Hoofdmenu

Kolgans donkergroen

Gestart door frankmeer, december 25, 2011, 17:45:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Vandaag nabij Botshol, Ut. deze Kolgans met vreemde halsband. De halsband is donkergroen (!), ongeveer zoals de kleur die voor Grauwe Ganzen gebruikt wordt. Geen code (!) en aan de halszijde lijkt iets aan de ring bevestigd te zijn, aan de voorkant. Wat heeft dit te betekenen?
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Een GPS halsband. Als het goed is heeft ie ook Pootringen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Ah kijk aan, dat is snel. Bedankt Jeroen. Deze kan ik dus waarschijnlijk niet ergens melden?
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Nee, wel als je de eventuele pootringen had afgelezen. Zijn wel al oudere vogels. Helaas zijn alle GPS-zenders niet meer werkzaam. Anders was hij nog wellicht via de GPS-signalen te vinden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

Hoi Frank en Jeroen,

Dit draadje had ik aan Gerard Muskens doorgespeeld, die in het zenderproject van kolganzen zit.
Hij kon vertellen dat deze gans de pootringen wit D lime P (WDLP) moest hebben, en dat het al een oude taaie is: vrouwtje geringd op 20-01-1999 in Dokkum.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

frankmeer

Bedankt voor de inspanningen Kees.
Verrassend dat er nog gegevens van dit individu boven tafel gekomen zijn, ik ben benieuwd hoe Gerard wist te achterhalen dat de vogel op de foto's het exemplaar uit Dokkum moest zijn. We vermoedden al wel dat het aanhangsel aan de voorkant een zendertje moest zijn, maar vonden het zo vreemd dat er dan geen code op de halsband stond.
Frank van der Meer

keesschreven

ja ik heb dat ook nog nagevraagd.
Alle zenders die toen zijn aangelegd, zijn groen met een grijs zendertje.

Op basis van waarneemplaats kan wel worden aangenomen dat het om WDLP gaat. Op 5 december werd hij nog gezien in het Waverveen.

Ik weet niet hoeveel van de gezenderde individuen nu nog leven, maar met meldingen van de pootringen moet dat wel bekend zijn (WDLP werd tot nu toe 1-16 keer per winter afgelezen).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

frankmeer

Bedankt voor de verduidelijking. Dit exemplaar zat ook bij Waverveen.
Frank van der Meer