in mijn ervaring perfect voor geelpoot (een dergelijke grijzig-groene verkleuring aan snavelbasis vind ik bv vreemd voor een zilver).
Let op, ik zeg niet dat het geen zilver is maar deze vogel een zilvermeeuw noemen omdat dit nu eenmaal in deze periode de algemeenste soort is die in aanmerking komt is m.i. wat te kort door de bocht.

Ter duiding nog een foto van mezelf, zelfs eind december vind je nog wel eens een geelpootmeeuw met nauwelijks aanwijzing van rui in de dekveren.

adriaens

Zelf zou ik deze in het veld toch in eerste instantie niet als Zilvermeeuw determineren.
Daarvoor lijkt het contrast tussen mantel en dekveren me te groot. Ook het patroon van tertials en schouderveren, de effen donkere handpennen, en de erg witte kop die afsteekt tegen scherpe donkere streping op achterhals en donkere snavel passen niet zo goed op die soort.
Ik zou vooral de vogel ook in vlucht bekijken...
Bij gebrek aan vluchtfoto's, kan ik alleen maar suggereren dat Geelpootmeeuw misschien wel de meest logische oplossing is (ondanks die ene juveniele schouderveer die daar nog zichtbaar is), of anders een kruising Pontische x Zilvermeeuw.


g.j.p.gelderblom

Citaat van: adriaens op december 04, 2011, 17:59:20 PM
Bij gebrek aan vluchtfoto's, kan ik alleen maar suggereren dat Geelpootmeeuw misschien wel de meest logische oplossing is (ondanks die ene juveniele schouderveer die daar nog zichtbaar is), of anders een kruising Pontische x Zilvermeeuw.

Hoewel ik micha ook de beste optie vind, is een juveniele schouderveer eind oktober toch vrij uitzonderlijk. In tegenstelling tot compleet juveniele wc's overigens, dat vind je eind oktober nog bij pakweg een op de vijf 1kj's.

adriaens

Vrij uitzonderlijk, ja, maar het komt voor - zelfs later op het jaar en zelfs in een mediterraan klimaat.
Twee voorbeeldjes van eind december in het zuidoosten van Frankrijk:
https://picasaweb.google.com/115659792470435170210/YellowLeggedGull1stCycle#5682673991491448674
https://picasaweb.google.com/115659792470435170210/YellowLeggedGull1stCycle#5682674035080174274

Ies Meulmeester

Citaat van: g.j.p.gelderblom op december 05, 2011, 05:51:05 AM
Hoewel ik micha ook de beste optie vind, is een juveniele schouderveer eind oktober toch vrij uitzonderlijk.

En wat vind je dan van dit afgeragde beest PieterGeert, kijk eens naar die onderste schouderdekveren: http://waarneming.nl/waarneming/view/51159934 ;)

Verder kan ik niets anders dan Peter Adriaens z'n bericht(#14) onderschrijven, helaas..

Gr, Ies

g.j.p.gelderblom

Dat er zulke trage ruiers bestaan weet ik, maar ik denk niet dat hun aandeel ver boven de tien procent uitkomt. Die foto van Peter vind ik trouwens wel interessant - zien we daar nu drie generaties?
Groeten,

PieterGeert

ruud_altenburg

#19
Als zelfs de besten twijfelen tussen Geelpoot of een hybride van een andere smaak kun je ook concluderen dat het qua determinatie in ieder geval niet erg nuttig is lang te praten over dit soort foto's ;)

Overigens ruit 90% van de Z Franse populatie een of meerdere dekveren/tertials in hun eerste winter. Meer daarover volgend jaar op de meeuwenmeeting in Kroatië. Jullie komen toch ook?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013