Mooie foto op Diptera !!!!

Gestart door javanerkelens, augustus 02, 2008, 22:40:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Vanavond zag ik op Diptera een foto van een vlieg met op de thorax zakjeszwammen (soort schimmel)
Ascmycetes uit de subklasse van Laboulbeniomycetidae ....en worden Laboulbeniales genoemd. (hoop dat ik dit allemaal goed heb... ;) )
Lijken net naaldjes!

Maar erg leuk en interessant om te zien vond ik, vandaar dat ik het toch even hier plaats.........
zie hier de link naar Diptera.info
Misschien iemand die dit ook al eens gezien heeft of daar foto's van heeft...???

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Inderdaad bizar!
Een half jaar geleden, zag ik een heeeeele mooie schimmel op een vlieg, dat was gewoon een stukje kunst, alleen kan ik die niet weer vinden.....jammer.
Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, maar hoop er nog steeds op.

Groet Joke
(p.s. kom jij op motten ook wel eens iets tegen, wat betreft schimmels of mijten ???)
Groet,
Joke (van Erkelens)

Danny Haelewaters

Hoi Joke,

Ik bestudeer die dingen;-) Als je een keer geïnfecteerde kevers of vliegen tegenkomt, mag je ze zeker opsturen ter identificatie! Sinds de jaren 1950 is er eindelijk weer iemand in Nederland die hiermee bezig is!

Artikeltje met wat korte uitleg: http://dannyhaelewaters.wordpress.com/2011/06/16/pimpampoen-belaagd-door-parasieten/.

Groetjes!
Danny
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

jeeweevz

Hoi Joke,

Inmiddels heb ik al redelijk wat Drosophilidae met Laboulbeniales gezien. Ik ben niet zo goed in het fotograferen (moet me daar eens wat meer in gaan verdiepen) dus heb er zelf geen mooie foto's van. Inmiddels weet ik wel dat Laboulbeniales op kevers toch veel meer voorkomen dan op vliegen.
Ik zit zelf nog steeds met smart te wachten tot ik eindelijk eens een keer Laboulbeniales op Opomyzidae aantref. Ik heb al echt heel erg veel Opomyzidae onder de binoc gehad, maar nog nooit een exemplaar met Laboulbeniales gezien. En ook op Opomyzidae komen deze schimmeltjes voor (Stigmatomyces geomyzae). Tot dusver is Stigmatomyces geomyzae van vier soorten Opomyzidae bekend voor zover ik weet. Dus als iemand ooit Laboulbeniales op Opomyzidae tegenkomt wil ik dat materiaal heel graag bekijken!!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

thijsdegraaf

Apart... ik had het nog nooit gezien. Nu is dit al de derde keer in twee weken. Zie hier en hier.

javanerkelens

Ik heb dit bericht geplaatst in 2008, inmiddels dus al weer een aantal jaren geleden.
In deze jaren ben ik de schimmel nog steeds niet tegengekomen, maar nou hou ik mij alleen bezig met vliegen en is de kans hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk kleiner om deze tegen te komen.
Maar neemt niet weg dat mijn interesse er wel naar is.
Komt bij mij dan ook de vraag naar boven of de schimmel het hele jaar actief is of dat er bepaalde periodes zijn waarin de schimmel meer actief is (zoals bij paddenstoelen of andere schimmels die graag bepaalde omstandigheden preferenen)
En in wat voor vormen komt de schimmel voor, is deze altijd in steeltjes of komen ook andere minder opvallende vormen voor, die je makkelijk over het hoofd kan zien.....en dus eventueel ook bij vliegen voor kan komen.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Danny Haelewaters

Ik ook. Ik wil ze graag tot op soort brengen dan!
Danny

Citaat van: JeeWee op december 03, 2011, 11:29:59 AM
Hoi Joke,

Inmiddels heb ik al redelijk wat Drosophilidae met Laboulbeniales gezien. Ik ben niet zo goed in het fotograferen (moet me daar eens wat meer in gaan verdiepen) dus heb er zelf geen mooie foto's van. Inmiddels weet ik wel dat Laboulbeniales op kevers toch veel meer voorkomen dan op vliegen.
Ik zit zelf nog steeds met smart te wachten tot ik eindelijk eens een keer Laboulbeniales op Opomyzidae aantref. Ik heb al echt heel erg veel Opomyzidae onder de binoc gehad, maar nog nooit een exemplaar met Laboulbeniales gezien. En ook op Opomyzidae komen deze schimmeltjes voor (Stigmatomyces geomyzae). Tot dusver is Stigmatomyces geomyzae van vier soorten Opomyzidae bekend voor zover ik weet. Dus als iemand ooit Laboulbeniales op Opomyzidae tegenkomt wil ik dat materiaal heel graag bekijken!!

Danny Haelewaters, PhD

Danny Haelewaters

Hallo,

Je ziet altijd deze vormen, of de zich ontwikkelende sporen. Er zijn geen aseksuele stadia gekend van Laboulbeniales. Afhankelijk van de gastheer, zien ze er wel heel verschillend uit: sommigen met erg veel aanhangels, anderen zonder aanhangsels, soms breken de aanhangsels af (moet je ook weer rekening mee houden), de ene heeft enkelvoudige antheria, de andere dan weer samengestelde ... Heel verschillend, maar dat is dus gastheerafhankelijk. Laboulbeniales hebben de eigenschap erg gastheerspecifiek te zijn. Het kan zo ver gaan dat 1 soort parasiet op slechts 1 soort gastheer voorkomt.

Laboulbeniales komen inderdaad vooral op kevers voor (vooral loopkevers en kortschilden), maar ook wel op vliegen.

Eigenlijk kan je ze het hele jaar door vinden, al hangt de frequentie mee af van de ontwikkeling van de gastheer. Als een gastheer net is uitgekomen (Laboulbeniales komen slechts op adulten voor!), dan zal je geen adulte vormen aantreffen. Bij het ouder worden van de gastheer verhoogt de kans dus op adulten van Laboulbeniales. Het hangt dus af van de levenscyclus van de gastheer. Opnieuw: gastheerspecifiek.

Groeten,
Danny

Citaat van: javanerkelens op december 03, 2011, 13:00:33 PM
Ik heb dit bericht geplaatst in 2008, inmiddels dus al weer een aantal jaren geleden.
In deze jaren ben ik de schimmel nog steeds niet tegengekomen, maar nou hou ik mij alleen bezig met vliegen en is de kans hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk kleiner om deze tegen te komen.
Maar neemt niet weg dat mijn interesse er wel naar is.
Komt bij mij dan ook de vraag naar boven of de schimmel het hele jaar actief is of dat er bepaalde periodes zijn waarin de schimmel meer actief is (zoals bij paddenstoelen of andere schimmels die graag bepaalde omstandigheden preferenen)
En in wat voor vormen komt de schimmel voor, is deze altijd in steeltjes of komen ook andere minder opvallende vormen voor, die je makkelijk over het hoofd kan zien.....en dus eventueel ook bij vliegen voor kan komen.

Danny Haelewaters, PhD

javanerkelens

Stel..ik kom een vlieg tegen met Laboulbeniales.
Hoe lang blijft de schimmel nog bruikbaar voor onderzoek, heeft Ether (waar ik de vliegen mee verdoof en dood) nog effect op de schimmel en hoe bewaar ik de vlieg met de schimmel het best....in alcohol ??
Groet,
Joke (van Erkelens)

gko

Citaat van: danny_haelewaters op december 03, 2011, 13:40:20 PM
Danny]

beste Danny
je artikel voor Eos moet dus wel herschreven worden, sommige lijken me groter dan 0,3 mm en
op de foto uit 'Diptera' zijn de Laboulbeniales duidelijk met het blote oog te zien. Maar dit zullen
dan wel de reuzen zijn in deze groep van (naar nu bekend is) minimaal  2000 soorten, ik zal er eens wat beter op letten,
met vr gr gkoopman

nielsyese

Citaat van: gko op december 03, 2011, 14:58:55 PM
Citaat van: danny_haelewaters op december 03, 2011, 13:40:20 PM
Danny]

beste Danny
je artikel voor Eos moet dus wel herschreven worden, sommige lijken me groter dan 0,3 mm en
op de foto uit 'Diptera' zijn de Laboulbeniales duidelijk met het blote oog te zien. Maar dit zullen
dan wel de reuzen zijn in deze groep van (naar nu bekend is) minimaal  2000 soorten, ik zal er eens wat beter op letten,
Ik ben daar niet van overtuigd of die op de foto wel groter zijn dan 0,3 mm. Psilopa nitidula, het vliegje op de foto, wordt 2,0 mm.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gko

je hebt gelijk wat het vliegje betreft, ik had hem groter ingeschat,
goeie foto dus.
met vr gr gkoopman

Danny Haelewaters

Citaat van: javanerkelens op december 03, 2011, 14:56:13 PM
Stel..ik kom een vlieg tegen met Laboulbeniales.
Hoe lang blijft de schimmel nog bruikbaar voor onderzoek, heeft Ether (waar ik de vliegen mee verdoof en dood) nog effect op de schimmel en hoe bewaar ik de vlieg met de schimmel het best....in alcohol ??
Een kever of vlieg met Laboulbeniales bewaar je best in alcohol (70 tot 95% ethanol). Ether heeft geen invloed als je de gastheer daarna meteen in alcohol stopt. Probeer altijd de plaats (coördinaten) te markeren, wie gecollectioneerd, wanneer, enzovoort.

Citaat van: gko op december 03, 2011, 14:58:55 PM
beste Danny
Laboulbeniales zijn gemiddeld 300 µm groot. Dit kan varieren van 150 µm tot 1 mm, al zijn deze grootste vormen de uitzondering. Voor een publicatie in EOS heeft het vooral zin om uit te leggen hoe (microscopisch) klein deze organismen over het algemeen wel zijn. De uitzonderingen zijn dan minder interessant (zeker als je maar een beperkt aantal woorden mag gebruiken:-)). Het zijn vaak ook de aanhangsels die erg lang kunnen worden (aanhangsels alleen al kunnen tot meer dan 300 µm lang worden!). Algemeen geldt ook: hoe groter de gastheer, hoe groter de (Laboulbeniales-)parasiet.

Danny Haelewaters, PhD