Vleermuizen/honden ? Indonesië

Gestart door Violet (en Remco), december 05, 2011, 23:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Heeft iemand enig idee welke prachtige beesten dit zijn? Een soort Fruit bats?


Het betreft deze waarneming
http://indonesia.observado.org/waarneming/view/62023772
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2011-10-26 Indonesia- Nusa Tenggara Timur
Foto's:


bij voorbaat dank namens M. van Buuren

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Theo Linders

#1
Sowieso een vleerhond (Pteropus), maar welke, er zijn 57 soorten in dit geslacht.... Ik vind hem erg lijken op P. alecto, maar die komt niet voor op dit eiland...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Violet (en Remco)

Theo, bedankt voor je reactie.

Dat wordt dus lastig  :-\
En dan bestaat Vleerhond spec. ook niet op Observado. Zal ik in ieder geval even gaan aanvragen, dat is beter dan Vleermuis spec.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Theo Linders

Ik ben even gaan googlen op vleerhondsoorten die op Flores voorkomen, daarbij kom ik tot alleen Pteropus lombocensis. Maar opzich niet heel gek dat er maar een vleerhondensoort per eiland voorkomt.

Maar dit is natuurlijk niet de beste methode. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een goede veldgids voor deze regio kan vinden, hier heb ik alleen een hele basis veldgids...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Violet (en Remco)

We hebben intussen meer info over waar deze vleerhonden zijn waargenomen: op een klein eilandje van nationale park Tujuhbelas, dat voor de kust van Riung (Flores) ligt

Ik denk dat ik de pijl bij de waarneming nu redelijk goed heb staan.

Theo, hartelijk dank dat je verder bent gaan googelen! We hebben hem voorlopig als onzekere Pteropus lombocensis ingevoerd.
Googelen levert mij weinig op... Of misschien beter gezegd; ik heb er gewoon te weinig kaas van gegeten  :-\

Nogmaals hartelijk dank, ook namens de waarneemster  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl