wie is er zo'n graver?

Gestart door huysse, november 24, 2006, 10:56:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Vanmorgen dit holletje gevonden in ingezaaid maisland.
Hoogte opening ongeveer 7 cm, lengte "goot" ongeveer 40 cm.
Welk dier graaft er zo?

groet,
Marijke

huysse


tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse


huysse

oh ja, en de pootafdrukken zijn van de hond!

Marijke

huysse

Citeerwoelrat?
Er is eigenlijk geen water in de buurt afgezien van een miezerig slootje.

Marijke

Rudmer Zwerver

Rudmer

huysse

Bedankt!

Met zo'n naam had ik niet gedacht dat-ie midden op een maisveld zou zitten!
Het hol op zich lijkt wat onpraktisch: als het regent loopt het water zo naar binnen!
Net nog even wezen kijken, de opening is ongeveer 7 cm hoog, de doorsnede van de gang lijkt me kleiner, maar ruim voldoende voor een klein muisje: je kunt er zeker geen Grote bosmuis van maken?  :P

Marijke

tekenaar

#8
Waarom zou woelrat niet kunnen? Bosmuis maakt bij mijn weten nooit van die "oppervlakte-gangen maar alleen een ingang die direct de grond in gaat. Woelrat kan ook ver van het water af voorkomen, met name de Limburgse (en Brabandse?) ondersoort die bekend is als "molmuis" doet dit.

7 cm lijkt me veel te groot voor bosmuis (eerder 4-5 vm). Grote bosmuis is maar heel ietsje groter als gewone bosmuis en zit in Nederland alleen in een paar hellingbossen in Zuid Limburg.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

Is het gootje ook niet karakteristiek voor een bepaalde soort?
Ik heb zoiets nog nooit gezien, de hoeveelheid zand is echt naar achteren gewerkt op een hoop.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Het gootje heb ik nog nooit gezien, maar voor een muis is het zeker te groot, en ik ga ook voor woelrat,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

Veldgids diersporen er even bij gepakt:

Woelrat: maakt stortbergjes (soort mini-molshoopjes), geen waaiers, en meestal meerdere ingangen. Er is sprake van echte gangenstelsels (molmuis) net als bij andere woelmuizen.

Bosmuis: maakt zandwaaiers (bij mijn weten de enige muis die dat doet) met meestal (bijna altijd) 1 ingang. "niet zelden is in de zandwaaier een 3 cm breed loopgeultje uitgesleten".


En die 7 cm doorsnee, tja. Dat is mijns inziens indicatief. Tis maar net hoe oud het hol is en waar is gemeten. De doorsnee van de ingang is altijd groter dan de doorsnee van de werkelijke pijp (voelen met vingers om in te schatten).

Maar wederom, het blijven foto's he? Ik krijg vaak collega's met foto's van holletjes maar daar is meestal geen uitsluitsel over te geven. Je moet toch de algehele indruk meekrijgen eigenlijk. Zoals plaats, biotoop, bodemsoort enz. enz.
Rudmer

Rudmer Zwerver

Waar is de foto genomen?

De Woelrat komt alleen in zuid-nederland in het open veld voor idd. Daar is hij berucht van boomgaarden enzo. Maisvelden volgens mij niet.
Rudmer

Rudmer Zwerver

Bosmuis is inderdaad een beetje een vreemd gekozen naam Marijke. Hoewel ze in bosranden wel heel algemeen kunnen zijn bezetten ze uiteenlopende biotopen. Slootkanten, struweel, parken en tuinen, bos, maar ook wel weilanden. Ik schat zo in dat dit de meest wijdverbreide muis in nederland is. Door hun solitaire levenswijze halen ze echter nooit de dichtheden van woelmuizen (bv. veldmuis, aardmuis en (in boomgaarden) woelrat).
Rudmer

huysse

De foto is in de Achterhoek gemaakt.
Bosmuizen komen hier zeker voor, vraag het maar aan de kat!  :(
Er is rondom het hol weinig begroeiing, ongeveer 5-10 meter verder is een heel klein slootje met hoog gras en dergelijke.
De gang is inderdaad smaller dan de opening maar ruim voor een muis.
Het hol was "vers" toen ik de foto's maakte, als het ouder was geweest dan had  het er, gezien de regen daarvoor, anders uit moeten zien.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Kun je mischien met een meetlatje oid. bij het holletje een foto maken? want mijn ervaring met BM is dat hun opening niet groter is dan 4.5 CM
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Dat meetlatje heeft er al bij gelegen maar staat niet op de foto.

Marijke

huysse

Vandaag nog weer even gekeken, de opening is wat uitgegraven en nu is te zien dat de gang naar binnen toe smaller wordt.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Als het toch in de buurt is, kun je dan ook een foto maken waarbij je zo een 5 meter breed kijkt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


huysse

zoiets?

Jeroen Nagtegaal

#21
Ja dat is al iets, met deze foto vind ik het een erg grote hoop, bosmuis vind ik er dus niet inpassen

Een foto waar dan ongeveer 2 meter links van het hol te zien is en 2 meter rechts van het hol te zien is, Zodat je het zandhoopje beter kan zien. Van voren als het kan.

Ik vraag wel veel of niet?

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Nee hoor, ik heb nog wat foto's, voldoen niet helemaal aan jouw "eisen" maar misschien kun je er wat mee!

Marijke

huysse

ik ben bang dat het toch allemaal meer van hetzelfde is!

Jeroen Nagtegaal

Ja bedankt, met dit zicht zie ik er meer bosmuis in,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Via andere kanalen heb ik gehoord dat het zeer waarschijnlijk een Bruine rat is.

Iedereen bedankt voor de moeite!

Marijke

Jeroen Nagtegaal

CiteerVia andere kanalen heb ik gehoord dat het zeer waarschijnlijk een Bruine rat is.

Iedereen bedankt voor de moeite!

Marijke
Dat id idd een goeie optie, maar dan zouden er toch wel pootjes moeten hebben gestaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com