Verschillende ganzen onbekend

Gestart door A Kuipers, december 05, 2011, 19:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

Vanmiddag zag ik in verschillende groepjes grauwe en kolganzen een paar vreemde exemplaren.
Kan iemand mij vertellen of ze een naam hebben of misschien hybride zijn? Ik weet er echt te weinig van en heb al een tijdje zitten zoeken in verschillende boeken en hier bij soorten. Maar krijg geen zekerheid.
De eerste 2 foto's lijkt een sneeuwgans?
Op de 3de zijn het de donker gekleurde (kol)ganzen?
En de 4e geen idee. Waarschijnlijk hybride??

Ze zijn genomen in de polder in Echteld, Gelderland

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ted van der Knaap

Foto 1  + 2  .... en die witte is een Soepgans
Foto 3 Kolganzen
Foto 4 Soepgans (met Chinese Knobbelgansinvloeden)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

A Kuipers

Dank jullie wel. En hoe is dat te zien bij die witte? Kleur  en vorm van de snavel is anders dan een sneeuwgans? Hij heeft wel die zwarte vleugelpunten of heeft hij te veel zwart?

Foto nr 3: kolganzen kunnen dus ook zwarter zijn??

En de laatste is dus een park of soepgans. Daar kan ik inkomen. Die andere blijven me vragen geven.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

stefanhageman

Die vleugelpunten kunnen parkganzen ook hebben. Bovendien te weinig zwart/te vaal, en de snavel klopt niet tel daarbij het typische zware groeven tonende nekpatroon van de park/grauwe gans bij op en je komt op een parkgans. Probeer het verschil maar eens in het echt te zien bij het exemplaar bij Wageningen, uiterwaarden net voorbij Blauwe Kamer, of het exemplaar bij Opheusden, Manuswaard. Dat is niet zo ver.
Stefan Hageman


A Kuipers

Ok, dank je. Het wordt me wat duidelijker nu. Snavel, zwarte punten zijn anders.... Was ik net vandaag ook bij de Blauwe Kamer, maar niet ver genoeg dus. Weinig gans gezien.
Weer wat geleerd, dat is mooi!  :blink:

Bedankt.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Vincent Hart

En die kolganzen komen zo donker over vanwege de weersomstandigheden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers