Hoofdmenu

2x een Azuurmees ??

Gestart door Steven Wytema, december 01, 2006, 21:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

CiteerQUOTE
Hisko heb jij al contact gehad met de betreffende mensen

nee Matthiijs Broere.
Beetje late reactie mijnerzijds, maar ik heb dit topic niet gevolgd. De vogel van Hoorn betreft een Koolmees met een kleurafwijking: met "Witte of heel licht-grijze streepjes en vlekjes".
Matthijs Broere

Jan-Pieter

Hoi Matthijs heb jij de vogel gezien? Foto misschien?
En wat betreft je late reactie. Jij bent niet de enige die laat reageert of helemaal niet. Ik vind het erg jammer dat er met  een melding van iets raars zo wordt omgesprongen dat de mogelijkheid van checken niet of nauwelijks mogelijk wordt gemaakt. Stel dat het wel iets erg bijzonders was dan is dat mooi aan heel veel neuzen voorbij gegaan.

MVG JP

matthijsbroere

Ik werd niet zenuwachtig op basis van de beschrijving die ik kreeg. Anders had ik geen risico genomen en het meteen doorgegeven.

Ik zie trouwens net dat er inmiddels wat fotootjes online staan: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=107493
Matthijs Broere

P1234

Da's idd geen Azuurmees ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

RWester

Koolmees in kerststemming  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jos Welbedacht

En die heeft deze discussie gemaakt?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

CiteerEn die heeft deze discussie gemaakt?
Hahaha, dát dacht ik nu ook :D

Maarrr...je weet maar nooit
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan-Pieter

Ik ben van mening dat niet de vogel zelf de discussie los gemaakt heeft maar het gebrek aan info over het betreffende beest. Iemand die hem gezien heeft heeft laat gereageerd en iemand anders die info kon verkrijgen heeft dat nagelaten. daar ging het volgens mij vooral om en als je niet kijkt weet je niets of heb ik het verkeerd?


MVG JP

Rinie van Reenen

Och, 't is misschien ook wel goed er iets ontspannener mee om te gaan.
Overigens, van een poedersuikerKoolmees bak je nu eenmaal nooit een Azuurmees, al ga je nog zo snel kijken...
Groet, Rinie van Reenen

Jan-Pieter

Het feit dat een persoon van deze koolmees met wat poedersuiker  niet direct een koolmees kan maken en daardoor een beschrijving geeft die alle kanten op kan is het wel degelijk van belang om er even te gaan kijken en omdat vogels nou eenmaal de neiging hebben te gaan vliegen is de tijd die je daarvoor hebt niet altijd veel en is "haast' geboden.
Een beschrijving in de trand van een duidelijke koolmees maar met veel minder uitgesproken kleuren alsof alles wat valer is of dat er poedersuiker overheen is gestrooit had veel minder comoptie opgeroepen.

MVG JP

Jos Welbedacht

Aan de andere kant hebben we allemaal weer wat geleerd van de Azuurmees, en hebben we ons allen vermaakt met dit topic.  B)  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

ware het niet dat de titel van dit topic ("2x ...") ook betrekking heeft op de Azuurmees van Ommen d.d. 29 november.
Daar is vast ook niemand naartoe gegaan....

En ja, nou komen jullie stuk voor stuk met het argument 'dat zal ook wel een poedersuikerkoolmees zijn, maar dat is natuurlijk nergens op gebaseerd;
2 gevallen van poedersuikermezen lijkt me zelfs zeldzamer dan 1 Azuurmees ;)
Steven Wytema


maartenwielstra

Citeerware het niet dat de titel van dit topic ("2x ...") ook betrekking heeft op de Azuurmees van Ommen d.d. 29 november.
Daar is vast ook niemand naartoe gegaan....

En ja, nou komen jullie stuk voor stuk met het argument 'dat zal ook wel een poedersuikerkoolmees zijn, maar dat is natuurlijk nergens op gebaseerd;
2 gevallen van poedersuikermezen lijkt me zelfs zeldzamer dan 1 Azuurmees ;)
Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien dat mensen het warme weer zat zijn en vetbollen ophangen. Dan worden er meer mezen 'gemeld' en is de kans groter voor een afwijkende. Een Azuurmees lijkt me toch uitzonderlijker. Anders zouden er wel meer Azuurmezen dan poedersuikermezen worden gemeld in Nederland.

Jan-Pieter

Ik ben van mening dat, zo ver mogelijk, elke vage melding nagekeken moet worden dan pas kan je zeggen het is dit of dat. Achteraf een mogelijke Azuurmees bombarderen tot poederkoolmees is niet geloofwaardig tot dat de vogel in zake is gezien.

MVG JP

Rinie van Reenen

#74
Ja hoor, daar heb je zeker gelijk in, en ik geef je ook groot gelijk dat je het had willen controleren (al kan ik me de reactie van Matthijs Broere ook goed indenken: 'Ik werd niet zenuwachtig op basis van de beschrijving die ik kreeg', zeker gezien de beschrijving: 'en een matkop was het toch ook niet volgens mij (...) maar ik zag wel dàt, wat bij een koolmees zwart is, in het grijs': klinkt ten eerste alles behalve professioneel, en geeft ten tweede vrij weinig ruimte voor Azuurmees). Wat ik echter vooral bedoelde: als het achteraf mis gegaan is, moet je je er niet te druk om maken dat het ook ánders gekund had. Sowieso ga je daarmee de vogel niet zien.
Maar goed, zo veel maakt het ook niet uit (maar deze reactie alleen even ter toelichting).
Groet, Rinie van Reenen

matthijsbroere

#75
Jan-Pieter, je zegt
CiteerIemand die hem gezien heeft heeft laat gereageerd en iemand anders die info kon verkrijgen heeft dat nagelaten.
Dit is niet waar: de waarnemer zag de vogel op 29 november om 10:00 uur, en nam een ruim uur later contact met ons op. Na wat heen-en-weer-mailen bleek enkele uren later uit de beschrijving dat het hier absoluut niet om een Azuurmees kon gaan. Voor mij was er dus geen enkele reden om dit aan de grote klok te hangen. Zoals ik al aangaf
Citeerik heb dit topic niet gevolgd
Niet alles wat op het forum wordt gepost wordt ook daadwerkelijk door mij gelezen, dat er hier een discussie gaande was over deze vogel weet ik pas sinds gisteren.
Matthijs Broere

Jan-Pieter

Hallo Mathijs, dat jij niet ale discussies volgt dat weten wij natuurlijk niet en nu is ook duidelijk waarom je wat later reageerde. Maar er waren meer mensen hier die van de melding wisten want die is op 1 december binnen gekomen op info@, zie begin van de discussie. Op die reactie heb ik meerdre malen gereageerd en van die kant is niets ondernomen en dat vind ik nog steeds een rare zaak. daar doelde ik op in mijn eeredr reactie.
En omdat de melding uit mijn stad kwam was ik meer benieuwd vandaar.

MVG JP