Hoofdmenu

Halsbandparkiet

Gestart door hermankoek, december 04, 2011, 11:17:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Ik neem aan dat dit een halsbandparkiet is die eergisterochtend bij ons in Ens (Noordoostpolder) voor het huis in de bomen zat. Ik neem aan dat het een ontsnapt exemplaar is, gezien de rode band in de nek. Ook kan iok me niet voorstelen dat ze inmiddels al in de noordoostpolder zitten.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Botervlieg

Hallo Herman,

Zou het misschien de grote alexanderparkiet kunnen zijn?

Op foto's van waarneming zie ik dat die zo'n band in de nek heeft.

http://waarneming.nl/soort/photos/18724?from=1980-01-01&to=2011-12-04&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&page=2#

Groetjes, Marleen

August

Is een Grote Alexander Parkiet inderdaad escape.
August van Rijn

frankmeer

Citaat van: M. Baltus op december 04, 2011, 11:24:24 AM
Zou het misschien de grote alexanderparkiet kunnen zijn?

Op foto's van waarneming zie ik dat die zo'n band in de nek heeft.

Halsbandparkiet man heeft ook een oranjeroze band in de nek.
Citaat van: hkoek op december 04, 2011, 11:17:07 AM
Ik neem aan dat het een ontsnapt exemplaar is, gezien de rode band in de nek.

Inderdaad een escape zoals August al opmerkt, maar niet als gevolg van de nekband.  ;)
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op december 04, 2011, 12:08:11 PM
Citaat van: M. Baltus op december 04, 2011, 11:24:24 AM
Zou het misschien de grote alexanderparkiet kunnen zijn?

Op foto's van waarneming zie ik dat die zo'n band in de nek heeft.

Halsbandparkiet man heeft ook een oranjeroze band in de nek.


Zo eentej heb ik nog nooit gezien.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: frankmeer op december 04, 2011, 12:08:11 PM
Citaat van: M. Baltus op december 04, 2011, 11:24:24 AM
Zou het misschien de grote alexanderparkiet kunnen zijn?

Op foto's van waarneming zie ik dat die zo'n band in de nek heeft.

Halsbandparkiet man heeft ook een oranjeroze band in de nek.
Citaat van: hkoek op december 04, 2011, 11:17:07 AM
Ik neem aan dat het een ontsnapt exemplaar is, gezien de rode band in de nek.

Inderdaad een escape zoals August al opmerkt, maar niet als gevolg van de nekband.  ;)

Citaat van: HPM op december 04, 2011, 12:15:00 PM
Citaat van: frankmeer op december 04, 2011, 12:08:11 PM
Citaat van: M. Baltus op december 04, 2011, 11:24:24 AM
Zou het misschien de grote alexanderparkiet kunnen zijn?

Op foto's van waarneming zie ik dat die zo'n band in de nek heeft.

Halsbandparkiet man heeft ook een oranjeroze band in de nek.


Zo eentej heb ik nog nooit gezien.

Klopt en het verschil in bijv. grootte (ook van de snavel)  is zo lastig te beoordelen eveneens het feit dat Halsband-mannen blauw in de staart hebben en Grote Alexander-mannen niet. Gelukkig wèl te zien (tussen de twijgjes) is de bruinrode, langwerpige schoudervlek van Grote Alexander die Halsband weer niet heeft. (Maar Halsband heeft wel degelijk zo'n roze-achtig nekbandje Herman, al is-t-ie bij Grote Alexander meestal wat opvallender....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op december 04, 2011, 12:32:52 PM
(Maar Halsband heeft wel degelijk zo'n roze-achtig nekbandje Herman, al is-t-ie bij Grote Alexander meestal wat opvallender....)

Mannetje Halsband heeft een heel smal bandje.
Herman van der Meer

August

Beste Frank,
Herman en ik wonen in het land van halsband parkiet, ( Den Haag eo) ik heb ze in verschillende kleuren gezien blauw, geel en groen. Maar ik heb nog nooit zo,n brede roze band gezien! zie er dagelijks tientallen
August van Rijn

MarianneW

Misschien een domme vraag maar ik weet het niet en kan het in de ANWB in elk geval niet vinden. De grote alexanderparkiet op de foto hierboven lijkt een soort geelachtige poten te hebben. De man halsbandparkiet die ik op de foto heb (http://waarneming.nl/foto/view/1878768), heeft meer grijs/zwart-achtige poten. Is dit een bekend verschil, en dus determinatie vergemakkelijkend, of toeval , lichtomstandigheden, leeftijd of evt. andere redenen?

Marianne
Marianne

frankneijts

Citaat van: MarianneW op december 04, 2011, 14:11:30 PM
Misschien een domme vraag maar ik weet het niet en kan het in de ANWB in elk geval niet vinden. De grote alexanderparkiet op de foto hierboven lijkt een soort geelachtige poten te hebben. De man halsbandparkiet die ik op de foto heb (http://waarneming.nl/foto/view/1878768), heeft meer grijs/zwart-achtige poten. Is dit een bekend verschil, en dus determinatie vergemakkelijkend, of toeval , lichtomstandigheden, leeftijd of evt. andere redenen?

Marianne

Was mij ook opgevallen Marianne maar het is, helaas, geen consistent verschil. Volgens 'Parrots, a guide to the parrots of the world' (1998) hebben beide soorten tamelijk lichte poten (resp. "greyish pink" en "pinkish" voor resp. GA en HB) en op bijv. de bijna 100 Birdpix-foto's van HB-parkiet en enkele 10-tallen van GA op google wordt dat ook bevestigd. Zo te zien ook geen diagnostisch verschil tussen man en vrouw maar wèl misschien als gevolg van leeftijd (jonge vogels nog iets lichter?) en zeker als gevolg van belichting e.d. en misschien ook de structuur van de poten (?) waardoor ze soms wat grijzer lijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'