Onbekende vleermuis

Gestart door Limosa, december 01, 2006, 20:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze vleermuis vloog op 8 juli 2005 tegen de voorruit van de auto van mijn vriendin bij een snelheid van 70 km/uur. Hij kwam vast te zitten onder de ruitenwisser. S'ávonds los gemaakt en op de motorkap gelegd, toen leefde hij nog. De volgende morgen bleek het dier dood te zijn. Nu vraag ik mij af welke soort dit is en of deze vleermuis een ziekte onder de leden gehad heeft vanwege het ongeluk wat bij mijn weten niet vaak voorkomt.
Groeten,

Joachim

Limosa

En deze..
Groeten,

Joachim

Limosa

En deze...
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Een dwergvleermuis, welke excact kan ik zo niet zeggen, maar heb je het beest nog?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

#4
De grootte is een beetje moeilijk in te schatten he?

Op basis van algemeenheid en uiterlijk zou je zeggen een Laatvlieger of een dwerg ja,

Hij lijkt geen lichte onderkant te hebben, dan vallen de myotissen af (en dat scheelt een slok op een borrel). Geen grootoor, geen rosse en geen hoefijzerneus. Dan blijft er al niet zoveel meer over dan een paar (andere) zeldzame soorten......

wel grappig...niet dat ie dood is natuurlijk... maar omdat er zo weinig bekend is over verkeersslachtoffers onder vleermuizen. Het  wordt wel vermoed dat er slachtoffers vallen, maar hoeveel????.

Heb je meer info over de plek waar ie werd aangereden Joachim?

Ben wel benieuwd of het beest op dat moment op een vliegroute vloog of aan het jagen was.

Als veelgebruikte vliegroutes van vleermuizen, wegen kruisen, is de kans dat ze kunnen worden aangereden namelijk wel reeel.
Rudmer

Limosa

CiteerEen dwergvleermuis, welke excact kan ik zo niet zeggen, maar heb je het beest nog?


Heb je meer info over de plek waar ie werd aangereden Joachim?
Nee, ik heb hem de dag erna in de container gegooid. Ook i.v.m.eventuele hondsdolheid leek mij dat beter. Achteraf had ik er toch betere foto's van moeten maken, maar toen was ik nog minder fanatiek natuurfreak.

De vleermuis is aangereden in Ijsselham gelegen in de kop van Overijssel, we zitten hier vlak bij de Weerribben en er komen meerdere soorten vleermuizen voor, maar welke soorten weet ik niet precies.
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Kun je hem nog uit de container halen??

Mischien moet er een pinned gedeelte komen over hondsdolheid?
Hondsdolheid kan alleen overgebracht worden als zijn bloed of speeksel in jou bloed of speeksel komt, en zodra dit is gebeuert moet jegewoon naar de huisarts, zeggen ik ben gebeten en je krijgt een spuitje, zo heel gevaarlijk si het niet, als je maarweet wat je moet doen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

Citeerzeggen ik ben gebeten en je krijgt een spuitje

Volgens mij is de behandeling niet zo fijn als je het doet voorkomen. Ging dacht ik om een hele zwik injecties op pijnlijke plaatsen.  :unsure:  

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeerzeggen ik ben gebeten en je krijgt een spuitje

Volgens mij is de behandeling niet zo fijn als je het doet voorkomen. Ging dacht ik om een hele zwik injecties op pijnlijke plaatsen.  :unsure:
Het zijn inderdaad meerdere pijnlijke spuiten, ik dacht tussne de 3 en 6 spuiten, en dat in een halfjaar tijd,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

CiteerKun je hem nog uit de container halen??

Mischien moet er een pinned gedeelte komen over hondsdolheid?
Hondsdolheid kan alleen overgebracht worden als zijn bloed of speeksel in jou bloed of speeksel komt, en zodra dit is gebeuert moet jegewoon naar de huisarts, zeggen ik ben gebeten en je krijgt een spuitje, zo heel gevaarlijk si het niet, als je maarweet wat je moet doen,
ehm... 15 juli 2005! Ik geloof niet dat ie er dan nu nog inligt.

Wat betreft hondsdolheid, ik geloof in het principe: voorkomen is beter dan genezen. Ondanks de feiten omtrent de besmettingwijze waar ikzelf op dat moment ook van op de hoogte was. Maar betere voorlichting op dit gebied is zeker niet verkeerd! Dus van mij mag er gepinned worden!
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Dat wordt idd erg lastig, maar kun je nog iets over grote vertellen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Ik heb geen idee, wel plaats ik een overzichtsfoto bij om het dier op grootte te schatten. Zelf denk ik ergens rond de 10 cm voor het behaarde deel van het lijf. Spanwijdte schat ik rond de 20 a 25 cm. Misschien maakt dit wat meer duidelijk, anders zal het wel een raadsel blijven welke soort dit was.
Groeten,

Joachim

mlahaye

Hallo.

Een topic openen over hondsdolheid lijkt mij niet echt nodig. Met de volgende link is voldoende informatie over rabies te vinden.

http://www.vleermuis.net/gevonden/rabies.html

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye

Jeroen Nagtegaal

Dan zou ik vor laatvlieger gaan, gezien de grote,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

Ik denk ook een Laatvlieger.

Rudmer

Rudmer Zwerver

Citeer
CiteerEen dwergvleermuis, welke excact kan ik zo niet zeggen, maar heb je het beest nog?


Heb je meer info over de plek waar ie werd aangereden Joachim?
Nee, ik heb hem de dag erna in de container gegooid. Ook i.v.m.eventuele hondsdolheid leek mij dat beter. Achteraf had ik er toch betere foto's van moeten maken, maar toen was ik nog minder fanatiek natuurfreak.

De vleermuis is aangereden in Ijsselham gelegen in de kop van Overijssel, we zitten hier vlak bij de Weerribben en er komen meerdere soorten vleermuizen voor, maar welke soorten weet ik niet precies.
En hoe zag de omgeving eruit. Zijn er bijvoorbeeld houtsingels op de plek waar ie werd aangereden? Of andere duidelijk vliegroutes?

En wat was de datum en het tijdstip? vroeg in de avond of later in de nacht.

Laatvliegers zijn geen hele strikte routevolgers, maar vlakbij een kolonie willen ze nog wel eens masaal vliegroutes gebruiken.
Rudmer

Limosa

Het is een redelijk kleinschalig landschap, met houtsingels, oude boerderijen en grasland. De plaats van aanrijding was op een plek waar ze of net langs een oude woonboerderij reed of daar net voorbij was en links een grasperceel van ongeveer 150 meter breed met daaropvolgende weer een woonboerderij. Rechts een open gebied van ongeveer 10 ha.

het tijdstip was rond een uur of 10-11 s'ávonds. Het was nog schemerig. 8 juli 2005.
Groeten,

Joachim

mlahaye

Hallo,

Om aan alle speculaties een einde te maken: het is een (gewone) dwergvleermuis. Vleermuizen met uitgevouwen vleugels lijken vaak groter dan ze in werkelijkheid zijn. Een laatvlieger is echt een forse vleermuis, terwijl de foto een vleermuisje met een 'normaal' (niet groot, niet klein) formaat laat zien.

Groeten,
Maurice
admin zoogdieren

Limosa

Ok! Bedankt voor de determinatie.  
Groeten,

Joachim