Hoofdmenu

onbekend

Gestart door Willy, december 01, 2011, 17:02:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze kleintjes gevonden op de steel van een blad.
Is hier iets over te zeggen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Groeten,
Martin

Willy

Bedankt,dus voor zekerheid onder de  :micro: .
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Hallo Willy,
Meestal heb je daarin gelijk. In dit geval geeft zelfs de microscoop nauwelijks hulp. De nomenclatuur van Typhula is een zooitje en niemand weet eigenlijk wat de ene en wat de andere soort is. Er zijn wel sleutels voor, maar die geven meer de visie van de maker van de sleutel weer en geen algemeen gedragen visie.
Heb je gekeken naar de steel? Als de steel behaard is, mag je deze ook wel Typhula setipes s.l. noemen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

Daar heb ik niet naar gekeken Melchior,als ik morgen in de buurt kom
zal ik even kijken,Alvast bedankt voor de tip
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

adinda

#5
Citaat van: Melchior van Tweel op december 01, 2011, 22:06:51 PM
Hallo Willy,
Meestal heb je daarin gelijk. In dit geval geeft zelfs de microscoop nauwelijks hulp. De nomenclatuur van Typhula is een zooitje en niemand weet eigenlijk wat de ene en wat de andere soort is. Er zijn wel sleutels voor, maar die geven meer de visie van de maker van de sleutel weer en geen algemeen gedragen visie.
Heb je gekeken naar de steel? Als de steel behaard is, mag je deze ook wel Typhula setipes s.l. noemen.
Heb even gegeken op het internet Melchior het boek Studies in the genus Typhula van Ruth Remsberg uit 1940 is niet te krijgen, maar er is wel een boek van Jacques Berthier "Monographie des Typhula" van meer recente datum, ik zal eens kijken of ze die bij het Herbarium hebben.
Boekje gevonden. Is waarschijnlijk T. Culmigena komt voor op bladnerven van vooral Es. T. Setipes staat op hout. De sporen van Culmigena zijn zeer specifiek namelijk hartvormig terwijl die van Setipes elliptisch zijn. Sporenmaat Culmigena 5-6.5x4.5-5.75 um en als het goed is moet het steeltje vol zitten met kristallen.
De meeste steeltjes van Typhula staan op een voetje zowel bovenop als onder de laag van het substraat waar ze op groeien.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Willy

Hallo Melchior,door de regen is hij er niet mooier op
geworden maar er zitten geen haartjes aan de steel.
Nog een paar nieuwe foto's gemaakt
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

adinda

Als je een  :micro: hebt Willy kijk even naar de sporen en geef dan even de maten door.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Willy

Hallo Joop die heb ik niet dus helaas dat word hem niet.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Nico Dam

Melchior,
Ik ben het toch (een beetje laat) niet eens met je pessimistische visie. (Ik had nog wat superlatieven, maar die mogen niet van Marjo.)
Typhula is duidelijk; leg zo'n vondst dan onder de microscoop, en dan krijg je nog een hele serie extra kenmerken, naast wat je er macroscopisch aan zien kunt. En een volgende keer doe je dat weer. Je zult zien dat je al vrij snel patronen herkent, en die patronen zijn (naar mijn ervaring, en dat is dan vooral Nordic Macromycetes 3) goed in de literatuur terug te vinden.
Snelle bevrediging is dan misschien wel van deze tijd, maar daar hoeven paddenstoelen zich natuurlijk niks van aan te trekken.
Groet,
Nico